סיפורי אמונה

התפילין הירוקות עשו רעש בשמים: סיפורי מופת אודות הרב מרדכי אליהו זצ"ל

לקראת יום ההילולא ה-12 של רבי מרדכי אליהו, הראשון לציון שנשא את כל ישראל בלבו הרחום, קבלו מקבץ סיפורים מרגשים

הרב מרדכי אליהו זצ’’ל (צילום: פלאש 90)הרב מרדכי אליהו זצ’’ל (צילום: פלאש 90)
אא

יום השנה ה-13 לפטירתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל יחול השבוע, ביום שלישי בערב וביום רביעי עד השקיעה, כ"ה בסיון. הרב זצ"ל (כ"א באדר א' התרפ"ט - כ"ה בסיוון התש"ע) היה הראשון לציון, פוסק ומקובל. לפניכם מקבץ סיפורים מרטיטים על אביהם של ישראל, שנשא את העם בלבו הרחום. הנוהגים להדליק נר לעילוי נשמת הצדיק - ידליקו ביום שלישי בערב.

1. תפילין ירוקות 

באחד מביקוריו ברוסיה, הבחין הרב מרדכי אליהו ביהודי שמניח תפילין ירוקות. שאל אותו הרב מניין לו התפילין, והתברר שמדובר ביהודי, שכשנודעה לו יהדותו הגיע לבית הכנסת להתפלל וכשראה שכולם מניחים תפילין החליט להכין לעצמו תפילין משלו, חומר הגלם  היה מאסבסט בצבע ירוק. הוא חרט עליהן את האותיות, והנה יש לו תפילין.

שאל אותו הרב אם יש בפנים פרשיות, השיב לו היהודי שאכן, הוא צילם את הפרשיות מהמזוזה בבית חברו. כששמע הרב את הסיפור אמר ליהודי כי ישמח לקבל את התפילין האלו ויביא לו תפילין אחרות במקומן.

שאל אותו היהודי:' 'האם התפילין האלו לא כשרות?'', ענה לו הרב: ''לא היתה לקב"ה שמחה מכל התפילין שבעולם כמו מהתפילין שלך, כיוון שכך אשמח לקבל את התפילין האלו, ואתן לך אחרות במקומן". כך דאג הרב שהיהודי גם יניח תפילין כשרות וגם לא יפגע, אלא אדרבה, יצא בשמחה גדולה.

הרבנית רחל בזק משתפת את מורן קורס על החיים במחיצתם של סבה, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ויבלחט"א אביה הרב שמואל אליהו. צפו:

2. בעיה הלכתית בשחיטה 

בימי מלחמת השחרור למד הרב מרדכי אליהו עם חכם צדקא הזקן, שהיה צדיק נשגב. אל בית הכנסת הגיע יהודי עם יונים וביקש מחכם צדקא לשחוט אותן. תוך כדי השחיטה בחצר בית הכנסת, נשמעה  שריקה ופיצוץ של פגז שהתפוצץ בסמוך. חכם צדקא הזקן נאנח ואמר שהשחיטה נפסלה, כי מן הסתם מחמת הבהלה מהפיצוץ נגרמה שהייה שפוסלת את השחיטה. אמר לו הרב אליהו: ''ידעתי שתחשוש לבעיה הזו, והקפדתי להסתכל וראיתי שלא הייתה הפסקה בשחיטה".

סיפור מיוחד. מה כל אחד מאיתנו היה חושב כשנשמע פיצוץ של פגז... הרב חושב מה תהיה מה הבעיה ההלכתית ודואג למנוע אותה.

הרב צדקה השיב כי הוא חושש בכל זאת וביקש להביא יונה אחרת. שאל אותו הרב אליהו "מאיפה אביא יונה עכשיו?", אך הרב צדקה השיב שילך לחפש. מיד כשיצא הרב לרחוב בא לקראתו יהודי מוכר יונים שאמר לו "כמה שתשלם תביא".

(ציור: הילה בן יצחק)(ציור: הילה בן יצחק)

3. סיעתא דשמיא

יום אחד הגיע אל הרב יהודי שלפני חתונתו אירעה תקלה הלכתית שאוסרת חלק מהאוכל, אלא שאביו התעקש שהאוכל כשר. השיב הרב ליהודי: "אל תדאג, יהיה בסדר". למחרת בבוקר שמע החתן את אביו מספר שמישהו שכח להכניס את האוכל הבעייתי למקרר והוא התקלקל והסריח, כך גם כולם אכלו כשר, וגם לא נגרמה שום מחלוקת ותרעומת.

 

4. לקח על עצמו לכפר על ישראל

הרב מרדכי אליהו מאוד חיבב את השיר 'תניא, אמר רבי ישמעאל...' והיה מבקש רבות גם בימי חוליו את השיר הזה.

מדובר בברייתא בלחן מרגש, בו מספר רבי ישמעאל כהן גדול שהקב"ה בקש ממנו שיברכו: "תניא, אמר רבי ישמעאל בן אלישע, פעם אחת נכנסתי לפני ולפנים, וראיתי ... קה השם צבקות יושב על כסא רחמים, אמר לי: 'ישמעאל בני, ברכני', אמרתי לו: 'יהי רצון מלפניך, שיכבשו רחמיך את כעסך, ויגולו רחמיך על מידותיך, ותתנהג עם בניך במידת הרחמים ותיכנס להם לפנים משורת הדין".

גם אצל הרב אליהו, זו הייתה מגמת חייו שיתקיים "תתנהג עם בניך במידת החסד במידת הרחמים". אין לנו ידיעה והשגה בדברים האלה, אבל כן נשמע ביטוי של הרב שהוא לקח על עצמו דברים לכפר על הדור כמאמר דוד המלך: "ואלה הצאן מה עשו? תהי ידך בי ובבית אבי". הרב נשא את עם ישראל על לוח ליבו. היה שותף למתחם ולכאבם, מצפה לטובתם וגאולתם ומכתת רגליו, ומקדיש עתותיו ללמדם דעת ויראת ה'. מרגש לציין שיום ההילולא של הרב – כ"ה בסיון – הוא היום בו נהרג רבי ישמעאל כהן גדול על קידוש ה'.

ניר קפטן יצא לפגוש את הרב יוסף אליהו, כדי לשמוע מכלי ראשון על דמותו המופלאה של אביו, אביהם של ישראל. צפו:

 
5. נשא את כל העם על לבו

הרב מרדכי אליהו לא היה שייך למגזר מסוים, אלא נשא את כל עם ישראל על לבו באהבה. בשיעור הראשון ששודר בלוויין, הביא הרב את הפסוק ''קול צופייך נשאו קול יחדיו ירננו'', וביאר אותו על פי פירושיהם של הגמרא, התוספות, הזוהר הקדוש, הבן איש חי, הבעל שם טוב והגאון מווילנא. במהלך השיעור הסביר הרב ואמר: 'זה אנחנו, אנחנו שייכים לכולם ולא שייכים לאף אחד'".

 

6. הרגעת הילד לפני הניתוח המסובך

"בני היה מוכרח לעבור ניתוח ראש מסובך", מספרת אם נרגשת. "אנו, ההורים, ניסינו לשדר אווירת רוגע, אך הילד קלט את המתח שלנו ומאוד נלחץ. הרגשנו שרק אם נזכה להיכנס למעונו של מורנו הגאון רבי מרדכי אליהו, לראות את  זיו פניו ולקבל את ברכתו, רק אז אנחנו באמת נוכל להיות רגועים.

"נסענו אל ביתו של הרב, שפתח בעצמו בפנינו את דלת הבית. בסבר פנים יפות ומאירות, כדרכו, הוא הזמין אותנו פנימה לחדר המרכזי, וכששמע את הסיבה לשמה הגענו, ישב ושוחח שעה ארוכה עם בננו שיחיה, כאילו היה חברו ומכירו  משכבר הימים. ואנו ההורים עומדים ומתבוננים בפליאה כיצד גדול הדור יושב ומשוחח ומספר לילדנו על חייו שלו, סיפורים ועובדות מימי ילדותו ונעוריו, וכך עודד ותמך וסילק כל דאגה.

"רגע לפני שיצאנו מחדרו, אמרתי לרב בקול נמוך: 'הרופאים אומרים שהניתוח מסוכן, ויש חשש שיביא לתוצאות חמורות. מה נוכל לעשות?!'. והרב השיב בפסקנות: 'ישלח דברו וירפאם', ללא כל ספק. 'הם יעשו עבודתם – ואנחנו נעשה עבודתנו'. מיותר לציין שבס"ד, הניתוח עבר בהצלחה גדולה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

7. ארבע מילים שריפאו את דלקת העיניים

סיפור נוסף מפי בעלת המעשה: "לאחייני בן ה-5 היתה דלקת עיניים רצינית במשך תקופה ארוכה, כל התרופות והניסיונות שעשינו לא הועילו. שקיקי תה ומשחות נמרחו, אך העין עודנה אדומה ומנופחת מעט. באותה עת הגיע אחיו של הילד לגיל 3, ואביו נכנס עם שני בניו לביתו של הרב מרדכי אליהו.

"אחר גזירת השער והברכה לחתן ה'חאלקה', ביקש האב ברכה גם עבור יוסף חיים, שיירפא מדלקת העיניים הטורדנית. הרב הביט עמוקות בעיניו של יוסף חיים, חייך אליו, ואמר: 'כי עין בעין יראו'.

"למחרת היום, בעת שבאו לאסוף את יוסף חיים מהגן, שאלה הגננת את אמו בפליאה: "איזו תרופה נתתם לו? עברה לו לגמרי הדלקת!". ואמו בתשובה הביטה על בנה בן השלש, והצביעה על ראשו, "הכל בזכות החאלקה שעשינו אצל הצדיק", אמרה והבינה שגם אם הרב אמר רק 4 מילים, ברכתו מיד משפיעה ועושה רעש גדול בשמים.

 

8. הילד למד לדבר בבית הרב

סיפור נוסף: "בני הגיע כבר לגיל 3 ועדיין לא דיבר. לקחנו אותו לטובי המומחים אך לא היה בידם פתרון למצוקתנו. החלטתי להגיע לרב אליהו זצ"ל ולבקש את ברכתו.

"כיון שהרגשתי קרוב מאוד לרב, הרשתי לעצמי להיות קצת 'חוצפן': לקחתי את בני הקטן, הושבתי אותו על ברכי הרב ואמרתי לרב: הרב, הילד שלי לא יוצא מכאן, עד שהוא לומד לדבר.

"הרב חייך אל בני, שם את אצבעו על שפתיו, ואמר לו: 'ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך'. אין צורך לומר שבני בן השלוש יצא מהרב מדבר.

 

9. כוח השתיקה והמחילה

סיפר לי פעם יהודי אחד שביזו אותו, ואף הוציאו עליו 'פשקוילים' ופירסמו עליו בחוצות העיר דברי בזיון, ובושתו היתה נוראה, ובא בשברון לבו לרב מרדכי אליהו זצ"ל, וסיפר לו את אשר עושים לו, הרב השיב לו תשתוק, ואל תשיב למחרפיך דבר, ובזכות שתכפה את רצון הנקמה שבך, בעז"ה תזכה לבן זכר...

שאל היהודי המבויש: 'מה קשר ברכה זו למצבי?' השיב לו הרב בדרך רמז: 'נאמר בתהלים: 'שבשפלנו זכר לנו', כלומר: אם הושפלת - בעזרת ה' תזכה לבן זכר. כך היה.

הרב אלון אבידר מתאר קווים לדמותו המופלאה של הרב מרדכי אליהו מתוך הכרות אישית, וכן מתוך מעשים של הרב שהתפרסמו בעיקר לאחר פטירתו:

תגיות:גדולי הדורהרב מדרכי אליהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה