עובדות ביהדות

הגראי"ל שטיינמן: "קבלת עול מלכות שמים – הדבר החשוב ביותר"

מרן הרב שטיינמן מסביר מהי חשיבותה של קריאת שמע, ומהי הסיבה שהש"ס מתחיל בחיוב לקרוא אותה פעמיים ביום

  • כ"ד כסלו התשפ"ב
הגראי’’ל שטיינמן (צילום: פלאש 90)הגראי’’ל שטיינמן (צילום: פלאש 90)
אא

"המשנה בברכות מתחילה עם מצות קריאת שמע, והרי יש בתורה הרבה מצוות חמורות יותר, והיה יכול התנא להתחיל עם שבת, שבת הרי חייב סקילה אם עובר, עבודה זרה, ומה פתאום תפס דווקא קריאת שמע?", שואל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, ומשיב: "ומשמע, שאפילו שבאמת הדברים האחרים חמורים יותר, אבל צריך קבלת מלכות שמים, ובלי זה לא מתחיל כלום, ממילא קריאת שמע, שזה קבלת מלכות שמים, צריכה להיות דבר ראשון לפני הכל".

ממשיך הרב שטיינמן ושואל: "ומצוות קריאת שמע היא פעמיים ביום, וכי למה צריך פעמיים ביום, האם פעם אחת לא מספיק? הרי הוא כבר קיבל מלכות שמים בבוקר". ממשיך הרב ומשיב: "אלא, שאפילו שקיבל בבוקר מלכות שמים, זה כבר נחלש, ולא מספיק אפילו אם קיבל בבוקר, צריך בלילה עוד פעם לקבל, בגלל שנחלשה מעט קבלת עול מלכות שמים, ומוכרח תמיד להיות חיזוק".

הגראי"ל ממשיך ומצטט את הגמרא בסוף מסכת ברכות: "תדע לך, מי שקרא קריאת שמע כל ימיו ולא קרא פעם אחת, הרי זה דומה עליו כאילו לא קרא קריאת שמע מימיו". על גמרא זו שואל הרב: "ויש להבין בטעמו של דבר, הרי הוא קרא קריאת שמע כל ימיו. מדוע חמורה כל כך העובדה שלא קרא קריאת שמע פעם אחת?"

משיב ראש הישיבה: "אלא, ניתן להמשיל זאת לאחד אכל כל ימי חייו, אפילו מאה שנה. מדוע הוא צריך להמשיך ולאכול?! הרי הוא כבר אכל כ"כ הרבה, מה הוא צריך עוד הפעם לאכול, הרי כבר אכל מאה שנה... משמע, שזה לא מספיק, וצריך עוד פעם לאכול, כי הגוף צריך תמיד תזונה", מבאר גדול הדור במתק שפתיו. "כך גם הנשמה צריכה כל הזמן חיזוק, ולא מספיק אפילו אם קרא כל ימיו קריאת שמע, אם לא קרא פעם אחת זה חסר, זה חסר לנשמה!"

מסכם ראש הישיבה את דבריו: "ממילא, זה דבר כזה שחשוב מאד. זוהי הסיבה שרבינו הקדוש מתחיל את הש"ס דבר ראשון עם קבלת עול מלכות שמים, כי בלי זה לא מתחיל שום דבר".

תגיות:קריאת שמעהרב שטיינמןש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה