ותן חלקנו

ותן חלקנו: כיבוש היצר בעבודת ה’

בְּרֶגַע הַיְצִיאָה מֵחַג הַשָּׁבוּעוֹת, שֶׁבּוֹ הִתְרַגַּשְׁנוּ וְחָוִינוּ מִזִּיוָהּ שֶׁל הַמַּתָּנָה הַגְּדוֹלָה – הַתּוֹרָה - נִתְמַקֵּד בַּנָּזִיר וְנִלְמַד מִמֶּנּוּ עָלֵינוּ

  • י"ד סיון התשע"ז
אא

רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר בַּרַבִּי אוֹמֵר: "וְכִפֶּר עָלָיו מֵאֲשֶׁר חָטָא עַל הַנָּפֶשׁ" - וְכִי בְאֵיזוֹ נֶפֶשׁ חָטָא זֶה? אֶלָּא שֶׁצִּעֵר עַצְמוֹ מִן הַיָּיִן. וַהֲלֹא דְבָרִים קַל-וָחֹמֶר: וּמַה זֶּה, שֶׁלֹּא צִעֵר עַצְמוֹ אֶלָּא מִן הַיַּיִן, נִקְרָא חוֹטֵא - הַמְצַעֵר עַצְמוֹ מִכָּל דָּבָר, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה! מִכָּאן, כָּל הַיּוֹשֵׁב בְּתַעֲנִית נִקְרָא חוֹטֵא (נדרים דף י/א)

 

רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר, שֶׁהָיָה גָדוֹל בְּדוֹרוֹ, אוֹמֵר: עַל הַנָּזִיר נֶאֱמַר : "וְכִפֶּר עָלָיו מֵאֲשֶׁר חָטָא עַל הַנָּפֶשׁ", לְאֵיזוֹ נֶפֶשׁ עָשָׂה חֵטְא? אֶלָּא, כַּוָּנַת הַכָּתוּב שֶׁחָטָא לְנַפְשׁוֹ בְּכָךְ שֶׁצִּעֵר עַצְמוֹ בִּמְנִיעַת שְׁתִיַּת יָיִן.

מוֹסִיף רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר כִּי מִכָּאן נִלְמַד שֶׁבְּוַדַּאי אָסוּר לָאָדָם לְהִתְעַנּוֹת שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ; שֶׁכֵּן, אִם הַנָּזִיר נִקְרָא חוֹטֵא אַף עַל פִּי שֶׁמָּנַע עַצְמוֹ רַק מִן הַיַּיִן, קַל וָחֹמֶר שֶׁהַמִּתְעַנֶּה שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ נִקְרָא חוֹטֵא.

***

רַמְבַּ"ן  כּוֹתֵב שֶׁיֵּשׁ לַנָּזִיר סִבָּה נוֹסֶפֶת שֶׁבְּעֶטְיָהּ עָלָיו לְהִתְכַּפֵּר, וְכֹה דְבָרָיו: "מֵאַחַר שֶׁנִּתְקַדֵּשׁ, רָאוּי הָיָה שֶׁיַּזִּיר לְעוֹלָם וְיַעֲמֹד כָּל יָמָיו נָזִיר וְקָדוֹשׁ לֵאלֹקָיו… עַל כֵּן הוּא צָרִיךְ כַּפָּרָה בְּשׁוּבוֹ לְהִטַּמֵּא בְּתַאֲווֹת הָעוֹלָם". כְּלוֹמַר: הוֹאִיל וּכְבָר קִדֵּשׁ עַצְמוֹ, רָאוּי הָיָה שֶׁיִּדֹּר נְזִירוּת לְעוֹלָם. לְפִיכָךְ הוּא זָקוּק לְכַפָּרָה בְּשׁוּבוֹ לְהִתְעַנֵּג.

הֲרֵי זוֹ תֵּמָה! מִי שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא הָיָה נָזִיר אֵינוֹ זָקוּק לְכַפָּרָה עַל שֶׁהוּא שָׁקוּעַ בְּתַאֲווֹת הָעוֹלָם, וְאִלּוּ מִי שֶׁהִפְרִישׁ עַצְמוֹ מֵהֶן זְמַנִּית זָקוּק לְכַפָּרָה?

בְּרַם, הַנָּזִיר שֶׁהִשְׂכִּיל לְהַשְׁלִיט אֶת יְדִיעַת שִׂכְלוֹ עַל שְׁאִיפַת לִבּוֹ, וְהִפְרִישׁ עַצְמוֹ מִתַּאֲווֹת, נִתְבָּע שֶׁהוּא פוֹרֵשׁ מִדַּרְגָּתוֹ לְאַחַר שֶׁזָּכָה לָחוּשׁ קִרְבָה לַה'. אֵינוֹ דוֹמֶה מִי שֶׁרָאָה אֶת הָאוֹר וְעוֹצֵם אֶת עֵינָיו לְמִי שֶׁלֹּא רָאָה אוֹר מִיָּמָיו .

הָרַב חַיִּים יַעֲקֹב גוֹלְדְוִיכְט זצ"ל  כּוֹתֵב בְּרֶגֶשׁ עַל נִסְיוֹנוֹת הַחַיִּים: "חָצְבוּ רַבּוֹתֵינוּ בַּעֲלֵי הַמּוּסָר עִקָּר גָּדוֹל: שְׁתֵּי דְרָגוֹת חֲלוּקוֹת לְגַמְרֵי יֵשׁ בָּעוֹמְדִים בַּנִּסָּיוֹן. יֵשׁ שֶׁיִּצְרוֹ פִּטְפֵּט בּוֹ וּבִקֵּשׁ לְפַתּוֹתוֹ, אֲבָל הוּא אָזַר עֹז לְשָׁעָה, וּבְאוֹן אֵילוּת כַּבִּירָה כָּבַשׁ אֶת תְּשׁוּקוֹתָיו, וְגָבָר. וַעֲדַיִן, אֶפְשָׁר שֶׁאִם יָשׁוּב וְיִזְדַּמֵּן לוֹ נִסָּיוֹן אַחֵר שֶׁכְּמוֹתוֹ, שֶׁלֹּא יַעֲמֹד בּוֹ. פַּעַם אַחַת נֶאֱזַר בִּגְבוּרָה, אֲבָל אֶת הַפִּסְגָּה גוּפָהּ טֶרֶם כָּבָשׁ.

אֲבָל סוֹף פְּקִידָתוֹ שֶׁל נִסָּיוֹן הוּא, שֶׁיִּכְבֹּשׁ אָדָם אֶת הַמַּדְרֵגָה הַזּוֹ לְגַמְרֵי, וְדַוְקָא קְשִׁי תָקְפּוֹ שֶׁל הַנִּסָּיוֹן מִתְּחִלָּה, הוּא הַמְסַיֵּעַ וּמַכְשִׁיר שֶׁיְּהֵא זֶה כִּבּוּשׁ בַּר קַיָּמָא. אִלְמָלֵא הֻצְרַךְ זֶה לִגְבֹּר עַל עַצְמוֹ בְּעֹז רַב כָּל כָּךְ, אֶפְשָׁר שֶׁעֲמִידָתוֹ הָיְתָה אַךְ מִקְרֶה מֻצְלָח. שָׁעָה יִחוּדִית שֶׁל הִתְעַלּוּת וּגְבוּרָה. אֲבָל מִי שֶׁנֶּחְלַץ לְהִתְמוֹדֵד וּלְהִתְעַמֵּת, לְהִתְעַקֵּשׁ וְלִלְחֹם, וְחוּט הַשַּׂעֲרָה בִּלְבַד הִפְרִיד בֵּינוֹ לְבֵין הַכִּשָּׁלוֹן, וּבְכָל זֹאת נָחַל - כָּאן כָּבַשׁ אֶת נְקֻדַּת הַבְּחִירָה הַזּוֹ לְגַמְרֵי, כָּאן הִתְחַסֵּן. הַנִּסָּיוֹן הוֹבִילוֹ אֵפוֹא לְפִסְגָּה חֲדָשָׁה שֶׁהִיא שֶׁלּוֹ.

וְכַאֲשֶׁר אָדָם מִתְעַלֶּה בְּפִסְגּוֹת הָרוּחַ, וְהַגְּבָהִים הַחֲדָשִׁים הַלָּלוּ נַעֲשׂוּ לוֹ קִנְיָן, אִם יָשׁוּב וְיַעֲדֶה עָלָיו מְאֹרָע כָּרִאשׁוֹן, לֹא יְהֵא זֶה עוֹד עֲבוּרוֹ נִסָּיוֹן כְּלָל, אֵיתָנוּת דַּעְתּוֹ הַנְּכוֹנָה - נֶחֱרָצוּת יַצִּיבָה אוֹתָהּ רָכַשׁ בְּנִסְיוֹנוֹ הָרִאשׁוֹן, תִּדְחֶה מִתְּחִלָּה אֶת הַהִתְלַבְּטוּת וְהַחִבּוּטִים, הַהַצְלָחָה וְהָעֲמִידָה נַעֲשִׂים בְּעֵינָיו מֵעַתָּה דָּבָר פָּשׁוּט וּמוּבָן מֵאֵלָיו. וְאִם שָׁב וְנֻסָּה בְּנִסָּיוֹן אַחֵר גָּדוֹל מִן הָרִאשׁוֹן, וְאַף בּוֹ כָּבַשׁ, נַעֲשֶׂה הָרִאשׁוֹן בְּעֵינָיו דָּבָר קַל, אֵרוּעַ שֶׁל מַה בְּכָךְ.

וְזוֹהִי הַתְּבִיעָה הָעֲמֻקָּה שֶׁמַּפְנֶה הָרַמְבַּ"ן לְעֶבְרוֹ שֶׁל הַנָּזִיר. אָדָם זֶה, נְדָבַתּוּ רוּחוֹ, טִפֵּס בַּמַּעֲלָה, הִטַּהֵר, הִתְקַדֵּשׁ, וְהִשִּׂיג אֶת הַפִּסְגָּה הַמְרוֹמָמָה שֶׁל "קָדוֹשׁ יִהְיֶה". קָדוֹשׁ כְּכֹהֵן גָּדוֹל. כְּלַפָּיו דַּוְקָא מֻפְנֵית דְּרִישָׁה מְחֻדֶּשֶׁת, דְּרִישָׁה שֶׁאֵינָהּ נִתְבַּעַת מִשְּׁאָר סְתָם כָּל אָדָם: הִשַּׂגְתָּ, כָּבַשְׁתָּ… אַל נָא תַשְׁמִיט אֶת הַנִּצּוּחַ הַגָּדוֹל הַזֶּה מִתַּחַת יָדֶךָ.

יְמֵי הַנְּזִירוּת, צְרִיכִים לְשַׁמֵּשׁ זְמָן שֶׁל אִמּוּן בִּפְרִישׁוּת מִתַּעֲנוּגֵי עוֹלָם בָּטֵל. וְאִלּוּ אָכֵן הִתְעַמֵּל הַנּוֹדֵר כָּרָאוּי, שׁוּב לֹא הָיְתָה הַפְּרִישׁוּת הַזּוֹ קָשָׁה עָלָיו. דְּבֵקוּת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהִשִּׂיג בִּימֵי נִזְרוֹ, אֲמוּרָה הָיְתָה לַהֲפֹךְ לוֹ לְקִנְיָן בַּנָּפֶשׁ. כְּלַפָּיו מֻפְנֵית, אֵפוֹא, תְּבִיעָה מְרוֹמֶמֶת חֲדָשָׁה, דְּרִישָׁה שֶׁאֵין לְהַעֲמִידָהּ בִּפְנֵי שְׁאָר כָּל אָדָם: הַתְמֵד!

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:נזירותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה