שבת

נכס תרבותי עתיק: 5 סיבות נוספות לשמור שבת

מה גורם לחלקים נרחבים מהציבור שאינו דתי לרצות שהשבת תישמר בתל אביב? קבלו 5 סיבות מדוע ראוי לסגור את העסקים ביום השבתון השבועי

  • י"ד סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סערה התחוללה בעם, כאשר ראש עיריית תל אביב רון חולדאי יזם חוק עוקף בג"ץ, לפיו יש לפתוח את חנויות המסחר בעיר ללא הפסקה גם ביום שבת. הסערה, מטבע הדברים, נחלקה לדתיים וחילוניים, כאשר אלו הראשונים חפצים בשמירת השבת בכל רחבי הארץ, ואלו האחרונים חפצים שכל אופציות הקנייה תהיינה פתוחות וזמינות.

עם זאת, רבים מאוד אף מקרב אלו שאינם מחשיבים עצמם דתיים חפצים שהשבת תישמר וגם ה"עיר ללא הפסקה" תעצור למשך 25 שעות ממרוצה הבלתי פוסק. מדוע? קבלו חמש סיבות נוספות מדוע ראוי לסגור את העסקים ביום השבתון השבועי, ולשמור שבת:

1. שבת היא נכס תרבותי עתיק, שהעולם המודרני העתיק מן היהדות. לפני כאלפיים שנה ביקר בישראל הסופר הרומאי פלניוס הזקן, שציין בכתביו שלושה דברים יוצאי דופן שראה כאן: ים שלא טובעים בו, בית-מקדש ללא צלם, ויום אחד בשבוע שלא עובדים בו. כיום, גם שאר הדתות בחרו לעצמן יום מנוחה, אז שאנחנו, המקור לכך, נוותר עליו?

2. שבת היא אחד הגורמים שמתחזקים את התא המשפחתי. היא הזמן היחיד כמעט שבו יש אפשרות להשתחרר ממירוץ החיים המטורף, לבלות זמן איכות עם בן או בת הזוג, ולבנות מבפנים את החיבור הזוגי שעלול להישחק במהלך השגרה העמוסה. יועצי זוגיות מרבים להציע מפגש זוגי פעם בשבוע ללא חברים וללא מסכים. אז למה לא בשבת?

3. שבת היא יום אידיאלי לחיזוק הקשר עם דור העתיד. בעוד שכל השבוע אבא ואמא ממהרים לעבודה, הילדים במוסדותיהם, והערך המרכזי הוא להרוויח כסף, בשבת, ההורים נמצאים עם הילדים בשעות הערנות הטובות ביותר של כולם. אסור למכור את ההורות ואת הקשר עם הילד תמורת כסף. זוהי טעות שלא גומרים להצטער עליה כשהילד פורש כנפיים ועוזב את הקן.

4. שבת היא ממבשרי השוויון הכבירים ביותר באנושות. מדובר ביממה בה נשיא החברה המצליחה שווה לעובדיו הזוטרים ביותר. יום זה מזכיר לכולנו שכל בני האדם נולדו שווים.

5. שבת מעניקה הזדמנות לכ אחד העמל לפרנסתו, מכורח נסיבות החיים, לעצב לעצמו את אישיותו. לקרוא ספרי הגות, למצוא מעט זמן למחשבה, לשמוע דרשות ולהעשיר את העולם הפנימי.

אנו, כעם הנבחר, ראויים להכיר בערכים אלו, להשבית את המשק כולו ליום תמים ולהכריז בכך שאנו מכירים בעליונותו של האדם ובערכים נוספים מלבד כסף. ראוי לזכור את דבריו של מאיר דיזנגוף, ראש העיר הראשון של תל אביב, שסבר שהעיר העברית הראשונה צריכה להיות גאה בתרבות הייחודית שלה. כאשר חתם על צווים המונעים חילול שבת בפרהסיא, נימק בשפה ברורה את גישתו: "אין כאן שאלה שבדת בלבד, אלא שאלה ציבורית ולאומית. לכל עם ועם יש מסורת של השקפות, אמונות, מנהגים - השומרת עליו".

חשוב לציין כי אנו, המאמינים בתורת האלוקים, מקיימים את ציוויו של הבורא בלי לנסות למצוא סיבות נוספות, מלבד הציווי: "שמור את יום השבת לקדשו.. למען ינוח עבדך ואמתך כמוך וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויוציאך ה' אלוקיך משם ביד חזקה ובזרוע נטויה".

תגיות:מנוחהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה