אמונה

מדוע נתן לנו הקב"ה אפשרות להבין את העולם?

אלוקים הוא אינסופי, אז כיצד ניתן להבין את רצונו? ומדוע ניתנה לנו האפשרות לעשות זאת?

  • ג' אב התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איתי שואל:

"שלום. אני מבין שלבורא היקום יש תכנית ומטרה, אבל מצד שני הוא אדיר ואינסופי, והרי איננו יכולים לרדת לסוף דעתו האינסופית, לא?"

* * *

שלום איתי, ותודה על שאלתך.

האם ידעת שכאשר היתושה עוקצת, היא קודם כל מזריקה חומר-הרדמה הנמצא ברוק שלה, יחד עם חומר מונע קרישת-דם? מכאניזם מדהים בגודל מילימטרים ספורים, הוא שמאפשר ליתושה להשיג את החלבונים שהיא צריכה מהדם בעבור יצירת הביצים שלה.

כעת הגע בעצמך, מדוע יש ליתושה עוקץ עם חומר-אלחוש? ודאי תסכים שהתשובה המדעית תהיה: כדי להשיג את החלבונים שהיא צריכה, שכן, בלעדיו ירגישו בה ויהרגו אותה מיד. ומדוע יש לה חומר מונע קרישת-דם? זאת כמובן במטרה למנוע מהדם לקרוש לפני שהיא משיגה אותו.

אם אשאל אותך מדוע יש לנו לב, ודאי תסכים שהתשובה לכך תהיה, כדי להזרים את הדם בגוף והחמצן למוח. ומדוע יש לנו ריאות? כדי להשיג את החמצן הנדרש לגוף. ומדוע יש לנו כבד? בכדי לסנן את הדם ולייצר חלבונים. הדוגמאות לכך רבות מספור. כל חוקרי הטבע מכירים ביכולתם להבין מטרות ותכניות של הבורא בבריאה.

ודאי לא תעלה על דעתך לומר שמכיוון שהבורא הוא אינסופי, אז אין לנו יכולת להבין מדוע יש ליתושה עוקץ, או מדוע יש בגופנו לב וכבד וריאות... עיניך הרואות שהבורא יצר עולם לוגי, שביכולתנו להבין ברמה מספקת בזכות השכל שנתן לנו, גם אם אנו מוגבלים לרדת לעומק כוונותיו.

מהיתושה הקטנה הזו נלמד שני יסודות חשובים מאוד: שהעולם נברא בחכמה כך שיש בו מטרות הגיוניות, וכן שניתן לנו הגיון ברמה המספקת להבין מטרות הגיוניות אלה בבריאה. ביכולתנו להתחקות אחרי הרצון האלוקי, ולברר את תכליתנו באותה מידה שאנו מבררים זאת במחקר מדעי על בעלי חיים וגוף האדם!

עלינו רק להמשיך לשאול את עצמנו, מדוע הבורא יצר בנו מודעות? ולהסיק על רצונו שנהיה מודעים לעצמנו ולקיומו יתברך. לשם כך נתן בנו את היכולת להכיר בו, ולבקש את הקשר עימו. עובדה שאתה שואל שאלות עליו יתברך, שאלות שאף יצור חי אחר בטבע איננו שואל, אך מדוע הדבר מעניין אותך, אלמלא נתן בך הבורא נשמה שתחפש אחריו ותבקש להכירו ולהתחבר אליו יתברך?

ומדוע נתן לנו בחירה חופשית בין טוב לרע, אם לא כדי לבחון אותנו על מעשינו הטובים והרעים? מדוע נתן בלבנו שאיפה רוחנית ורגש דתי אם לא כדי שנשיג את הדרך לקירבתו?

התשובות לשאלות אלה ברורות, והן שמעידות על תכליתנו.

האדם הוא ללא ספק פאר היצירה, היצור היחיד שמסוגל לחשוב ולהכיר במציאות בוראו, ואף לבקש את הקשר המודע עימו - לבחור להאמין בו או ההיפך חלילה, לזכות לקיים את מצוותיו או לדחותם חלילה. האדם הוא בעל שכל ובחירה, שניתנה לו מהבורא כדי לקיים את תכליתו.

אמר דוד המלך ע"ה: "הנוטע אוזן, הלא ישמע? אם יצר עין, הלא יביט? היוסר גויים, הלא יוכיח? המלמד אדם דעת, ה' יודע מחשבות אדם..." (תהילים צד, ט)

אלוקים ברא את גלי האור, ואת תהליך הראייה המאפשר לראות את עולמו, הוא שנתן לנו עיניים לראות. באותה מידה הוא ברא את שכלנו, וכך נתן לנו את היכולת לדעת על קיומו, ולהשיג את רצונו ברמה האפשרית לנו.

עצם העובדה שכל אומות העולם המציאו דתות - מגלה על הטבע האנושי, כי מי אם לא הבורא יתברך טבע בבני האדם את הרצון העז בהתגלות דתית המלמדת את תכלית החיים, המלמדת להבדיל בין טוב לרע באמצעות חוקי הצדק והמוסר הנכונים ביותר, והמגלה את דרך עבודתו של הא-ל והקשר הנכון עמו יתברך. לשם כך נדרש האדם לחפש אחר תורת האמת, הוראות היצרן של בוראנו.

אנו יודעים שהבורא הוא חכם עד אין גבול (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי למדים מקצת על חכמתו האינסופית), על כן אנו מבינים שהבורא לא ימסור את תורתו בסתר על ידי אדם בודד, שיכול לשקר או לזייף. התגלות אלוקית אמיתית חייבת להיעשות בפני עם שלם ולא בסתר.

היהדות הינה היחידה בעולם כולו שמדווחת על אירועים נסיים בקנה מידה ארצי - שכל עם ישראל היה עד להם - עשרת המכות, קריעת ים-סוף, מעמד הר-סיני, עמוד האש והענן, ארבעים שנה של נסים במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד. לנו ניתנה התורה היחידה בעולם שעומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון הישר, היות והיא התורה היחידה שניתנה לפני עם שלם.

ה' גילה את רצונו בשפה אנושית. כשם שהוא יתברך נתן לנו פה, ויצר את כח הדיבור, כן הוא דיבר עם משה רבנו ומסר לנו תורה ומצוות בשפה שנוכל להבין - "דיברה תורה כלשון בני אדם", בדומה לאב הפונה לילדיו הקטנים בשפה ומושגים שיוכלו להבין. כך אמרה התורה הקדושה: "בנים אתם לה' אלוקיכם" (דברים יד, א).

אלוקים איננו רק "כח עליון" או "מודעות קוסמית" כפי שיש הטועים לומר, כי אם בורא העולם ומנהיגו, אבינו ומלכנו. הוא ברא עולם מורכב מאוד, המעיד על תכנון ומטרה לוגית שנוכל להבין. אם אפילו לעוקץ היתושה יש תכלית, אז קל וחומר שלתכונות השכליות והרוחניות שנתן באדם יש תכלית גבוהה על אחת כמה וכמה.

הבריאה היא שמעידה על רצונו וכוונתו.

הבורא הוא כמובן אינסופי, אך הוא יתברך ברא עולם סופי שניתן להכיל ולתפוס בהגיון שנתן לנו. והוא מסר לעמו תורה שמגלה את רצונו מאיתנו, בהשגת תכליתנו כדי להטיב לנו בעולם הזה ובעולם הבא.

תגיות:בורא עולםעיןשאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה