מעניין

מחצבי היהלומים החדשים נמצאים עמוק מתחת...לאוקיינוס האטלנטי

חשבתם שחוצבים יהלומים מהאדמה? היהלומים הטובים ביותר שנחצבים בשנים האחרונות מגיעים עמוק מקרקעית הים

  • י' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין הרבה תעשיות שאפופות בכל כך הרבה מיתוסים והילה כמו תעשיית היהלומים. במשך למעלה ממאה שנה, מחצבי יהלומים היו חלק מהקרקעות היקרות ביותר בעולם, כך שרצועות אדמה צרות יחסית בדרום אפריקה מהווים מקור ליהלומים בשווי של מיליארדי דולרים. אבל המחצבים הללו הולכים ומדלדלים, והיהלומים בהם הולכים ואוזלים. עד 2050, אומרים מומחים, רבים מהמחצבים הפוריים ביותר בעולם – ייסגרו.

מאין יגיעו, אם כן, היהלומים הבאים בתכשיטי הנשים? אל דאגה. בשנים האחרונות התפתח טרנד חדש: חציבה בתוך הים כדי לחלץ את היהלומים המצויים שם. בשנה שעברה, חברות חציבה בנמיביה לבדה – מדינה אפריקאית שכלכלתה תלוי לחלוטין בייצוא יהלומים – חצבו יהלומים בשווי של 600 מיליון דולרים בחוף הנמיבי.

ספינות החציבה לא נראות שונות בהרבה מאסדות קדיחה של נפט. מדובר באוניות ענק, שאורכן מאה מטרים ועליהן מנחת מסוקים. החציבה שהן מבצעות היא כנראה החציבה המורכבת ביותר בעולם.

יהלומים נוצרים כאשר פחם נחשף לתנאים של טמפרטורות גבוהות ולחץ בעומקי האדמה. אלה שמגיעים לשכבות האדמה העליונות מגיעים לשם בדרך כלל בעקבות התפרצות וולקניות. לפני מספר שנים, גיאולוגים הבינו שמכיוון שאפשר למצוא יהלומים בנהר אורנג' בנמיביה – יש סיכוי טוב שאפשר למצוא אותם גם בים. ואכן, עד מהרה הסתבר שלא רק שיש יהלומים בים – הם גם באיכות טובה יותר מרוב היהלומים הנמצאים ביבשה. בעקבות התגלית, חברת דה בירס, השולטת בתעשיית היהלומים העולמית, רכשה את זכויות החציבה ביותר מ-3000 מטרים רבועים של קרקע הים הטריטוריאלי של נמיביה. עד עכשיו היא חקרה רק שלושה אחוזים מהשטח הזה.

היהלומים, אגב, נמצאים רק לעיתים רחוקות במים עצמם. ספינות הקידוח של דה בירס חופרות עד עומד של כשני מטרים בקרקעית האוקיאנוס ואוספות חומר לברירה, שבמהלכה, כך מקווים, ימצאו יהלומים.

חציבת יהלומים בים מתרחשת גם במקומות אחרים בעולם – בדרום אפריקה, למשל. ה'וושינגטון פוסט', בכתבה על המחצבים התת-ימיים, מדווח כי בקרוב תתחיל גם חציבת זהב מהים בפפואה ניו גינאה. אבל אל תקנאו במדינות שחופיהם מכילים אוצרות נוצצים: נמיביה היא הארץ בעלת החופים העשירים ביותר שהתגלו עד עתה, אבל זה לא מפריע לה להיות המדינה השלישית בעולם בחוסר השוויון הכלכלי השורר בה. למיליוני נמיבים רעבים ללחם, היהלומים מקרקעית הים של ארצם לא ממש עוזרים.

תגיות:מחצביםיהלומיםקרקעית הים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה