חדשות בעולם

שגריר ארצות הברית בישראל על המשבר עם יהדות ארה"ב

שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, מתייחס לראשונה למשבר מול יהדות ארה"ב, ומבקש ליצור אחדות ודו קיום

דייוויד פרידמן, אתמול (צילום: פלאש 90)דייוויד פרידמן, אתמול (צילום: פלאש 90)
אא

אתמול (שלישי), באירוע של ארגון "בני ברית" שנערך בירושלים, מתח שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, ביקורת על ההתנהלות של התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, בעקבות ההקפאה של מתווה הכותל ושל אישור חוק הגיור. פרידמן אמר בנאומו כי מעולם לא חשב שייתכן שארגון יהודי ישקול לבטל את התמיכה בישראל. פרידמן אמר כי הוא מבין את מקורם של התסכול והכעס בקרב ארגונים אלה, אך שלדעתו אין טעם בהאשמות הדדיות, וניתן לפתור את חילוקי הדעות באמצעות כבוד והבנה הדדית, באמצעות אחדות יהודית. לדבריו, המטרה היא לא להשיג ניצחון של אחד הצדדים, אלא להשיג הבנה, ודו קיום.

דבריו של פרידמן מגיעים על רקע הביקורת שמותחים הארגונים הקהילתיים והתנועה הרפורמית, כמו גם הקונסרבטיבית, על הממשלה בישראל.

דייוויד פרידמן נכנס לתפקידו כשגריר ארה"ב בישראל רק בחודש שעבר, ומאז לא התבטא רבות בפומבי. בנאומו אתמול התייחס להתבטאות עבר שלו, בה טען כי ארגון "ג'יי סטריט" גרוע יותר מקאפו, ואמר כי גם הוא עצמו אשם בכך שהכניס את עצמו לקרע המפלגתי בין הקהילות בארה"ב ובארץ, אך אמר גם כי הקרע חייב להיפסק, וכי הוא עצמו מתחייב לתת יחס של כבוד לכל יהודי באשר הוא, מכל זרם או מכל עמדה פוליטית שהיא.

המשבר עם יהדות ארה"ב מתרחש במקביל לביקור של רבים ממנהיגי הקהילות בארץ, לרגל המושב התקופתי של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. בעקבות ההחלטה על קידום חוק הגיור ועל הקפאת מתווה הכותל, בוטלה ארוחת הערב שהיתה אמורה להתקיים לחבר הנאמנים יחד עם ראש הממשלה. שלושת ימי הכניסו של חבר הנאמנים הוקדשו, במקום זאת, לדיוני חירום בנושא המשבר, ולפגישות עם חברי כנסת ושרי ממשלה.

ביום שני נפגש ראש הממשלה נתניהו עם ראשי הפדרציות היהודיות הגדולות – מניו יורק, שיקגו וקליבלנד. הפגישה, לדברי גורמים מעורים, לא התנהלה היטב, וזעמם של ראשי הפדרציות לא שכך. האחרונים טענו מול ראש הממשלה כי לא מדובר במשבר רגעי, אלא בכזה שיתמשך הלאה. הבוקר בכנסת אמר יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, כי הפדרציות מעבירות מסרים בימים האחרונים, כי ישנן קריאות להפסיק את התרומות שלהן לישראל. היום התקיימו פגישות של ראשי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, עם ראשי הפדרציות כמו גם עם ראשי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, בהן נידונו השינויים בחוק הגיור, וניסיונות לפתור את המשבר בין ישראל לקהילות בארה"ב.

בעקבות כל אלה הגיע נאומו של פרידמן אתמול. פרידמן אמר כי הדברים שהוא אומר נאמרים לא כשגריר בארץ, אלא כיהודי, וכבנו של רב אשר פעל לאחדות יהודית.

פרידמן אף התייחס בנאומו לממשל טראמפ, ואמר כי הנשיא טראמפ הוא פרו ישראלי מאד, וכי הוא נשיא ארה"ב הראשון מעולם שהלך לבקר בכותל המערבי. בממשל טראמפ, לדבריו, ישנם כמה וכמה אנשים שתומכים בישראל, וכדבריו: "שהלב שלהם במקום הנכון". פרידמן אף אמר שממשל טראמפ, שנמצא בתחילת דרכו, עושה מאמצים גדולים כדי לקדם את תהליך השלום.

פרידמן אף סיפר בנאומו על ביקורו ברמת הגולן, שם צפה על הגבול עם סוריה. לדבריו, כאשר מביטים בגבול רואים אויבים רבים – המשטר הסורי, דאעש וכמה עשרות של קבוצות מורדים. לדבריו, הגופים הללו שונאים זה את זה – אך מאוחדים כולם בשנאת ישראל. פרידמן טען כי התאחדות מול אויב משותף אינה מספיקה עבורנו. ההתאחדות של היהודים צריכה להיות מאחורי הערכים המשותפים והמדינה היהודית. "אין לי ספק שנביס את אויבנו", אמר פרידמן, "השאלה היא אם אנחנו יכולים לשרוד את עצמנו".

תגיות:שגריר ארה"בדייוויד פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה