זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: כשמגלים שאיננו מתאימים

מה עושים כאשר בני הזוג אינם מתאימים? איך מתגברים על הקשיים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראשית, הערה חשובה: בני זוג המחליטים להיפרד משום שאמרו להם שאין התאמה בין שמות הבעל והאישה, וכפי ששמענו על מקרים כאלה, טועים טעות חמורה. דעתם של גדולי התורה היא שאין לנהל חיים על סמך שמות. אך מה נכון לעשות כאשר הבעל והאישה מגלים שאין ביניהם שום התאמה במה שחשבו לפני החתונה כי הם דווקא ישלימו זה את זו, אך הנה מתברר כי הם שונים בקיצוניות? האם אין מנוס ואין ברירה אלא להתגרש?

התשובה הנכונה היא שכעת יש לעבוד על שיוף עצמי, עד כמה שידינו מגעת, לשם התאמה. שהרי אם משמים נעלם פרט זה מעינינו לפני החתונה, אות היא כי מדובר בניסיון שנועד לבנות ולחשל אותנו, ולתקן את עצמנו.

עבודה גדולה זו מתבצעת על ידי נתינה והקרבה משתלמת: אני מסירה משהו ממני, מרצונותי ומתוכניותי בעבר, כדי להיות מתאימה לבעלי, ולהיפך. בכך, החיסרון שבזולת הופך ליתרון המעצים את אישיות העובד.

כדי להשיג תוצאה נפלאה זו יש לפעול באמצעות דרכים שונות. בשבועות הבאים נמנה אותן.

 

להתאים את עצמי במקום לשנות את האחר

סיפר החוזה מלובלין: "...כשהלכתי פעם בעובי היער, נזדמן לי לראות אדם המקים לעצמו בקתה מגזעי עצים שחטב. בחלק מהגזעים היתה בליטה, שריד מענף שהוסר, וסבור הייתי כי הוא בוודאי יקצץ אותה כדי להעמידה בשווה ליד הגזע החלק הסמוך לו. אך הנה ראיתי כי במקום ליישר ולהחליק, הוא דווקא נקב חור בגזע הסמוך, וכך השתמש בבליטה המיותרת לחיבור העצים בחוזקה".

אדם זה השכיל להפוך את החיסרון ליתרון. כך הוא הקים בקתת עץ חזקה וחסונה הרבה יותר (!) מאשר אילו היה בונה אותה מגזעים חלקים העומדים זה לצד זה.

לאהוב – פירושו להתאים את עצמנו לזולת, לא על ידי קיצוץ בליטתו, אלא על ידי קדיחה בעצמנו, ברצונותינו, כדי להכיל את הזולת ולשבץ אותו בתוכנו. כך נוצר קשר נפשי וחיבור אמיתי וחזק בין שניים, הרבה יותר מאשר אילו היה רק עומד לצידו.

ביאור קדיחת חור בעצמינו, הוא להיות מוכנים לקבל את השני על אף שאינו מתנהל על פי הקו שהיינו מעוניינים בו, ואינו מתאים מצד אישיותו לסגנון שלנו. ובמילים אחרות: לערוך שינוי למען הזולת בהרגלים, ברצונות ובתוכניות שלנו.

יש לזכור שעצם העובדה שבחרנו באדם זה כבן הזוג לחיים, מוכיחה כי קיים בינינו הרבה מן המשותף. אלא שכעת מבטנו מתמקד בחלקים שבהם לא קיימת התאמה. אך על זה ניתן בדרך כלל לוותר באמצעות שינוי ציפיות אצלנו.

הצועד בדרך זו מרוויח, בנוסף לשלום הבית, שגם האהבה מתחזקת, כיסודו של הרב דסלר שנתינה מולידה אהבה, כאומן האוהב את יצירתו משום שהשקעתו גורמת לו לחוש כי הנה משהו ממנו עבר ליצירה זו.

אמנם נטייתו הטבעית של האדם היא להעדיף לשנות את האחר, אבל זוהי דרך קשה ומייגעת, ובדרך כלל גם איננה מצליחה. הוא משקיע מאמצים רבים רק כדי לגלות לבסוף שעדיין לא הגיע לרוגע הנפשי ולשמחת החיים שהוא כה מבקש. ישנה דרך קלה ופשוטה יותר – לשנות את עצמו!

מעשה בזקן שבימי הקמת המדינה התייעץ עם כל מכריו, מה יצהיר באשר לגילו אצל מנפיקי תעודות הזהות. שהרי אם יצהיר על גיל מופלג יותר, ירוויח מוקדם את כספי הפנסיה והביטוח הלאומי, ואם יצהיר על גיל מוקדם יותר מגילו ירוויח דברים אחרים. ולא מצא עצה טובה אצל איש מהם.

לבסוף פנה לרב השכונה שאמר לו: "ומה דעתך לומר את האמת?".

"על כך לא חשבתי" – השיב לו הזקן...

ישנם פתרונות חלקים ומוצלחים שאותם עלינו לאמץ, ולא להסתבך במחשבות על פתרונות שאינם ישימים ואין בהם תועלת בפועל.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:התאמהזוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה