לאישה

מביך: תכירו את הנינה של פרויד, פעילה למען פלסטינאים

היא מעצבת אופנה מצליחה באירופה, שמנהלת חיים סוערים. היא מגדירה את עצמה יהודיה – אבל טוענת שמה שמדינת ישראל עושה עם הפלסטינאים הוא פשע שנוגד את הערכים שלה, ומודה שלפעמים היא "שוכחת שהיא יהודיה"

  • י"א אב התשע"ז
בעיגול: בלה פרויד (צילומים: shutterstock)בעיגול: בלה פרויד (צילומים: shutterstock)
אא

תכירו את בלה פרויד: את השם שלה לא בטוח ששמעתם עד היום, זאת למרות שהיא מנהלת קריירה מרשימה באירופה כמעצבת אופנה מצליחה. אבל בשם של הסבא-רבא שלה, קשה להאמין שלא נתקלתם. פרויד, היא נינתו של אבי הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד הנודע.

סבא-רבא פרויד היה יהודי, ששרד את השואה, ואף איבד בה ארבע מאחיותיו, לאחר שנשלחו למחנה הריכוז טרזין, ועוד רבים מבני משפחתו.

היא עצמה בת 56 ומתגוררת היום בלונדון - שם היא מנהלת חיים סוערים כמעצבת אופנה נודעת, שידועה כבר משנות ה-80, ומעצבת את בגדיהן של נשים מפורסמות רבות, בהן נשות האצולה הבריטית, וכן שחקניות וזמרות אמריקאיות.

פרויד הנינה, עוסקת גם באמנות, וטוענת שאהבה היא מה שמפעיל אותה. זו גם נראית בכיתובים שונים בעיצוביה, כמו למשל משפטים מודפסים על חולצות שעיצבה. בהקשר לכך, התבטאה בראיון לאתר ביזנס אוף פאשן, ואמרה כי "אם אתה רוצה שאנשים יקשיבו לך, דבר בשפת האהבה. זה מה שמביא אנשים לעצור ולחשוב".

מלבד זאת, ואולי קצת בניגוד לכך יש לומר, היא משמשת גם כפעילה חברתית עבור זכויותיהם של פלסטינאים מעבר לגדה. כחלק מכך, משמשת פרויד למעלה מעשור כראש קרן שטחי הגדה המערבית, עזה ומחנות פליטים בלבנון ובירדן. לא אחת השמיעה ביקורת חריפה כנגד ישראל, ולאחרונה אף יזמה הפגנה כנגד שגריר ישראל בבריטניה, מארק רגב, בעת נאומו באוניברסיטת לונדון.

דומה, שעל אף כל זאת, לזהות שלה כיהודיה היא לא מתכחשת – אבל מנהלת עימה יחסים מורכבים. באחד הראיונות שקיימה, תיארה כי אביה אמנם לא נפנף ביהדותו – אבל היהדות תמיד תהיה חלק ממנה.

בראיון אחר, בו נשאלה אם מעולם לא הואשמה בבגידה במורשת היהודית, בשל פעילותה עבור הפלסטינאים, טענה כי "אף אחד לא אמר לי את זה. לא גדלתי במשפחה ציונית, אלא יהודית. אבי יהודי, ואני אוהבת את כל מה שטוב בלהיות יהודי. אבל אני לא עושה את זה כי אני יהודייה, אלא מכיוון שהמדיניות וההתנהלות של ממשלת ישראל נגד הפלסטינים מנוגדת לעולם הערכים שלי".

עוד סיפרה על שיחה שקיימה עם קית' ריצ'רדס, סולן להקת ה'רולינג סטונס', ויהודי בעצמו, שהיה לאחד מידידיה, שנסובה סביב נושא הלאום המשותף של השניים. "באחת השיחות שלנו, דיברנו על הרקע שלנו, ואמרתי לו: 'לפעמים אני שוכחת שאני יהודייה'. הוא ענה: 'אל תדאגי, יקירתי, אף אחד אחר לא יישכח לך את זה'".

תגיות:פלסטינאיםעיצוב אופנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה