ונשמרתם

תופעה מדאיגה: משחק חדש ברשת מעודד בני נוער להתאבד

משחק "הלווייתן הכחול", המופץ ברשת בימים אלו והגיע גם לישראל, מעודד בני נוער לפגוע בעצמם – ולבסוף אף להתאבד. במשרד החינוך מודאגים מהתופעה, וכבר הוציאו מכתב אזהרה להורים

  • א' אב התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

גרמן ויקולוב, הוא צעיר בן 16 שקיבל פנייה בפייסבוק לפני כחצי שנה, המעודדת אותו לקחת חלק במשחק חדש שצץ ברשת. המשחק, העונה לשם "הלווייתן הכחול", היה נראה בהחלט כמו עוד משחק מאתגר ומסקרן: המשתתפים בו, מקבלים רשימת משימות ממפעיל אלמוני, בהן הם אמורים לפגוע בעצמם – ולספק תמונה כהוכחה לכך שהשלימו אותן, כשהמשימה האחרונה היא התאבדות. "משימה ראשונה הייתה לצלם את עצמי", תיאר גרמן. "משימה שנייה זה לכתוב על היד לוויתן והמשימה השלישית הייתה לצייר לוויתן עם משהו חד ופשוט לעשות לעצמי כואב".

מקורו של המשחק הוא ככל הנראה ברוסיה, שם החל לפעול כבר לפני כארבע שנים, ומאז התפשט ברחבי העולם, והגיע אף לישראל. "אמרו שאם אפסיק הם ימצאו אותי", סיפר נער ישראלי שהשתתף במשחק, כשתיאורו דומה לתיאוריהם של בני נוער אחרים ששיחקו במשחק, מאזורים אחרים בעולם.

אם גם לכם נשמע הרעיון תמוה, כדאי שתדעו שבעיני רבים בכלל מדובר באגדה אורבנית חסרת כל אחיזה במציאות, יותר בגדר שמועה – אבל נראה שהמציאות עולה על כל דמיון: עד כה, גבה המשחק כ-130 קורבנות(!), בני נוער שהתאבדו בגלל שהשתתפו במשחק, בהם שניים מארצות הברית, ואף דווחו מקרים נוספים של פציעות רבות בבני נוער, שנקשרו בו.

בישראל, אמנם לא דווח על מקרי מוות של בני נוער – אולם כן על כאלה שנטלו בו חלק. בתגובה, פרסם משרד החינוך מכתב אזהרה לילדים, שהכיל גם דרכים לזיהוי סימנים שעשויים להעיד על השתתפות של הילד במשחק, ובהם צפייה מוגזמת בסרטי אימה, הסתגרות, פציעה עצמית וחריטה על הגוף, בין היתר בצורת ליוויתן.

"כ-60% מהמתאבדים דיברו ושיתפו בכך את חבריהם", התבטא פרופ' חגי חרמש, חבר ועד בעמותת "בשביל החיים". "להציל חבר יקר מהתאבדות זו לא הלשנה, כי אם לא ננקוט את הצעדים הנדרשים בזמן - נאבד את החבר, ונשאר עם תחושות אשמה קשות מאוד, לכל ימי חיינו".

בנוסף, הומלץ להורים שיש להם חשש כי ילדיהם אכן משחקים במשחק האמור, לפנות לאנשי מקצוע, לדווח על כך ולהתייעץ איתם על דרכי פעולה מתאימות לטיפול ומניעה.

תגיות:ושמרתםבני נוערמשחקסכנההתאבדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה