אמונה

אין כסף בעולם, אין אוכל בעולם. יש רק בורא עולם

כאשר ישנן מחלות, אנו פונים לרופאים. כך בכל בעיה אחרת שלנו. אך האם אנחנו זוכרים שהקב"ה הוא זה שביכולתו לפתור את כל הבעיות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הגמרא במסכת מכות מביאה, שחבקוק הנביא סיכם את כל מצוות התורה בפסוק אחד "וצדיק באמונתו יחיה" פרוש, שמצוות האמונה בבורא יתברך, מסכמת את כל התורה כולה, כלומר שאם רק אדע בידיעה ברורה שיש בורא לעולם, אוכל לקיים את כול התורה ולא עוד, שאפשר על ידה להגיע למדרגה של צדיק. והרמ"א בשולחן ערוך סימן א' כתב שיוויתי השם לנגדי תמיד זה כלל גדול בתורה ובמעלת הצדיקים ומוסיף הגאון מווילנה זהו כל מעלת הצדיקים דהיינו כל שצריך כדי להגיע למעלת הצדיקים זו האמונה.

במשך השנים נשאלתי שאלות רבות ומגוונות בנושא החיים, בקשיים שיהודים עוברים בנושאים שונים כגון חולי קשה, דיכאון, חוסר בפרנסה, מציאת זיווג, פריון, ועוד. בתחילה עמדתי משתומם, מה אני יכול לענות לאישה שעברה את גיל החמישים והרופאים אומרים לה שהיא כבר לא תלד וכדאי לה לאמץ ילד, היא עומדת מולי ובוכה ואומרת אני רוצה ילד שלי איך אני יכול לעזור לה, ואז בשלב מסוים הבנתי שיש תשובה אחת לכל קושי ושאלה בעולם והיא ''יש בורא לעולם'' דהיינו בזמן שאנחנו נבין שיש בורא לעולם הנפלא שלנו והוא המנהיג הבלעדי ובידו לפתור את כל הבעיות שבעולם בעצם אז התחלנו בפתרון של הבעיה, כי אם נצליח לשכנע אותו לפתור את הבעיה היא ממילא תעלם מיד.

כך השבתי לאותה אישה בוכייה, תדעי לך שאפילו אם כל הרופאים שבעולם יעמדו מולי ויגידו שאת לא יכולה להיפקד, אפתח להם את החומש ואראה להם את הפסוק ''והשם פקד את שרה'', תדעי לך שיש בורא לעולם, והוא יכול הכל, וגם אוהב אותך מאוד, תפני אליו, בידו בלבד לעזור לך, בזמן כתיבת שורות אלו עם ישראל נמצא בצרה. כשהישמעאלים דוקרים יהודים ברחובות העיר בכול מקום, עד שרחובות ארץ יהודים הולכים מפוחדים, וכל צעקה או רעש גורם לפחד גדול בציבור. עד שנשים ממש לא מתפקדות מרוב לחץ ודאגה, ופונות אליי בשאלה מה עושים? וגם כאן תשובתי אליהם ''יש בורא לעולם'' אין מחבלים, אין סכינים, אין משטרה, ואין טילים, יש רק אחד והוא הבורא הכל יכול, הוא זה שנותן למחבלים כוח ומחשבה לפגוע בנו. אם נפנה אליו ונשען רק עליו אף אחד בעולם לא יוכל לפגוע בנו. בכל שאלה וקושי בחיים שלנו ישנה תשובה אחת ויחידה ''יש בורא לעולם'' ואביא דוגמאות לדבר.

כאשר יהודי נופלת נפשו לעצבות עד שמרגיש שאין לו טעם בחיים, ממש ריקנות, אינו שמח במצוות, לא מתרגש ממשפחתו, כועס על כולם, ומעדיף להמשיך לישון כל היום, בצר לו פנה לפסיכיאטר שינסה למצוא תרופה למכאובו. פעמים אומר לו הרופא, אתה חולה במחלת הדיכאון וזה כנראה תורשתי מההורים, קח לך כדור מסוים שאולי יקל מעליך את הסבל. באותו רגע מרגיש היהודי שחרב עליו עולמו, כנראה שלא אצא מזה לעולם הרי הרופא אמר שזה בגנים שלי. התשובה לאותו יהודי היא ''יש בורא לעולם'' מה לך לדאוג הרי בידו הכול. ברצונו ישנה לך את הגנים מאדם עצוב לאדם שמח ברגע אחד, אל תתייאש כי הייאוש הוא שלא מדעת, כלומר שכשניכנס לאדם ייאוש בליבו הרי זה נובע מחוסר הדעת כלומר חוסר ידיעת הבורא יתברך, אל תאבד תקווה כי התקווה שבליבו של יהודי זה הכוח החזק ביותר, ובזמן שאדם יודע בוודאות שבכל עת וזמן הבורא יכול לשנות את מצבו לטובה, הרי הוא מרגיש שלווה וביטחון שהכול יסתדר לטובה מפני שהבורא שלי אוהב אותי ודואג לי.

הרבה יהודים מתמודדים עם ניסיונות של רפואה. "ורפוא ירפא" מכאן שניתנה רשות לרופאים לרפאות, אמנם נתן הבורא יתברך רשות לרופאים לרפאות אבל לצערנו במקום לרפאות את היהודי הם מייאשים אותו, ובזה הם סוטים מתפקידם שמסתכם בריפוי בלבד, אולם יהודי שיוצא מן הרופא שבישר לו בשורות רעות יתחזק מיד בידיעה שיש בורא לעולם שידיעה זו כוללת בתוכו תקווה שבידו של הבורא הרופא של כל יצורי החיים. כמו שאנו מסיימים את ברכת רפאינו בתפילת שמונה עשרה "רופא חולי עמו ישראל" ולפעמים אני מכוון בזה בתפילת "רופא חולי עמו ישראל" לא משנה איזה חולי וגם אין זה משנה הסטטיסטיקה לגבי החולי המסוים – את כולם הבורא יתברך יכול לרפאות.

ניסיון הפרנסה הוא ניסיון קשה. בברכת המזון אנו אומרים "האל הזן אותנו ואת העולם כולו בטובו" בברכה זו טמונה התשובה לכל שאלות הפרנסה של יהודי במשך ימי חייו, "פותח את ידייך ומשביע לכל חי רצון", גם יהודי שחייב סכומי עתק ולא רואה את האור בקצה המנהרה, צריך לדעת שאצל הבורא יתברך אין הבדל בין חמישה שקלים לבין חמישה מיליון שקל, וברצונו נותן גם לאדם שאין לו מושג בעסקים או במקצוע ואף ליהודי שלא עושה שום פעולת השתדלות, אם השם יתברך ירצה ייתן לו שפע עד בלי די, ובוודאי שאדם שמתקשה בפרנסתו החודשית צריך לדעת שיש בורא לעולם שמפרנס את כל העולם כבר למעלה מחמשת אלפים שנה ואצלו בלבד נמצא הפתרון האמיתי לקשיי הפרנסה. נכון הדבר שלפעמים נראה שבדרך הטבע אין פתרון לקושי הגדול, ולכן צריך לזכור תמיד, התורה מעידה שהבורא יתברך האכיל אומה שלמה כשרק הגברים מונים כשש מאות אלף אנשים במדבר השמם, את המן שהיה האוכל הטעים ביותר בעולם, ועל זה אומר הכתוב (דברים, ח' ג') "ויאכילך את המן אשר לא ידעת למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על מוצא פי השם יחיה האדם" פרוש אין כסף בעולם, אין אוכל בעולם, יש רק בורא עולם. 

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:אמונההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה