כתבות מגזין

"הפכנו את המסעדה לכשרה – ואנחנו לא מתנצלים על זה"

לאחרונה, ניכר גידול סטטיסטי במסעדות מחליטות לסגור בשבת, להפסיק למכור סחורה לא כשרה – ולהפוך לכשרות, ובמקרים מסוימים אפילו כשרות למהדרין. חלק מהצרכנים זועמים על המהלך וקוראים לו 'כפיה דתית', אבל יש גם מי שקורא את המפה נכון, ויודע להודות באמת. "הרבה אנשים שמתקרבים לדת ומתחזקים, וזה מה שהם רוצים", מסבירה מנכל"ית רשת 'בורגרים', בלי להתנצל

  • י"א אב התשע"ז
קפה גרג (צילום: יח"צ)קפה גרג (צילום: יח"צ)
אא

תופעה חדשה צוברת תאוצה בבתי הקפה והמסעדות ברחבי הארץ: גידול מהותי נצפה במספר המסעדות שמשנות את פניהן – והופכות לכשרות. המניע למהלך, כך לדברי רבים מהמסעדנים, הוא בעיקר כלכלי - אבל רובם גם מציינים את העובדה שאי אפשר להתעלם ממנה, והיא שבתי עסק שסגורים בשבת, ומאפשרים לעובדים שלהם יום מנוחה – מתפקדים טוב יותר במשך השבוע.

התגובות למהלך חיוביות ברובן, למעט מיעוט צרכנים, שחש איום מכך שלוקחים לו את הגבינה החלבית מההמבורגר - ומחליפים אותה בגבינה צמחית.

הדוגמאות למהלך, אם תרצו, הן רבות: בפארק המדע ברחובות, פועל סניף בורגרים של רשת "וולפנייטס", שהפך לאחרונה כשר. וולפנטייס, היא רשת שהחלה את דרכה ברחוב לילינבלום בתל אביב בשנת 2008, והשתדרגה בהמשך עם עוד שני סניפים נוספים – סניף נוסף בתל אביב, והשני ברחובות. למותר לציין, כי שלושת הסניפים לא היו כשרים מעולם קודם לכן.

אלא, שלפני כחודשיים וחצי, הבין ארז ברג, בעליה של הרשת, שמדובר בהפסד כלכלי גדול מדי – והחליט להפוך את סניף רחובות, לסניף הראשון הכשר של הרשת. "יש ברחובות חוץ מוולפנייטס סניף של BBB, בלאק, המבורג ובורגרים, כולן מסעדות המבורגר איכותיות ואף אחת מהן אינה כשרה", הוא מסביר בריאיון לידיעות אחרונות, "וזה למרות שרחובות זו עיר עם ציבור דתי גדול מאוד, ראש עיר דתי והרבה שומרי מסורת שאכפת להם מכשרות.

"בנוסף, פארק המדע הוא כבר לא אזור של מועדונים וברים כמו פעם, והסניף שלנו עדיין פעל כאילו יש בליינים שבאים לאכול המבורגר באמצע הלילה. ברגע שהבנתי שיש פחות בליינים ושהקהל שלי הוא רק אנשים שעובדים בפארק המדע ובאים לאכול צהריים - החלטתי שאהפוך את הסניף לכשר וכך ארוויח קהל של משפחות דתיות ושומרות מסורת.

"חוץ מזה, אני חושב שעסק שעובד בלי הפסקה יש לו אנרגיה לחוצה, וזה שיש מנוחה בשישי שבת לעובדים מקרין משהו יותר נינוח ורגוע גם כלפי הלקוחות".

 

"לכל דבר לא כשר יש תחליף טעים שלא נופל מהאורגינל"

הצעד, שלווה במחאות של צרכנים, בוטא בתגובות שליליות ברשתות החברתיות של הרשת, שהאשימו אותה בכניעה ל'כפיה דתית'. "איבדתם עוד לקוח, והכל בגלל כפייה דתית" הכריז גולש אחד, "אתם בדרך לפשיטת רגל, מה אנחנו בבני־ברק?" כתב אחר, ושלישי סיכם ואמר: "מהיום לא נדרוך אצלכם יותר, יש שפע אלטרנטיבות אחרות עם אוכל לא מסורס".

אבל ברג לא נבהל. "כאב לי לקרוא את התגובות לפוסט שלנו בפייסבוק שדיווח שנהיה סגורים לכמה ימים לרגל הפיכתנו לכשרים. כל מיני אנשים לקחו את זה למקום של שנאת חינם ולא ברור לי למה. ההמבורגר שלנו ימשיך להיות טעים, גם אם הוא כשר, ויש בייקון טלה וגבינות צמחיות ולכל דבר לא כשר יש תחליף טעים שלא נופל מהאורגינל... אני חילוני גמור אבל עשיתי את החישוב הפשוט וגיליתי שיש יותר דתיים ברחובות מאשר הלקוחות שאפסיד בסופי שבוע, זה הכל".

אבל 'וולפנייטס' כבר מזמן לא לבד. גם ברשת ההמבורגרים 'BBB' – רשת ששמרה עד כה על פאסון לא כשר ברור – ניכרת כבר המהפכה. עד כה, שניים מתוך 27 סניפי הרשת הפכו כשרים, כשלאחרונה, נחנך הסניף הכשר הראשון של הרשת בקריית גת, שהוא אפילו כשר למהדרין. בעקבותיו, בקרוב צפוי להיפתח גם ברחוב הלל בירושלים - סניף כשר אף הוא.

רשת 'בורגרים' לעומתה, השייכת לאותם הבעלים, כשרה כבר מזמן, על 55 סניפיה, ובשנת 2017 אף ניכר גידול בהכנסותיה, של כ-20%. את המהלך מסבירה מנכ"לית הרשת, אהובה תורג'מן בצורה פשוטה, של מתן מענה לצורך: "יש הרבה אנשים שמתקרבים לדת ומתחזקים, וזה מה שהם רוצים".

(צילום: יח"צ)(צילום: יח"צ)

גם בכפר סבא כבר מבינים את התועלת שבשינוי, ובסניף האזורי של "בליקר בייקרי" כשרים כבר כשבועיים. לדברי אסף כהן, הבעלים של הרשת, הערך המוסף להחלטה, משקף באופן ברור גידול בפלח הסועדים, שכולל עכשיו גם את קהל שומרי המצוות לגווניו. מלבד זאת, יש גם גידול בביקוש לאירועים פרטיים של דתיים, שמתקיימים במקום, כך שמאז שהפך לכשר, קיבל כבר 4 בקשות לסגור את המקום לאירועים פרטיים של הציבור הדתי(!). כך, גם ההחלטה לסגור את בית הקפה בשבת – רואה עכשיו ברכה בצורה ברורה בעסק.

"אחת הסיבות להחלטה הייתה שהתקשיתי מאוד למצוא עובדים שיעבדו במשמרות סוף השבוע", מספר כהן, "זה לא מטעמי דת אלא כי הם רוצים לנוח, ודווקא בסוף השבוע אתה צריך יותר כוח אדם כי יש עבודה. יש לבליקר בייקרי סניף נוסף בכפר־סבא שמאז ומתמיד היה כשר וראינו שהקהל הדתי בא לשם בכמויות אז החלטנו לזרום. לפני שעשינו את השינוי שאלנו לקוחות והם אמרו שישמחו שיהיה להם סניף כשר ליד הבית".

גם כהן יודע לספר, כי היו לקוחות שעיקמו את האף על ההחלטה – אבל בסופו של דבר מבינים שאינם יוצאים נפסדים ממנה. "היו קצת לקוחות שאמרו שחבל שעשינו את זה כי אין במרכז כפר־סבא הרבה מקומות שפתוחים, אבל בסופו של דבר מבחינה כמותית יש יותר לקוחות שמרוצים מהמהלך מאשר כאלה שלא, וזה מה שחשוב".

 

"אם המקום כשר – המוצרים שלו נקיים ובריאים יותר"

"בערים בפריפריה, למשל, יש תופעה של עסקים שיש להם תעודת כשרות אבל הם מחליטים לשדרג אותה למהדרין כדי להביא יותר קהל", מסביר גם זיו רשף־שמחוני, יועץ לעסקי מזון, שחי את התופעה ומייעץ ללא מעט בעלי עסקים להפוך לכשרים. "זה פחות רלוונטי לתל־אביב וגוש דן. בנוסף, בגלל שאין בארץ סטנדרט ברור ומוגדר לאיכות מוצרי מזון, יוצא מצב מוזר שהרבנות היא למעשה הגורם היחיד שנותן סטנדרט כלשהו, והרבה אנשים מניחים שאם מקום הוא כשר - אז המוצרים שלו הם בהכרח נקיים ובריאים יותר... וזה מהווה עוד סיבה להפוך מסעדה או בית קפה לכשרים".

גם ברשת 'גרג' כבר הבינו כמה מהפכת הכשרות משמעותית לעסק שלהם. 70% מתוך 120 הסניפים שלהם כשרים, חצי מהם כשרים למהדרין, ולאחרונה שודרגה הכשרות למהדרין גם בסניפים בנמל תל אביב, סינמה סיטי ראשון לציון וגם  סניף ראש פינה.

גם 25 הסניפים של רשת ביגה, שנמצאת בבעלות הבעלים של 'גרג', היא כשרה, למעט שניים מהם, שנמצאים בחולון ובכרמיאל. "בדיוק כמו שיש לנו תפריטי טבעוני ומנות רבות ללא גלוטן, ככה אנחנו מתאימים את עצמנו לקהל החרדי ופותחים עבורו סניפים מהדרין", מסבירה סמנכ"לית השיווק של הרשת, מילי דרור־אקשלומו. בראש־פינה, למשל, יש הרבה קהל חרדי ודתי שמגיע מצפת, קריית־שמונה והאזור ולכן המעבר למהדרין היה דרוש, ומאז המכירות עלו באמת. בנמל תל־אביב יש אוכלוסייה דתית וחרדית גדולה שמסתובבת שם ורוצה לאכול אבל אין לה יותר מדי אפשרויות כשרות. מאז שהסניף שם הוכשר המכירות שלו עלו. התהליך הזה קשור לעובדה שבשנים האחרונות המגזר החרדי נפתח לעולם בתי הקפה כבילוי. גרג מתאימה את עצמה לצרכי הלקוחות שלה".

תגיות:מסעדהכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה