חדשות בארץ

כלב נשך אדם: מה עומד מאחורי סערת הכלבים בבית שמש?

בין הבחירה בין חיי אדם לבין שמירה על איכות החיים של כלבים תוקפניים – אנו מעדיפים חיי אדם

  • י"ט תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עיריית בית שמש ספגה ביממה האחרונה מתקפה צולבת על נושא הטיפול בכלבים משוטטים, מסוכנים ומטילי אימה. הוראת העירייה לירות בכלבים במקרה הצורך הקפיצה את כל פעילי בעלי החיים על רגליהם. גם אשת ראש הממשלה שרה נתניהו הצטרפה למקהלה הקולנית ודרשה משר החקלאות לבטל את ההוראה.

עו"ד קובי כשדי מטעם מפלגת "צדק לכל" הגיש עתירה דחופה לבית המשפט העליון נגד שר החקלאות וראש עיריית בית שמש, בדרישה לאסור את הירי בכלבים. בעתירתו ציין כי לא ניתנה לתושבים ולבעלי הכלבים אזהרה של 48 שעות טרם ביצוע הירי, אלא שעות ספורות בלבד, וזאת בניגוד לתקנות החוק. כמו כן, לפי פרסומי משרד החקלאות אזור בית שמש אינו מוגדר כאזור נגוע בכלבת. בג"צ קיבל את העתירה והוציא צו ביניים המחייב את שר החקלאות וראש עיריית בית שמש לספק את תשובתם לשאלה אם מדובר בירי חד פעמי בכלבים המשוטטים.

בעתירתו ציין כשדי כי הירי יעמיד "סיכון ממשי לחיי כלבים וסיכון חמור לחיי אדם. כלבים, כמו גם בני אדם, נתונים בסכנת חיים מיידית".

תחקיר מקיף שערך 'יתד נאמן' מצביע על כך שהנחיית העירייה לביצוע ירי בכלבים משוטטים באה לאחר מספר שנים של התמודדות קשה מול להקת כלבים פראיים התוקפים תושבים, כאשר בחודשים האחרונים מתמודדים בעיר עם עלייה במספר הכלבים המשוטטים הנכנסים אל שכונות מגורים הסמוכות לשטחים הפתוחים, ואף נשכו תושבים ופצעו אותם.

"אני לא נותנת לילדים שלי לצאת מהבית לבד בחודשים האחרונים, מחשש שכלב יתקוף אותם", סיפרה א', תושבת רמת בית שמש, ומתברר שהיא לא היחידה. לאה גרין, תושבת רמת בית שמש א', הפסיקה לצאת מהבית בשעות הערב לאחר שהותקפה פעמיים על ידי להקת כלבים מסוכנת. "בפעם הראשונה נתקלתי בלהקת הכלבים כאשר הלכתי לבקר בחורף האחרון חברה בליל שבת. ירדתי לרחוב נחל עין גדי, רחוב רחב, ולפתע החלו נביחות עזות וראיתי להקה של שישה כלבים מתקדמים לעברי במהירות עם שיניים חשופות נוטפות ריר. לא היה לי לאן לברוח. ניסיתי להיעמד מאחורי רכב והם התקדמו לעברי, תפסתי את השכמייה שהיתה עליי וזרקתי לעברם. הם עטו עליה וקרעו אותה לגזרים ואני ברחתי בינתיים לעבר בניין סמוך, שם הסתתרתי כ-20 דקות עד שנעלמו מהאזור", סיפרה.

"המקרה השני אירע לפני חודשיים. ירדתי בשעת בוקר מוקדמת עם בני, ללוות אותו לתחנת האוטובוס בדרכו לישיבה. בידי החזקתי מגש עוגה שהכנתי לו, ואז הם פרצו לעברנו בנביחות. לא ראיתי כמה הם היו, פשוט זרקתי את מגש העוגה ובחסדי שמים שכן שעבר עם רכב עצר והכניס אותנו. במשך כמה דקות המשיכו הכלבים לדלוק אחרי הרכב", סיימה לאה לתאר את המקרים כשהטראומה נשמעת בקולה.

 

"שבעה כלבים רצו אחרי, הם רצו מהר ממש כמו סוסים. נלחמתי בהם עד שהתייאשתי"

בהודעה שפרסמה השבוע עיריית בית שמש נכתב: "בעקבות אירועים חמורים שבהם כלבים נטושים ומשוטטים שנהפכו לפראיים תקפו ופצעו את תושבי העיר עד כדי סכנת חיים, נעתר משרד החקלאות לפניות העירייה והתיר ליחידת הפיצו"ח לירות בכלבים ברובי ציד".

בהודעה צוין כי הירי בכלבים מתפרעים מותר מתוקף פקודת הכלבת, והוא יתבצע "על ידי צלפים מיומנים של יחידת הפיצו"ח בין השעות שלוש לפנות בוקר ועד שבע בבוקר". בעירייה ביקשו מבעלי הכלבים להיזהר שלא ישוטטו לבד.

בחודש האחרון דיווחה אביה אמסלם, נערה בת 15, כי הותקפה בידי שבעה כלבים משוטטים. "הם רצו ממש מהר כמו סוסים. ברחתי לתוך השיחים ונלחמתי עד שהתייאשתי", סיפרה. אמסלם ננשכה שלוש פעמים, פונתה לבית החולים ואושפזה ליממה.

תושבים ברמת בית שמש בירכו על הודעת העירייה, בעוד עמותות למען בעלי חיים מחו נגדה, ופעילים אף יצאו הלילה לאזור רמת בית שמש כדי לוודא שלא יבוצע ירי.

במשרד החקלאות ציינו כי הירי בכלבים מתבצע עקב "היעדר פתרונות אחרים, ובנוסף הוא מונע את התפשטות מחלת הכלבת, שכלבים אלו לרוב נגועים בה. תושבי בית שמש פנו מספר פעמים לרשויות ואמרו כי הם מפחדים לצאת לרחובות או לאפשר לילדים לצאת מחשש שהלהקה התוקפנית תפגע בהם. עיריית בית שמש ניסתה לפעול בכל הדרכים האפשריות כולל שימש בחיצי הרדמה, אך ללא הצלחה. עקב כך, הנחה שר החקלאות את יחידת האכיפה במשרד לפעול בעיר, כדי לפתור את התקיפות של הכלבים".

עוד ציינו במשרד החקלאות כי "פקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות הוכשרו לבצע דילול הכלבים בשטחים הפתוחים באמצעות כלי נשק ייעודיים לעניין, שימנעו סבל מיותר מהכלבים. בין הבחירה בין חיי אדם לבין שמירה על איכות החיים של כלבים תוקפניים – אנו מעדיפים חיי אדם".

תגיות:כלביםבית שמשסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה