טורים אישיים - כללי

האור הגדול מגיע דווקא אחרי שחווית טלטלה גדולה

במצבים שנראה שהכל סוגר עליכם, אל תנסו למצוא מוצא הגיוני. פשוט תאמינו בתקיפות בכל שס"ה ורמ"ח שלכם שזה יקרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין לכם כוח?

מעולה.

לא יכול להיות גרוע יותר?

נהדר!

לא רואים שום מוצא הגיוני מהסבך?

מצוין.

ביהדות, האור הגדול מגיע דווקא אחרי שחווית טלטלה גדולה. התשועות הכי גדולות צמחו לעם ישראל אחרי שהיו במ"ט שערי גלות וחושך, היכן שהיה ניתן למשש את האפילה מרוב שהיא הייתה מוחשית וסמיכה.

תקשיבו למילים המאלפות של "הכלי יקר": "אין התשועה באה לישראל כי אם בזמן שהם בתכליתהשפלות. וטעם של דבר שכל זמן שאינן בתכלית השפלות,אינם תולים בטחונם בה'וחושבים תחבולות להינצל מפח יקוש על ידי תחבולות אנושיות. אך כשיראו כי אוזלת יד השתדלותם ואין עוזר וסומך. אז עיניהם נשואות אל ה' וה' שומע. ובאותו זמן התשועה באה דרך בריחה מין הקצה אל הקצה, דהיינו מתכלית השפלות אל תכלית המעלה ולא שכפי הטבע, לא יאומן כי יסופר". (ויצא, כ"ח י"ד)

במצבים שנראה שהכל סוגר עליכם, אל תנסו למצוא מוצא הגיוני. ככל שאתם מרגישים נואשים, ככל שאתם מסובבים בצרות שנוחתות עליכם מכל עבר – אל תנסו להבין איך אתם יכולים לצאת משם. פשוט תאמינו בתקיפות בכל שס"ה ורמ"ח שלכם שזה יקרה. בלי להבין איך, כי אתם לא תצליחו להבין. הדוגמא המוחשית לכך היא פרשת המרגלים.

עומדים עשרה מרגלים בוכים, מתלוננים ורועדים. ובצדק. הם לא המציאו בעיות. "הערים בצורות", "ילידי הענק", "והיינו בעיניהם כחגבים". כל התיאורים המאיימים האלה אכן היו במציאות. ורק כלב מסרב להשתכנע. עומד כלב ואומר "עלה נעלה ויכולנו לה". כולם מסתכלים עליו כמשוגע. זאת התשובה לכל האיומים האסטרטגיים והנוראיים שהולכים  ליפול על ראשנו? מה זאת עצימת העיניים חסרת ההיגיון הזאת? אבל כלב מסרב להתרגש. "עלה נעלה". הוא יודע שאם הוא ינסה למצוא מהלך הגיוני, הוא לא ימצא, וזה עלול להחליש אותו באמונה, כפי שקרה אכן לשאר המרגלים (מלבד יהושע). הוא יודע שבזמנים כאלה, התשובה והמהלך היחיד הוא רק ביטחון מוחלט וגמור. בלי להבין, בלי היגיון.

והדבר הכי חשוב, אמרתי פעם למישהי שסיפרה לי כמה קשה לה: "אני לא מתווכחת עם הקושי, אני מאמינה שבאו עלייך כל הנגעים והמכות שמנית לי כרגע. דבר אחד את לא יכולה להגיד בשום אופן, שהקב"ה עזבאותך. תקשיבי, יקירה", אמרתי לה, "נניח שאני מסכימה אתך שהוא מכה אותך. אבל זה רק מוכיחלך שהוא לידך. אי אפשר להכות מישהו מבלי לעמוד לידו. אני לא אתווכח אתך אם הקב"ה חובט בך, אבל נניח שכן, הוא הכי לידך בעולם. הוא אפילו נוגע בך, הוא הכי קרוב עכשיו, זאת הזדמנות מדהימה לדבר אתו, לבקש, להתחנן להגיד שכואב לך".

כשאתם דופקים בדלת ומחכים שיפתחו לכם, אם העינית מוארת סימן שאף אחד לא עומד שם. אם אתם רואים חושך, סימן שמישהו מסתכל עליכם, ועוד רגע ממש הדלת עומדת להיפתח.

מאחלת לכולכם שייפתחו בפניכם כל הדלתות.

תגיות:אוראפלהקושי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה