טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת שלח: כשהיצר פורץ את המחסומים

דווקא בזמן שבו אנו מרגישים ש"הכל טוב", זה הזמן שהיצר הרע פורץ את המחסומים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת המלחמות הקשות והמעייפות ביותר שנלחם כל יהודי לאורך חייו, זוהי מלחמתו ביצריו האפלים ובמידותיו הרעות. לפני שחטא אדם הראשון באכילתו מעץ הדעת טוב ורע, היה הרע חיצוני לו, ואילו עצמותו היתה טוב גמור, עד כי אפילו בגדיו היו עשויים כתנות אור. ברגע החטא נפל הוא ממעלתו, אורו הפך לעור, והרע שהיה עד לאותה העת חיצוני לו, חדר ונתערב בו. האמת והשקר, הטוב והרע – החלו לפעול בנו בערבוביה.

חטא הקדמון בא ללמדנו שכל אדם, באשר הוא אדם, וכלל אין זה משנה מה הן השגותיו הגשמיות או הרוחניות, עשוי ליפול ולהיכשל כשהנחש הארסי, הוא יצרו הרע, משחדו בדברים. וכבר נאמר לכל יהודי באבות: "אל תאמין בעצמך עד יום מותך".

רבים אומרים לעצמם ולזולתם: "אני בסדר גמור... אני בן אדם טוב... אינני עושה רע לאף אחד...". אמירה שכזאת בד"כ מבטאת אשליה, כי הרי אם "הכל טוב" – אז בשביל מה לעמוד על המשמר? אולם אומר לנו הקב"ה שהיצר הרע מחכה בדיוק לרגעים שכאלה, בהם נדמה לנו שיכולים אנו לנוח על זרי דפנה, ובדיוק אז הוא פורץ את כל המחסומים במלוא עוזו.

לא בכדי אומר הקב"ה בפרשתנו למשה רבינו: "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען". לא נאמר צדיקים, אלא אנשים, וזאת משום שגם הצדיקים הם בני אדם בשר ודם, ועל אף שהשיגו מעלות נשגבות בתורתם ובמידותיהם, עשויים המה ליפול ולהיכשל לנוכח המוקשים והבורות שמציב בפניהם הסטרא אחרא!

נאמר בדברים ט"ז: "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים". וזה בדיוק מה שקרה בחטא המרגלים. והרי מי היו המרגלים? הללו היו נשיאי הדור וצדיקיו, כמובא בפרשה.

נוכל ללמוד לקח מיוחנן כהן גדול, ששימש בכהונה במשך שמונים שנה, ובסוף ימיו הוא כשל ונעשה צדוקי (כופר). מה שאומר שעל כל אדם לעמוד על המשמר תמיד, כי אין חסין בפני היצר הרע, מלבד מי שדבק כל העת במסירות נפש באמונה תמימה בבורא יתברך ובציווייו.

שואל הרב דסלר בספרו "מכתב מאליהו", כיצד יוכל האדם להבחין מה היא האמת? הרי בכל דבר בו אנו מתעניינים, כבר יש לנו נגיעה אישית, מה שהופך אותנו ל"משוחדים". ותשובתו היא שאין הנגיעה מכסה את האמת לגמרי! ולכן כל אדם שמחפש אחר האמת לאמיתה, יוכל להבחין בלבו באמת הצרופה. והנחמה הגדולה היא, שכל שעלינו לעשות הוא להתחזק ביותר בבירור האמת, בחיפוש אחריה ובדבקות בה, כי אז לא יוכל עוד היצר הרע להטעותנו בשום פנים (ילקוט לקח טוב). שבת שלום.

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:פרשת שלחהיצר הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה