טורים נשיים

איך נחלצים מהקשיים הכלכליים אליהם נקלענו?! הטור של הרבנית חגית אמאייב

אדם שלא מאפשר לתנועת החיים לזרום דרכו, ברגעי השפל כמו ברגעי הגאות, ממילא נתקע, נעצר, קופא... חשוב כמת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שאלה לרבנית. נקלענו למצב כלכלי דחוק מאוד, ומזה תקופה ארוכה לא נראה שהישועה קרובה לבוא. אני מרגישה לחץ נוראי, אין לי יישוב הדעת והראש שלי כל הזמן עסוק בזה. יש כ"כ הרבה הוצאות והתחייבויות, וממש קשה לעמוד בזה, כלכלית, פיזית (אני כבר מרגישה חולה מזה) ונפשית. איך מתמודדים עם מצב שכזה? והאם נראה לך שיש משהו שבאמת אפשר לעשות כדי לצאת ממנו?

* * *

שלום לך אישה אהובה ויקרה,

אני קוראת היטב את קריאת המצוקה שלך, הניכרת מכל מילה ומילה שכתבת.

הקב"ה יצר עולם שמורכב משילוב מאתגר במיוחד של חומר ורוח. את החומר כולנו רואים, ואת השפעתו אנו מרגישים בכל תחום ובכל רגע בחיינו. כל תפיסתנו האנושית באה לידי ביטוי דרך חמשת חושיו של הגוף המלביש את נשמתנו. מכיוון שעולם החומר מוחשי לנו כ"כ, אזי התערערות עולם החומר שלנו יוצרת דיסהרמוניה (חוסר איזון), מה שגורם לתחושה קשה של חוסר יציבות.

כשהמציאות החומרית מתערערת, ממילא יוצאת גם המציאות הרוחנית מאיזונה. עלינו לדעת שכל עולם הרגש החווייתי של האדם נוצר בעולם הרוח שבתוכו. את תחושת הצער לא ניתן לראות, אך בהחלט ניתן להבחין בתוצאותיה. את המחשבות במוחו של האדם לא ניתן לבחון, אך את השלכותיהן אפשר גם אפשר.

העניין הוא שאיננו מבינים שעולם החומר והרוח מחוברים כיחידה אחת שלא ניתנת להפרדה בעולם הזה, מה שאומר שבבעיות אליהם אנו נקלעים עלינו לטפל גם ברובד החיצוני (החומרי), וגם ברובד הפנימי (הרוחני).

אם ננסה לטפל במצבנו הכלכלי אך ורק באמצעות גורמים ועזרים חיצוניים, זה מראש מועד לכישלון.

ישנה נקודה שרוב בני האדם לא נותנים עליה את הדעת, ולעיתים בכלל לא חושבים עליה, והיא שבכסף יש ניצוצות גדולים מאוד, שעל כולנו לתקן עד סוף כל הדורות!

לא בכדי הכסף מהווה מרכיב כה משמעותי וחשוב בחיי כל אדם. מציאות זו קשורה באופן ישיר לחטא אדם הראשון, יציר כפיו של הקב"ה, אשר נוצר לכתחילה מכותנות אור, וזכה ליהנות מכל השפע שהרעיף עליו בוראו בגן עדן מקדם.

לאחר חטא עץ הדעת טוב ורע, כתונת האור הפכה לכתונת עור... כלומר התלבש על אורו החומר, והוא גורש מגן עדן, לא לפני שנתקלל בקללה הבאה: "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" (בראשית ג' י"ז).

כולנו באנו לעולם כדי לעבוד קשה... אין חיים קלים עד ביאת משיח צדקנו בגאולה השלמה! חשוב שנבין שתפקידנו המשמעותי ביותר בעולם זה להחזיר עטרה ליושנה ולהעלות את עצמנו ואת המציאות החומרית שסביבנו למקומה הראשון – חיבור לאור האינסוף. כלומר לקדש את החומר ולהעלותו ברוחניות, לראות את החומר כתפל לעומת הנשמה.

נוסיף על כל זאת את העובדה שמצויים אנו בדור שעומד לקבל פני משיח, לגאולה שלמה ונצחית, וזאת לפי דעת כל גדולי הדור, כשרוב נבואותאחרית הימים כבר התגשמו אחת לאחת, מה שמעיד בצורה שלא משתמעת לשני פנים, שעלינו להכין עצמנו לקראת השינוי הגדול הבא עלינו לטובה ולברכה.

אולם בנבואות אחרית הימים כמובא במסכת סנהדרין נכתב, בין היתר, על דורנו: " ויוקר יאמיר, הגפן תתן פריה והיין ביוקר... עד שתכלה פרוטה מן הכיס... ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים!".

כלומר הקב"ה מבקש שנפסיק לסמוך על הכסף לבדו, ונבין שכל הכסף והזהב בעולם נתונים בידיו, וכל ישועתנו מצויה אצלו, שהרי בעבורו אבנים וכסף זה היינו הך, הם בדיוק אותו הדבר!

ואחזור כעת לתיאור מצוקתך. על התחושות שאת חווה כבר אמרו חז"ל במסכת נדרים: ״תניא ארבעה חשובים כמת - עני, מצורע, סומא ומי שאין לו בנים״ (נדרים ס"ד). בדברי הבאים אבקש לבאר את נקודת ה"חשוב כמת".

אין דבר שאדם מפחד ממנו יותר מאשר המוות, שבמשמעותו הפשטנית ביותר מהווה עצירה, חידלון, קיפאון וכיו"ב. אולם אדם שלא מאפשר לתנועת החיים לזרום דרכו, ברגעי השפל כמו ברגעי הגאות, ממילא נתקע, נעצר, קופא... חשוב כמת!

אם נביט על מוניטור לב המחובר לאדם השוכב במחלקה הקרדיולוגית, נשמח לראות שהקווים על הצג נראים עולים ויורדים. ברור לכולם מה קורה כאשר מפסיקות העליות והירידות והקו הופך ישר...

התורה הקדושה מביאה לנו את הכלל החשוב ביותר לכל יום ויום בחיי האדם, על פיו ישק דבר: "ראה נתתי לפניך היום, את החיים ואת הטוב, ואת המוות, ואת הרע... החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים למען תחיהאתה וזרעך לאהבה את ה' אלו-קיך,לשמוע בקולו ולדבקה בו. כי הוא חייך, ואורך ימיך...".

עלינו להבין שאם אנחנו לא מקבלים את רצון ה', ואת הניסיונות שהוא מביא עלינו על מנת שתתעורר נשמתנו להידבק בו יתברך, אנחנו בלא מודע בוחרים במוות... רק כי לא בחרנו באותו הרגע בחיים... ואז בוודאי שכל ניסיון שנעשה על מנת לצאת מהקשיים לא יצלח!

העולם קרוי כך מלשון "היעלם" – שמעלים מאיתנו את התוכנית והרצון האלוקיים. כל משימתנו בזה העולם היא לגלות את הנסתר, לדבוק במטרה, להתחשל מהניסיונות העוברים עלינו, "לזרוק את השכל" (כדברי ר' נחמן מברסלב) ולחיות באמונה, פנימית וחיצונית. ו"שומר פתאים ה'" – הבורא יתברך שומר על כל ההולכים אחריו בתום לב ובאמונה שלמה, מתוך ידיעה שכל הישועות מצויות בידיו בנקל, בכל רגע ממש...

אסיים ואומר שכדי לרוות רוב נחת, שמחות ואושר, עלינו לזכור שכל רגע בחיינו מושגח, ושאנחנו "בידיים טובות" – בידיו של האבא האחד והיחיד שהכל שלו, והכל נעשה ברצונו. ואם נפנים זאת באמת, אזי רמת הלחץ המסחרר, והמתח הבלתי נסבל תלך ותפחת, מה שיאפשר לקב"ה לעזור לנו (כי הקב"ה עוזר ביתר שאת למי שעוזר לעצמו), ולהאיר בנו את היצירתיות שמאפשרת מציאת פתרונות יעילים, תוך הרחבת כלי השפע אליהם מבקשת לרדת הטובה והברכה.

וכשם שאב מבקש את טובת ילדיו האהובים, הרבה יותר מכך, רוצה ומבקש להיטיב איתנו בכל זמן ועת אבינו הרחמן כי "בנים אתם לה' אלו-קיכם!" (דברים י"ד).

ברכה והצלחה בכל מכל כל!

שלך באהבה גדולה,

חגית אמאייב.

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל  shimonb@htv.co.il

לרכישת הספר וקלפי הטיפול של הרבנית חגית אמאייב בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:מצוקהכסףמצב כלכלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה