כתבות מגזין

עוברים דירה? מרחיבים את הבית? משפצים? הנה 10 טיפים להצלחה

ראוי לייסד את אדני הבית על מצוות, ולהיזהר ביותר מחשש גזל: 10 טיפים רוחניים שיעזרו לכם להצליח בדירתכם החדשה

  • א' טבת התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כל מעשי האדם יהיו לשם שמים: ה"יסוד ושורש העבודה" (שער הכולל פ"ג) כותב בשם הזוהר הקדוש (תזריע נ"א, ב'): שאדם צריך שכל מעשיו יהיו לשמו של הקב"ה, על ידי שיזכיר בפיו על כל דבר שעושה, שנעשה הוא לשם שמים, כדי שלא תשרה עליו הסיטרא אחרא.

2. לומר בפה שקונה או בונה את ביתו לשם שמים: כה דברי הזוהר בנוגע לבנית בית או קניה מאחרים: "ובפרט שהבונה בית חדש או כשקנה בית מאחרים, יאמר בפיו במפורש שבונה או קונה את ביתו לשם שמים, לצורך עבודת ה' יתברך, ועל ידי כך זוכה והקב"ה משרה על ביתו רוח טהרה, וזוכה הוא לסייעתא דשמיא". עוד מובא בזוהר כי "אך אם לא עשה כך, הרי הסיטרא אחרא מוכן לשרות על ביתו, ואינו נפטר מהעולם עד שנענש באותו הבית, ויושבי הבית יכולים חלילה להינזק, מאחר שרוח הטומאה שורה על הבית ומזיקה ליושביה".  על דברי הזוהר, מוסיף בעל ה"יסוד ושורש העבודה" שלכן הבונה או קונה בית, צריך לומר בפה מלא שקונה הוא את הבית לשם הקב"ה ושכינתו, "כדי שאוכל להתפרנס בבית זה ועל ידי זה אוכל לעבוד עבודתו ית"ש. גם שיהיה לי מקום מנוחה, ועל ידי זה אוכל לעבוד למלך הכבוד".

3. לייחד חדר מיוחד בבית לעבודת ה': עוד מציין הרב אלכסנדר זיסקינד זצ"ל כי "גם עליו לייחד לעצמו חדר מיוחד בבית, שיוקדש לעבודת ה', ויאמר בפיו ושפתיו: 'אני מייחד חדר זה ללמוד בתוכו שיעור קביעות, הן ביום והן בלילה'. יצוין כי דברים דומים כתב גם ה"קב הישר" בפרק כ"ד.

4. ראוי לייסד את הבית על מצוות: הנצי"ב מוולוז'ין ('העמק דבר' דברים כ"ב, ח') כותב, שראוי לייסד את אדני הבית על מצוות, ולכן קבעה התורה הקדושה שהבונה בית חדש עליו לעשות בו מעקה, כדי להתחיל את דרכיו בבית במצווה.

5. להניח תחילה את ארון ספרי הקודש: ב"ספר הבית" מביא בשם האדמו"ר מצאנז זצ"ל בעל "שפע חיים", שהציע שבתחילת הכניסה לבית יניחו בו דבר ראשון את ארון ספרי הקודש ויקבעו בו מקום ללימוד.

6. הקפדה מיוחדת מכל חשש גזל: חשוב מאוד להקפיד על ענייני ממונות, שלא יהיה מעורב גזל בקנית הדירה או בבנייתה. ידוע בשם אחד מגדולי ישראל בדורות הקודמים כי בית שיש בו אפילו מסמר אחד גזול – אי אפשר להצליח בו בלימוד התורה. 

7. סגולה שהבית לא ייחרב: סגולה שהבית יישאר על עומדו עד עולם ושלא יחרב, להשאיר מול פתח הבית, מקום ללא סיד בגודל 48 ס"מ על 48 ס"מ, זכר לחורבן. ("מועד לכל חי", בשם אביו).

8. עריכת חנוכת הבית להברחת המזיקין: סגולה מיוחדת היא לערוך בלילה הראשון לכניסתו לדירתו החדשה, עוד בטרם שילון בה אפילו לילה אחד, סדר לימוד "חנוכת הבית", שתיקן מרן החיד"א זצ"ל, כמובא בספר "ברית עולם", להברחת המזיקין מהבית. גם מי שנכנס לדירה שכורה יערוך סדר לימוד חנוכת הבית.

9. סגולה להישמר משריפה בבית: מובא בתלמוד, סגולה שלא תהיה שריפה בבית, שאדם ילמד בביתו בכל לילה.

10. מדוע יש קשיים גדולים כל כך בקניית דירה? בספר "ישראל לסגולתו" מובא בשם אדם גדול זצ"ל שהסיבה שישנם היום קשיים גדולים בקניית דירה, הוא מפני שביהמ"ק חרב, והשכינה הקדושה ללא בית. משום כך, על מנת למצוא בית, ראוי להתעורר לזכור בצערה, כאשר סובלים גם אנו באותו סבל, ודי לעבד והיות כרבו. לכן, כשאדם סובל מעניין קנית, מכירת או השכרת דירה, יזכור שהשכינה גם כן ללא בית, וישתף עצמו בצערה, ואז יזכה לסיעתא דשמיא, שכן כתוב בחז"ל: "כל המשתף שם שמים בצערו, השעה עומדת לו ועולה לגדולה".

 

10 הלכות מתוך "ילקוט יוסף":

1. חנוכת הבית בשירים ותשבחות לה': מנהג ישראל קדושים לחנוך בית חדש, או דירה שקנה מיד שניה, בסעודת הודיה להשי''ת בשירים ותשבחות ודברי תורה. [ילקו''י שובע שמחות ח''א, תשס''ה, חופה וקידושין עמוד תפג].

2. ראוי לברך שהחיינו על פרי חדש: נוהגים שבעת סעודת חנוכת הבית, בעלי הדירה החדשה מברכים ברכת ''שהחיינו'' על פרי חדש, או על בגד חדש, ומתכוונים לפטור את הדירה והרהיטים החדשים. ומכל מקום הקונה דירה והוא שמח בקנייתה ורוצה לברך ''שהחיינו'', ואין לו בגד חדש או פרי חדש, רשאי לברך. [ילקו''י שובע שמחות חלק א', חופה וקידושין עמוד תפה. יבי''א ח''ט או''ח סי' יט]

3. ראוי לצבוע את הבית לפני הכניסה: הקונה דירה מיד שניה, [דהיינו שדרו בו אנשים אחרים], לכתחלה טוב ונכון שיצבע ויסייד את הבית לפני שנכנס אליו, כיון שהמקום משפיע הרבה על האדם, שאם דרו בדירה זו אנשים בעלי ריב ומדון, או אנשים עם צרות וחולאים, או שאינם שומרי תורה ומצוות, ישפיע עליו המקום חלילה, ולכן על ידי הסיוד יבטל את כח אחיזתם. [ילקו''י שובע שמחות חופה וקידושין עמ' תפט]

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. הוספת חדר בחצר קיימת אינה מחייבת חנוכת הבית: מה שנוהגים לעשות חנוכת הבית, זה דווקא בבנה בית חדש, או קנה דירה, אבל אם הוסיף חדר בחצר שהיה לו מכבר, אין צריך לעשות חנוכת הבית, אך לענין ברכת שהחיינו טוב ונכון שיקנה בגד חדש ויברך עליו שהחיינו ויכוין לפטור את שמחתו על הרחבת הדירה. ויש מי שכתב שגם בכהאי גוונא צריך לעשות לימוד של חנוכת הבית, ואם אין הדבר גובל בביטול תורה דרבים, טוב לנהוג כן. [שובע שמחות חלק א', חופה וקידושין עמוד תפט]

5. גם בדירה שכורה: ראוי לערוך סעודת ''חנוכת הבית'' גם כששוכרים דירה, ולא רק בקניית דירה. [שם תצ]

6. נוהגים לא לברך שהחיינו בימי בין המצרים: נוהגים שאין מברכים שהחיינו מי''ז בתמוז עד אחר תענית תשעה באב, ולכן אין עורכים סעודת חנוכת הבית בימים אלו, מאחר שאינו יכול לברך שהחיינו על בגד חדש. אבל יכול לערוך סעודה לעשרה, וילמדו שם התיקון שסידרו לחנוכת הבית, ואף מותר להם לשורר בפה, בלא כלי שיר. [ילקו''י שובע שמחות א' חופה וקידושין עמוד תצה]

7. היתר לקבלן לסייד, אם התחיל קודם ראש חודש אב: קבלן שהתחיל לצבוע ולסייד קודם ראש חודש אב ויש לו הפסד ממון אם יפסיק לצבוע ולסייד בימים אלה, יש להקל להמשיך בצביעה וסיוד, ונכון לעשות שאלת חכם לכל מקרה לגופו. [חופה וקידושין עמוד תצה. ילקו''י מועדים הלכות בין המיצרים]

8. אמה על אמה לא מסוידת זכר לחורבן: משחרב בית המקדש תקנו חכמים שכאשר אדם מסייד את ביתו, ישייר מקום של אמה על אמה [48 ס''מ על 48 ס''מ] שלא יהיה מסוייד. ויהיה זה כנגד הפתח. מה שמשיירים אמה על אמה, הוא כנגד הפתח, באופן שהנכנס יראה מיד את השיור. ויש שמניחים אמה על אמה בגובה שאינו נראה כלל לנכנס, ואין זה נכון.

9. השארת אמה על אמה גם לבונה חדר אחד בלבד: הבונה חדר אחד בלבד, אפילו אינו אלא לדירת כבוד בעלמא, ואין ישנים שם, צריך לשייר בו אמה על אמה. [ילקו''י שובע שמחות א' חופה וקידושין עמוד תקיב. שאילת יעב''ץ סי' קסט]

10. גדולת מצות ישיבת ארץ ישראל: מצות ישיבת ארץ ישראל אין ערוך אליה, שהיא שקולה כנגד כל המצוות שבתורה, ובמיוחד כשהכוונה להתיישב בארץ ישראל לשם מצוה, ולקיים בה את כל המצוות התלויות בארץ. ולכן דבר חשוב הוא לרכוש דירה בארץ ישראל ולהתגורר בה. [שם עמ' תקיד]

תגיות:שיפוציםדירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה