ותן חלקנו

ותן חלקנו: המחשבה שתציל אותך מחטא

הֵיכָן נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה שֶׁצָּרִיךְ לִהְיוֹת בַּעַל מִדּוֹת טוֹבוֹת? וּבְכֵן, אֵין מָקוֹם בַּתּוֹרָה שֶׁבּוֹ לֹא נֶאֶמְרָה הַנְחָיָה זוֹ! עַל כָּךְ - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ.

  • י"ג סיון התשע"ז
אא

לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי… לְהַגִּיד גְּדֻלָּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא - שֶׁאָדָם טוֹבֵעַ כַּמָּה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד, כֻּלָּן דּוֹמִין זֶה לָזֶה; וּמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טָבַע כָּל אָדָם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאֵין אֶחָד מֵהֶן דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ. לְפִיכָךְ, כָּל אֶחָד וְאֶחָד חַיָּב לוֹמַר: בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם (סנהדרין דף לז/א)  

 

אָדָם הָרִאשׁוֹן נִבְרָא תְחִלָּה לְבַדּוֹ, בְּלֹא בַת-זוּג, וְאַחַר כָּךְ בָּרָא הקב"ה מִצַּלְעוֹתָיו אֶת חַוָּה - לְעֻמַּת יֶתֶר הַמִּינִים שֶׁנִּבְרְאוּ מִתְּחִלָּה זָכָר וּנְקֵבָה , כְּדֵי לְפַרְסֵם אֶת שִׁבְחוֹ שֶׁל מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא; אָדָם הַטּוֹבֵעַ מַטְבְּעוֹת בִּדְפוּס אֶחָד, כָּל הַמַּטְבְּעוֹת יִהְיוּ זֵהִים; לֹא כֵן הקב"ה, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁאָדָם הָרִאשׁוֹן הוּא הַדְּפוּס לְכָל בְּנֵי הָאָדָם - אֵין אָדָם זֵהֶה לַחֲבֵרוֹ. אִלּוּ הָיְתָה חַוָּה נִבְרֵאת עִם אָדָם הָרִאשׁוֹן, בְּנִפְרָד, לֹא הָיְתָה עֻבְדָּה מַדְהִימָה זוֹ בּוֹלֶטֶת כָּל-כָּךְ, מִפְּנֵי שֶׁהָיוּ תוֹלִים אוֹתָהּ בַּשֹּׁנִי הָרִאשׁוֹנִי שֶׁבֵּין אָדָם לְחַוָּה.

לְפִיכָךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד חַיָּב לוֹמַר "בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם" - הוֹאִיל וְהָאָדָם נִבְרָא יְחִידִי חַיָּב כָּל אָדָם לִזְכֹּר כִּי הוּא חָשׁוּב כְּעוֹלָם מָלֵא, וְעַל יְדֵי מַחֲשָׁבָה זוֹ יִתְעוֹרֵר בְּלִבּוֹ שֶׁלֹּא לַחֲטֹא .

תְּכוּנַת הַיִּחוּדִיּוּת נִטְּעָה, אֵפוֹא, בָּאָדָם, מֵרֶגַע בְּרִיאָתוֹ, כְּדֵי לְרוֹמְמוֹ, לְגַדְּלוֹ וּלְנַשְּׂאוֹ מֵעַל תַּאֲווֹת הָעוֹלָם הַזֶּה. מַה הֵם הַהֲבָלִים הַלָּלוּ מוּל עוֹלָם מָלֵא… לְפִיכָךְ אֵין פְּנֵיהֶם שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם דּוֹמִים, וְלֹא דֵעוֹתֵיהֶם , כְּדֵי לְהַעֲנִיק לְכָל אֶחָד אֶת הַמְאַפְיְנִים הַיִּחוּדִיִּים שֶׁלּוֹ, שֶׁיַּעַזְרוּ לוֹ לְטַפֵּחַ וּלְהַעֲצִים בְּקִרְבּוֹ אֶת רוֹמְמוּתוֹ, וְיִמְנָעוּהוּ מֵחֲטֹא.

***

רַבִּי חַיִּים וִיטַל, גְּדוֹל תַּלְמִידָיו שֶׁל הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ, מַסְבִּיר כֵּיצַד לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בִּידִיעָה זוֹ כְּדֵי לְהַגִּיעַ אֶל הַיַּעַד הַנִּכְסָף.

בְּתַרְיַ"ג הַמִּצְווֹת מַנְחָה הַתּוֹרָה אֶת הָאָדָם, אַךְ אֵינָהּ מִתְיַחֶסֶת לַתְּכוּנוֹת הַפְּנִימִיּוֹת. כְּלוֹמַר: הִיא מַנְחָה אוֹתָנוּ מַה לַּעֲשׂוֹת: לִלְמֹד, לְהַפְרִישׁ מַעַשְׂרוֹת, לְהָבִיא קָרְבָּנוֹת, לֶאֱהֹב אֶת ה', לֶאֱהֹב אֶת הַזּוּלַת, לֹא לְשַׁקֵּר, לֹא לִגְנֹב, וְעוֹד כָּהֵנָּה וְכָהֵנָּה; אַךְ אֵין מָקוֹם שֶׁכָּתוּב בּוֹ בִּמְפֹרָשׁ שֶׁעַל הָאָדָם לַהֲפֹךְ אֶת תְּכוּנוֹתָיו לִנְכוֹנוֹת וּלְטוֹבוֹת. כְּגוֹן: הֱיֵה עָנָו וְלֹא גַּאַוְתָן, אוֹ מִדּוֹת אֲחֵרוֹת שֶׁעַל הָאָדָם לְהִתְעַטֵּר בַּצַּד הַחִיּוּבִי שֶׁלָּהֶן וּלְהִתְעַרְטֵל מֵהַחֵלֶק הַשְּׁלִילִי שֶׁלָּהֶן.

מַדּוּעַ?

הוּא מַסְבִּיר כָּךְ : "לִהְיוֹתָם עִקָּרִים וִיסוֹדוֹת לֹא נִמְנוּ בִּכְלַל תַּרְיַ"ג מִצְווֹת". כְּלוֹמַר: מִי שֶׁאֵינוֹ מְעַבֵּד אֶת מִדּוֹתָיו וְנוֹתָר בַּעַל מִדּוֹת רָעוֹת, אֵין כָּל אֶפְשָׁרוּת שֶׁיִּזְכֶּה לְקַיֵּם תַּרְיַ"ג מִצְווֹת, וְגַם אִם יְקַיְּמָן יַעֲשֵׂן שֶׁלֹּא כְהֹגֶן וּכְמִי שֶׁכְּפָאוֹ שֵׁד. לְפִיכָךְ, הַנְחָיַת הַתּוֹרָה לְקַיֵּם אֶת הַמִּצְווֹת כּוֹלֶלֶת בְּתוֹכָהּ בְּאֹפֶן מֻבְנֶה אֶת הַהוֹרָאָה לְשַׁכְלֵל אֶת הַנֶּפֶשׁ וּלְתַקֵּן אֶת הַדָּרוּשׁ. כַּאֲשֶׁר עוֹבֵד מְקַבֵּל הוֹרָאָה מִמַּעֲבִידוֹ לִמְסֹר מִכְתָּב לְמִשְׂרָד הַמְמֻקָּם בַּקּוֹמָה הַמֵּאָה, אִישׁ אֵינוֹ מְצַפֶּה מִמֶּנּוּ לָעוּף לְשָׁם, וְהַכֹּל מְבִינִים כִּי עָלָיו לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בַּכֵּלִים שֶׁהוּכְנוּ כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְטַפֵּס לְקוֹמָה זוֹ - וְכָךְ קִיּוּם הַמִּצְווֹת אֵינוֹ אֶפְשָׁרִי בְּלֹא שְׁלַבֵּי הַמִּדּוֹת.

נָשִׂים לֵב, כּוֹתֵב רַבִּי חַיִּים, כִּי מִדָּה רָעָה פּוֹגֶמֶת בְּאִישִׁיּוּת הָאָדָם הַרְבֵּה יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁפּוֹגֶמֶת עֲבֵרָה! שֶׁכֵּן, עֲבֵרָה נַעֲשֵׂית בְּאֵיבָר זֶה אוֹ אַחֵר, אַךְ חִסָּרוֹן בְּמִדּוֹת הוּא פְגִימָה בְּכָל הַנָּפֶשׁ.

כְּדֻגְמָה לְמִדָּה רָעָה הַמּוֹנַעַת מֵהָאָדָם אֶת הָאֶפְשָׁרוּת לְהִתְקַדֵּם לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה רוֹצֶה מְאֹד לְהַגִּיעַ אֵלָיו, הוּא מֵבִיא אֶת הָאָנוֹכִיּוּת - אָדָם הַחוֹשֵׁב רַק עַל עַצְמוֹ. תְּכוּנָה זוֹ מְבִיאָה אוֹתוֹ לִרְצוֹת וְלַחֲשֹׁק בְּכָל מַה הֶעָשׂוּי לְמַלֵּא אֶת תְּשׁוּקוֹתָיו, וּבְאוֹתָהּ עֵת מַחֲשַׁבְתּוֹ עַל עַצְמוֹ מְמַלֵּאת אֶת כָּל יֵשׁוּתוֹ, וְאֵין בָּהּ מָקוֹם לְמַחֲשָׁבָה מַה מֻּתָּר וּמָה אָסוּר. יֵשׁ לוֹ יַעַד אֶחָד וּמַטָּרָה אַחַת - אָנִי.

בְּרַם, בְּרֶגַע אֶחָד יָכוֹל אָדָם לַהֲפֹךְ מִדָּה זוֹ לְחִיּוּבִית - אֲנִי, הַיָּחִיד בָּעוֹלָם, נֶחְשָׁב כְּעוֹלָם מָלֵא לִפְנֵי הקב"ה, הַאֲנִי אֶחֱטָא?! אוֹתָהּ אָנוֹכִיּוּת תְּשַׁמֵּשׁ לוֹ כְּדַרְבָּן וּכְזָרָז לְהִתְרַחֵק מֵעֲבֵרָה כִּמְטַחֲוֵי קָשֶׁת.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" חוויה רוחנית מרגשת, קבלת ספרון התנסות חינם בשווי 39 ש"ח, הקליקו כאן.

תגיות:עבודת המידותותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה