אמונה

סגולות לפרנסה – כבוד השבת ופרשת המן

אם נענג את השבת באוכל מיוחד ומשובח, בבגדים נאים ומיוחדים ואפילו באורות מיוחדים שמאירים את הבית בשבת, אזי הבורא יתברך ימלא משאלות ליבנו לטובה

(אילוסטרציה: shutterstock)(אילוסטרציה: shutterstock)
אא

אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי, "כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מיצרים". וכן אמר רב יהודה אמר רב "כל המענג את השבת נותנים לו משאלות ליבו". חז"ל מבטיחים לנו שאם נענג את השבת באוכל מיוחד ומשובח, בבגדים נאים ומיוחדים ואפילו באורות מיוחדים שמאירים את הבית בשבת, אזי הבורא יתברך ימלא משאלות ליבנו לטובה ודירה מרווחת.

אנשים רבים "מצפצפים" אמונה, כך כותב החזון אי"ש זצ"ל בספרו אמונה ובטחון. ואסביר דבריו על פי מעשה שקרה איתי במהלך שיעור שמסרתי בנושא אמונה. נעמד יהודי ואמר "כבוד הרב, בשביל מה צריך ללמד אותנו על אמונה? הרי אנחנו יודעים שהקב"ה הוא עילת העילות וסיבת הסיבות ואין שום כוח בעולם מבלעדיו. שמחתי לשמוע את דבריו ועניתי לו, אני בדיוק צריך הלוואה לצורך בניית בית כנסת, אז בודאי אם תעזור לנו "עילת העילות וסיבת הסיבות" יחזיר לך את הכסף, הרי בית הכנסת הוא שלו. התיישב היהודי במקומו ואמר אני מצטער אבל החשבון שלי מעוקל ואני בעצמו צריך הלוואה. זוהי דוגמא לאדם שמדבר אמונה, אבל המעשים שלו ממש לא.

* * *

כשאנחנו קונים לכבוד שבת קודש דברים שאנו לא רגילים בהם בשאר ימות השבוע אנחנו מראים לבורא יתברך שאנחנו מאמינים בו, הרי הוא הבטיח בגמרא (מס' ביצה, ט"ז) "לוו עלי והאמינו בי ואני פורע" ואילו אדם שמפחד ולא קונה כאוות נפשו לכבוד שבת, בעצם אומר לקב"ה, תסלח לי אני לא מאמין שתקיים את ההבטחה שלך.

לכן אם אנחנו רוצים להראות לקב"ה שאמונתנו בו שלימה ואמתית, צריכים לראות את זה גם במעשים.

באמת שעונג שבת היא מצווה לא קלה המצריכה הכנות מיוחדות כמו למשל, לחשוב מה המאכל שאוהבים בני המשפחה? ולקנותו במיוחד לכבוד שבת, כגון ממתקים, עוגות, וגלידות מיוחדות. וכן מי שאוהב תבשיל מסוים יחפש להשיגו כדי שיתענג עליו בשבת. בנוסף צריך לייחד בגדים מכובדים נוחים ויפים, מצעים נוחים ואיכותיים, וכמובן כלים נאים ויוקרתיים לכבוד שבת, ולא משנה מה מחירם. כדי שבשבת ירגיש כמו מלך. ולא ידאג על הכסף מפני שמילה אצל הקב"ה זה מילה.

כעת נזכרתי בסיפור ששמעתי ממקור ראשון, משפחה של יהודים עשירים מאוד (מיליארדרים) מניו יורק, שמארחים בביתם בשבתות, בחורי ישיבה. באחת מהשבתות התארח אצלם בחר שהכרתי וכך סיפר, כאשר בקשתי לעזור בסידור הצלחות על השולחן קודם הארוחה, ניגשתי להרים את הצלחות המוכבדות שהיו לידי פתאום גערה בי בעלת הבית ואמרה, צלחות אלו לא מכובדות מספיק עבור שבת,

כאשר שאלתי היכן נמצאות הצלחות של שבת, הצביעה על צלחות שהיו מונחות בצד ואמרה, אלו הצלחות, הוספתי לשאול מה ההבדל בניהם, ענתה הגברת ואמרה, הם עשויות זהב, עשרים ארבע קראט.

במהלך הסעודה הגיש בעל הבית יין לאורחים ואמר היין הזה מגיע מצרפת שם יש לי חבר שיש לו יקב מיוחד, וכל בקבוק עולה אלף דולר. חשבתי בליבי לקחת את הכוס שמזג לי בעל הבית בשווי מאה דולר ולנסות למכור אותו בשוק הפתוח. כך סיים הבחור את סיפורו.

כששמעתי את סיפורו של הבחור, נתבארו לי ביותר דברי הגמרא במסכת שבת (קיט) עשירים שבכל הארצות (חוץ לארץ) במה זכו להיות עשירים, בזה שמכבדים את השבת.

* * *

סגולה נוספת שמובאת בראשונים, לקרוא בכל יום פרשת המן, בספר שמות פרשת בשלח. שהיא מכניסה בליבותינו את האמונה שהשם שלח אוכל מהשמיים למיליוני יהודים, במקום שהאוכל הכי פחות מצוי, במדבר.

לסיום אדגיש דבר חשוב, במשנה האחרונה במסכת עוקצין מובא, לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל יותר מהשלום, שנאמר השם עוז לעמו יתן השם יברך את עמו בשלום.

פעמים שמגיע לאדם ברכה, אבל עדיין צריך הוא כלי להחזיק את הברכה, וזהו השלום. בית מדברים בו לשון הרע ורכילות, וגורמים על ידי זה ההפך מהשלום, גם אם תגיע אליו הברכה, הרי שלא תישאר שם, כיון שאין להם את הכלי להחזיק את הברכה והכלי הזה הוא השלום

על זה אמר דוד המלך "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה" יהודי שרוצה אריכות ימים וביטוח נגד מחלות ואוהב לראות טוב, שירבה שלום בעם ישראל.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:פרנסההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה