אמונה

הרב יגאל כהן – הפסוקים שמחזקים את מידת הביטחון

כשמגיע זמן תשלום המשכורות לאברכים ואין בידי מספיק כסף לשלם, אני משנן לעצמי פסוק זה שמלמד אותי שאין לי זכויות כדי לבקש ולבטוח בבורא יתברך, אלא כולי תלוי בחסדיו הרבים של הבורא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדי לשכנע אותך, קורא יקר, כמה חשובה ומועילה היא מידת הביטחון, בבורא יתברך, ומה מחכה לך, כאשר תזכה להיות בעל ביטחון, ואיך בעזרתה תוכל להשיג את כל משאלות ליבך, ולא תדע חוסר לעולם. אציג בפניך מעט מהפסוקים שבהם מופיעים הבטחות אלו וכן מאמרי חז"ל בסגולת מידת הביטחון.

ובנוסף ישנה סגולה נפלאה שמובאת בספרים הקדושים, והיא אמירת פסוקי ביטחון בה' יתברך, שבכוחם לחזק את ביטחונו של האדם בבוראו, ולהושיע אותו מכל צרה.

וככל שנשנן פסוקים אלו בליבנו כך תתחזק בתוכנו מידת הביטחון.

 

* * *

"לישועתך קיוויתי ה'" (בראשית מ"ט, י"ח).

פסוק זה אמרו יעקב אבינו ע"ה כשראה ברוח קודשו איך שמשון נהרג ע"י הפלישתים, התפלל לבורא יתברך ואמר "לישועתך קיוויתי ה' ", דהיינו רק ממך יתברך תבוא הישועה ולא מכוחו של אף אדם.

במדרש רבה פרשת ויחי (פרשה צח אות יד) מובא: אמר רבי יצחק הכל ב"קיווי". ומסביר בפירוש עץ יוסף שם, שאפילו אם אין לאדם זכויות לקבל מתנות ממנו יתברך, בכל זאת בגלל שמקווה אליו ומאמין ובוטח בו, בזכות זה בלבד יסיר ממנו הקב"ה את הייסורים, ויביא לו ישועתו.

פסוק זה אפשר לאומרו בג' אפשרויות - א) "לישועתך קיוויתי ה'". ב) "קיוויתי ה' לישועתך" ג) "ה' לישועתך קיוויתי". והיא סגולה גדולה לאומרה בעת צרה, ולחזור עליו כמה וכמה פעמים, עד שיראה ישועות בוודאי.

* * *

"ויבטחו בך יודעי שמך כי לא עזבת דורשיך ה'" (תהילים ט', י"א).

כל אדם שמכיר את הבורא יתברך, ומבין שהוא המנהיג האמיתי, ומכיר את שמו שם ה-ויה ברוך הוא שהוא מידת הרחמים, ממילא בוטח בו ביטחון גמור, כי הקב"ה לא עוזב את מי שדורש אותו בלבד.

* * *

"ואני בחסדך בטחתי יגל ליבי בישועתך אשירה לה' כי גמל עלי" (תהילים י"ג, ו').

פסוק זה אמרתי בזמנים שונים, כגון במבחנים קשים על חומר רב, כשהרגשתי שנסתמו ממני מעינות החכמה, אזי חזרתי עשרות פעמים על פסוק נפלא זה, וזכיתי לראות בחוש איך שהבורא יתברך פותח לי מעינות חכמתו.

וכן כשמגיע זמן תשלום המשכורות לאברכים (שמונים וארבע בן פורת יוסף), ואין בידי מספיק כסף לשלם, אני משנן לעצמי פסוק זה שמלמד אותי שאין לי זכויות כדי לבקש ולבטוח בבורא יתברך, אלא כולי תלוי בחסדיו הרבים של הבורא, וזה מעודד אותי מאוד. וב"ה זיכה אתנו ה', ומעולם לא איחרנו בתשלום לאברכים.

אם תתבוננו בפסוק זה תמצאו הבטחה שכל מי שיבטח ב"חסדיו" של הקב"ה מובטחת לו הישועה, שהרי דוד מסיים "יגל ליבי בישועתך", ואז – "אשירה לה' כי גמל עלי" - כלומר שהיה דוד המלך בטוח בישועתו מה' בזכות הביטחון.

* * *

"בך בטחו אבותינו בטחו ותפלטמו" (תהילים כ"ב, ה').

דוד המלך מעיד בפסוק זה שאבותינו הקדושים בטחו רק בבורא יתברך ולא באף אחר מלבדו, ובזכות זה הציל אותם מיד כל שונאם.

* * *

"רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו" (תהילים ל"ב, י').

בילקוט שמעוני (תהלים רמ"ז תשי"ט) מובא הסבר נפלא לפסוק זה.

"רבי אליעזר ורבי תנחום בשם רבי ירמיה, אפילו רשע ובוטח בה' חסד יסובבנו". אדם שהוא חלילה רשע ויש לו מכאובים רבים, וכמובן אין לו זכויות כדי לצאת מצרותיו, אם רק יבטח בבורא יתברך אזי הקב"ה יסובב אותו בחסד תמידי, וזאת רק בזכות שבטח עליו יתברך.

ועוד פרוש - "חסד יסובבנו" בכל מעשיו אשר יעשה, דהיינו סגולת הביטחון היא הגורמת שכל מה שצריך אצלו בחיים יהיה בחסד גדול.

* * *

"בטח בה' ועשה טוב שכון ארץ ורעה אמונה, ויתענג על ה' ביתן לך משאלות ליבך" (תהילים ל"ז, ג'-ד').

רש"י מפרש פסוקים אלו, תבטח בה', ואל תגנוב דבר שאינו שלך, ותיתן צדקה לעני. ואם תשאל במה אתפרנס? תדע שתאכל ותתפרנס משכר האמונה שהאמנת בקב"ה לסמוך עליו ולעשות טוב.

שוב מבטיח לנו דוד מלכנו, אל תיקח דבר שלא שלך או אינו מגיע לך, אדרבה תיתן משלך לאחרים שזקוקים לעזרה, ואפילו אם אין לנו זכויות לפרנסה ברווח, יפרנס אותנו הבורא יתברך בזכות מצות האמונה שהאמנת בו.

ממשיך דוד בהבטחתו ואומר "ותתענג על ה' וייתן לך משאלות ליבך" – פינוקים רבותי! לא רק דברים בסיסים, אלא נוכל להתענג על הבורא יתברך בכל משאלות ליבנו. כמובן אם הם לטובתנו.

* * *

"גול על ה' דרכך בטח עליו והוא יעשה" (תהילים ל"ז, ה').

גלגל על הקב"ה כל צרכיך - כך מפרש רש"י פסוק זה – דהיינו: צריך בריאות, גלגל את זה על ה'. צריך פרנסה, גם את זה גלגל עליו. ילדים, גלגל על הבורא. וכן בכל הצרכים שלך בעולם. ולאחר שנגלגל אותם על הבורא, ע"י שתתפנה אליו ותאמר לו "אבא אני צריך רפואה, תפתור לי את הבעיה בבקשה", וכן בכל דבר תמשיך ותהיה בטוח בחסדיו שיעזור לך, ואז הוא יעשה שוב הבטחה של דוד, אם נגלגל על ה' צרכינו ונבטח בו, הוא יעשה ללא תנאים או זכויות מיוחדות.

אדם שעומד בראש ההר, ובידו חבית שצריך להוריד אותה למטה, הטיפש, ירים את החבית על גבו ויחל במסעו כלפי מטה. לעומתו, החכם מניח את החבית על צידה ומגלגל אותה, בדרכה למטה כך יעשה גם הבוטח יגלגל על הבורא את דאגותיו.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:הרב יגאל כהןמידת הביטחוןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה