זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: עצות למניעת מריבות

כדי למנוע מריבות, צריך להנמיך ציפיות, ולראות את העיקר בחיי הנישואין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עצה טובה למניעת ריבים, כעסים ואכזבות: להנמיך את הציפיות!

לאחר ניסיונות רבים לדבר עם הבעל/האישה בדרכי נועם, התברר שהדיבורים אינם משפיעים עליהם כלל ואינם מתכוונים  להשתנות. אם לא מדובר בעניינים משמעותיים ביותר, הצעד הנכון ביותר הוא: להנמיך ציפיות. למשל, מפריע מאוד לאשה שבעלה מבצע את הקניות באיחור רב, וגורם לעיכוב בפעילות התקינה של הבית. כאשר היא מעירה לו על כך בעדינות, הוא משיב כנעלב: "אני עסוק מידי ושוכח...", והדבר חוזר על עצמו. במקום להגיע לנזיפות והתנצלויות קבועות ולסבול כל החיים, תשב עם עצמה ותאמר: "מהיום, מוחלט ומקובל אצלי שהקניות אינן מגיעות בזמן. אמצא דרכים להתארגן מראש. כשאין ציפיות, אין אכזבות. והחיים הופכים להיות רגועים, שלווים ושמחים.

מלבד זאת, לאחר שכבר שוחחו על העניין, והבעל שם לב שלא רק שהיא שותקת וכבר אינה מדברת על כך, אלא היא גם לקחה את העול על עצמה מבלי לבקר אותו יותר, קיים סיכוי רב שהוא ישתדל מכאן ולהבא להפתיע ולהשתתף ולשאת בנטל לעיתים תכופות יותר. אולם האמת היא שגם אם הוא לא ישתנה כלל, כדאי יותר להנמיך את הציפיות, לוותר ולהתאמץ קצת יותר, ולקבל בתמורה חיים רגועים וטובים.

 

לראות את העיקר

על כל אחד מבני הזוג להרגיל את עצמו לראות את העיקר בחיי הנישואין, ולהתעלם מהטפל. יש להביא בחשבון מראש ולזכור תמיד שחיים משותפים בבית אחד יוצרים בהכרח התנהלות שאינה תמיד תואמת את רצון הזולת, ומידי פעם אמורות לעלות הפתעות חדשות, שבהן כל צד עלול לחוש צער, אכזבה, ואפילו עלבון. אך כאשר מתמקדים בעיקר, הטפל נעשה זניח.

הנה כאשר הכריז בועז כי הוא נושא את רות לאשה, בירכו אותו כל הנוכחים בברכה מיוחדת, ככתוב: "וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר וְהַזְּקֵנִים, עֵדִים. יִתֵּן ה' אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה, אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל" (רות ד', י"א). כל הקורא את הפסוק תמה מיד מדוע כתוב אֲשֶׁר בָּנוּ "שְׁתֵּיהֶם", הלא היה צריך לומר אשר בנו "שתיהן"?

ביאר מרן ראש הישיבה, הרב שלום כהן שליט"א:  רחל ולאה היו צרות זו לזו, שהרי היו שתיהן נשותיו של בעל אחד, ובכל זאת השכילו לוותר זו לזו, וראו תמיד לנגד עיניהן את היעד הרוחני שבבית כיעד העיקרי, להקים משפחה לתפארת שכל ילדיה עובדי ה' וצועדים בדרך אמת. הן עשו עצמן כאילו הן שני זכרים שאין להם קנאה ותחרות, ואדרבה, עזרו אחת לשנייה, כמבואר במדרש שרחל מסרה ללאה את הסימנים שקיבלה מיעקב. לפיכך התברך בועז שיזכה לאשה נפלאה ומיוחדת כזו, שתראה תמיד את העיקר שבבית ותתעלם מהטפל, ועל ידי כך ישכון תמיד השלום בביתם. משום כך התברך בועז דווקא באשה כשתי אמהות אלה, מתוך ארבע האמהות.

ובדומה לכך, כאשר שני בני הזוג מתבוננים בעיקר, שהיא המטרה הרוחנית – הקמת בית נאמן בישראל, בית שיש בו עליה משותפת בעבודת ה' והקמת משפחה לתפארת, הרי אז מתעלמים הם מכל השאר הטפל, מדוע אמר או אמרה כך, ולמה האוכל לא היה מוכן בזמן, ושאר טענות הטפלות לייעוד הגדול של המשפחה, וזוכים שהשלום ישכון בביתם לעד.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:מריבותזוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה