ונשמרתם

הוברבורד: סכנה חדשה בדרכים

זה טרנד חדש, אבל הוא גם מסוכן: מהן הסכנות הטמונות בהוברבורד, ומדוע התקנות אינן נאכפות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ההוברבורד הוא הטרנד החדש על גלגלים שכובש את בני הנוער – סקייטבורד חשמלי, שהנסיעה בו מתבצעת באופן שמבוסס על חיישני תנועה. מאז שההוברבורד אושר למכירה בארץ, לפני כ-6 חודשים, המכירות שלו עקפו את הטרנד התחבורתי הקודם – האופניים החשמליים. אך מהר מאד מתברר כי כמו במקרה של האופניים, גם ההוברבורד עלול להיות מסוכן מאד.

לפני מספר ימים התרחשה התאונה הראשונה: ילדה בת 6 רכבה על הוברבורד, נפלה ממנו וסבלה מחבלות ראש קשות. מצבה כבר השתפר, והיא אינה בסכנת חיים, אך מדובר בתמרור האזהרה הברור ביותר לגבי כלי הרכב החדשני הזה. עם זאת, לדברי המשווקים, הביקוש להוברבורד רק עולה מידי יום.

כאשר אושר ההוברבורד למכירה בארץ, הגביל משרד התחבורה את הרכיבה עליו לגיל 16 ומעלה בלבד, וגם התיר לייבא הוברבורד אשר מוגבל למהירות של 13 קמ"ש בלבד. בפועל, לעומת זאת, ילדים צעירים בהרבה רוכבים על ההוברבורדים, ואף אינם מקפידים על חבישת קסדה בזמן הרכיבה. גם כלי הרכב עצמם מגיעים למהירויות גבוהות בהרבה מן המותר – בין השאר משום שהחוק אינו מגביל את הספק המנוע של ההוברבורד, כמו במקרה של אופניים חשמליים, מה שמאפשר ייבוא של כלים חזקים מאד, שמטבע הדברים גם מגיעים למהירויות נסיעה גבוהות. בחנויות, ברשתות ובאתרי האינטרנט שבהם נמכרים הוברבורדים, מצוין, אמנם, באופן ברור, כי הכלי מיועד לשימוש החל מגיל 16 בלבד. אך בפועל, אף אחד אינו אוכף זאת, וילדים – גם צעירים מאד – משתמשים בהוברבורד באופן יומיומי. יש לציין שלעיתים בחוברות המצורפות לכלי הרכב עצמם מצויינת הגבלת גיל שונה. אב אחד סיפר ל"ידיעות אחרונות" כי רכש הוברבורד עבור בנו בן ה-8, כאשר בחוברת המצורפת אליו צוין כי הכלי מתאים לגיל 8 ומעלה.

נוהל משרד התחבורה מחייב את מי שרוכב על הוברבורד או סגווי לחבוש קסדה בזמן הרכיבה. אך בפועל, הדבר אינו מתבצע – אין תקנה מחייבת בנושא, ומרבית הרוכבים – והוריהם – כלל אינם מודעים לנוהל הזה. רחלי טבת-ויזל, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, טוענת כי הסכנה בהוברבורד גדולה אף יותר מזו שבאופניים החשמליים, משום שהשליטה בו נמוכה יותר. לכן היא מצהירה שחשוב להגביל את גיל הרכיבה לגיל 16 ומעלה, ולהקפיד על חבישת קסדה.

עם זאת, הורים רבים מספרים כי רכשו הוברבורד עבור ילדיהם הצעירים, וכי דווקא הילדים הקטנים מפגינים שליטה טובה יותר בכלי. הורים רבים מדווחים כי הם מקפידים שילדיהם ירכבו במקומות בטוחים בלבד, ושיחבשו קסדה בזמן הרכיבה, אך אינם מגבילים את הרכיבה בגיל.

בין אלה שכן לוקחים את האזהרות ברצינות נמצא אתר "אמיגו", אשר מכר הוברבורדים עד לאחרונה. מנכ"ל חברת PMI, שהיא הבעלים של האתר, בועז דקל, אומר כי מייד כאשר התגלה שישנן בעיות בטיחות בהוברבורד, הוא הוציא הוראה מיידית להפסיק את מכירות הכלי, ואף השמיד את המוצרים שנותרו במחסני החברה – כדי שלא יגיעו לידיהם של צרכנים ויגרמו, חלילה, נזק.

תגיות:ונשמרתםסכנההוברבורד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה