חדשות בארץ

המחדל: "התוכנית שהיתה מונעת את הפיגוע בהר הבית – נותרה טמונה עמוק במגירה"

כבר בשנת 2014 המליצה המשטרה להציב מגנומטרים בכניסות להר הבית. יומיים לאחר הפיגוע הקשה במקום, נראה כי ניתן היה למנוע אותו

  • כ"ב תמוז התשע"ז
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

כניסת מתפללים ומבקרים להר הבית כיום מתאפשרת דרך תשע כניסות. בהתאם לזמני התפילה והביקורים, מוצבים שוטרים בסמוך לשערים לצורך סינון הנכנסים, אך הבדיקה הביטחונית מתבצעת על בסיס סימנים מחשידים, ללא שימוש באמצעים אלקטרוניים כלשהם. יומיים לאחר הפיגוע במקום, נראה כי ניתן היה למנוע אותו.

קצין משטרה בכיר אמר בתקוף ל'ישראל היום' כי "אם היו שערים מגנטיים בכניסות להר הבית, הפיגוע היה יכול להימנע". על פי מסמך משטרתי שהגיע ל"ישראל היום", שערים מגנטיים הוצבו בכניסות להר הבית, אך הם הוסרו בשל האירועים שהתרחשו במקום בשנת 2000.

על פי החשיפה, כבר בשנת 2014 הוכן במשטרה נייר עמדה ובו תוכנית להצבת שערים מגנטיים בכניסות להר הבית, תוכנית שעד כה נותרה עמוק במגירה. על פי התוכנית, עד שנת 2000 הוצבו בכניסות אל הר הבית שערים מגנטיים, אולם הם הוסרו על פי דרישת הירדנים, שסירבו לכך בתוקף. בעקבות חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים ביוני 2014 ושרשרת פיגועים שבאה לאחריהן, שב ועלה הצורך לשנות בצורה דרסטית את שיטת האבטחה ובדגש על הר הבית.

כחודש לאחר המלצות הצוות, המשטרה ערכה ניסוי להצבת שערים מגנטיים בכניסות אל הר הבית ואף ערכה פילוט להצבתם. עוד המליצה המשטרה גם לצייד שוטרים במגנומטר, כל זאת במטרה לחשוף הברחה של אמצעי לחימה אל ההר.

צוות משטרתי שהוקם לשם בחינת הנושא קבע כי כשבוחנים את היתרונות מול החסרונות, השימוש בשערים מגנטיים בכניסות להר הבית יעלה את רמת הביטחון מבחינת הפגיעה, שכן אפשר להשתמש בהם בהתאם לאיום הקיים. יצוין כי המשטרה מנחה חלק מהגופים האזרחיים להשתמש בשערים מגנטיים על פי מפרט שנבנה על ידי שירות הביטחון הכללי.

הצבת השערים המגנטיים בצמוד לכניסות נתקלה בהתנגדות עיקשת של הירדנים. בעקבות כך, כיום, שערים מגנטיים מוצבים אך ורק בכניסות אל הכותל המערבי ובשער המוגרבים, שדרכו יהודים ותיירים עולים להר הבית. את שערים אלה אפשר לכייל לרמת רגישות שיכולה לאתר הכנסת אמצעי לחימה.

בהזדמנות זו חשוב לציין כי רובם המוחלט של גדולי ישראל סוברים כי אין לעלות להר הבית בתקופתנו. עוד לפני עשרות שנים קבע הרב ש"ך, ממנהיגי היהדות החרדית, כי מדובר באיסור הלכתי חמור שהעונש החמור עליו בתורה הינו כרת והבהיר כי יש להיזהר בתכלית הזהירות מלעלות למקום זה, וכן אחריו הרב אלישיב שבשיחה עם גורמים מדיניים הבהיר כי יש בכך הן איסור הלכתי חמור והן סכנה ממשית של התגרות באומות.

תגיות:פיגועהר הביתמחבלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה