שאלון יהדות

על מה נתי רביץ הכי מצטער בעולם?

כשהוא חובק בגיל 50 תינוק קטן ואלבום מוזיקלי ראשון בחייו, לצד התקדמות בלתי פוסקת בתהליך התשובה, מתייצב השחקן נתי רביץ לשאלון היהדות של הידברות. אז מהי תחושת ההחמצה שלו? התשובה מרגשת

  • י"ב סיון התשע"ז
נתי רביץ (צילומים: אורי אליהו)נתי רביץ (צילומים: אורי אליהו)
אא

מצווה שיקרה ללבך במיוחד?

"אני חושב שהשבת זו המצווה שיש לי הכי הרבה קשר אליה. אני ממש זוכר את היום שבו קלטתי את המעלה שלה. השבת הופכת אותך למלך. כי בשבת אתה לוקח שליטה ופיקוד על כל היצרים שלך. אתה אומר להם 'רבותי, תודה רבה, עכשיו מנוחה. אז בואו תנוחו, שבו בצד'. אני אומר שלום לטלפון, לרכב ולדברים שכמו עוד הרבה אנשים, אני לפעמים מרגיש עבד שלהם.

"בשבת יש יותר נחת רוח. יש זמן לתפילות, לקידוש, לשירים. וזה זמן מעולה לעבוד על היצרים. למשל בעניין של האוכל. קודם שרים, מקדשים. אדם לומד לא להסתער ישר, למרות שהוא מאוד רעב. מלך זה אחד שנותן את הפקודות. עבד מקבל. כשאנחנו עבדים ליצר, אנחנו ממש עבדים. ובשבת אנחנו מלכים".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"אני מאוד מתחבר לרבי מלובביץ'. הוא היה מהפכן גדול. להקים למעלה מ-5,000 בתי חב"ד, כשיש התנגדות כל כך גדולה לקדושה בעולם, זה בלתי נתפס. הרבי הפיץ אור גדול בעולם, וראה בכל יהודי את הבן שלו. הרבי הטיף לאהבת ישראל בצורה בלתי מתפשרת, הוא באמת אהב כל אחד ואחת, הקשיב לכולם, ולא השאיר אף אחד בלי פיתרון. מעבר לכל זאת, הוא השאיר אחריו תורה אדירה. ואולי הכי חשוב, את הכל הוא עשה בדרכי נעם".

היהדות בשבילך היא?

"דרך חיים. אני משתדל להכניס את היהדות והתורה לכל דבר שאני עושה. אם זה בבית, בקריירה, בחינוך הילדים או בזוגיות. בשלב מסוים בחיי הבנתי שלא לחינם נבראתי יהודי, ושיש לי תפקיד כיהודי. ואני ממש גאה להיות חלק מעם שיש לו את המורשת הכי מפוארת בהיסטוריה האנושית. חלק מעם שרבים ממנו מתו על קידוש ה' וקיום מצוות התורה. הובטח לנו שנישאר לנצח וזה אכן קורה. אחרי שאני יודע את כל זה, אני לא רוצה להיות כמו עץ בלי שורשים. יש לי שורש חזק ומשמעותי".

חג אהוב עליך?

"אני אוהב מאוד את פורים בגלל שהוא מאפשר לך להגיע למצב שאתה מתהפך לגמרי, בבחינת עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. וזה אפילו מצווה להגיע למקום הזה. יש בכך עניין גדול וסודות גדולים. ובכלל, אדר זה חודש מלא אור ומזל טוב. ויש כמובן שמחה גדולה ומיוחדת בפורים".

אתה מוציא כעת על אלבום ראשון בגיל 50. מאיפה זה הגיע?

"כשהייתי צעיר היה לי חיבור גדול למוזיקה בכלל ולגיטרה בפרט, וזה הלך איתי בתקופת התיכון והצבא, אבל פתאום הקריירה של המשחק תפסה תאוצה, ומצאתי את עצמי חוזר אחרי חזרות והצגות עובר ליד הגיטרה ואומר לה: 'סיבוב קטן של פרנסה ויצירה, ואני חוזר אלייך'. עכשיו, בגיל 50, אמרתי לעצמי שעכשיו זה הזמן לחזור לאהבה הישנה. בימים אלה רץ פרויקט הדסטארט למימון האלבום החדש, וזה מרגש בהחלט".

מה יש באלבום החדש?

"באלבום יש שירים שנכתבו והולחנו במהלך 17 השנים האחרונות. את הטקסטים היותר ישנים שכתבתי ועדכנתי. לא למדתי באופן מסודר כתיבה או נגינה, אבל בגיל 13 הרגשתי חשק גדול ליצור מוזיקה, ופשוט לימדתי את עצמי והתחלתי לנגן".

מה דעתך על בעלי התשובה? וכמה אתה מרגיש קשור לעולמם?

"תהליך התשובה הוא תהליך גדול ונפלא. משהו שתמיד היה, אבל קורה בעוצמה אדירה במיוחד בשנים האחרונות. וזה מורגש חזק מאוד ובמיוחד אצל אמנים. וזה בגלל שלדעתי יש באמנים משהו שבאמת רוצה להגיע לחקר האמת. הם מוכנים לחשוף שקרים כדי לקלף את כל הקליפות ולהגיע לאמת. ללכת עד הסוף בזה. ובכלל, אנשים היום כבר לא מוכנים להסתפק בתשובות שטחיות של המפץ הגדול או כל מיני כאלה. ואומרים רגע בוא נבין למה באתי לעולם, להורים האלה, במקום הזה, בתקופה הזו. והולכים ובודקים את זה.

"יש היום בעם ישראל הרבה יותר מודעות לעומק שיש בתורה, ולהגיע לכל הדברים הנפלאים האלה של הנביאים וחז"ל. מעבר לכך, פעם היה מאוד קשה למצוא מקומות שמלמדים תורה. ופתאום יש שפע גדול בעניין הזה. ועם זאת, לצד ההתעוררות הרוחנית הגדולה, יש גם הידרדרות. והכל כתוב במקורות שלנו".

רגע של תחושת החמצה בחיים?

"אני מתחרט על כל אותם הפעמים בהם לא כיבדתי מספיק את ההורים שלי. לא תמיד ידעתי את המעלה של הדבר הזה. כלומר, באופן כללי אני מתחרט על כל החטאים שלי, אבל נראה לי שזה במיוחד יושב לי על הלב. היום אני מנסה כמה שיותר לפצות על זה, ולהחזיר ולכבד אותם כמה שאני יכול".

מהי התפילה האהובה עליך?

"עלינו לשבח. תמיד אני מרגיש שם את החיבור הטוטאלי לכל העניין הזה שבסוף מוביל לכך שביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. אני מאוד את הקטע הזה בתפילה. עלינו לשבח סוגר את הכל".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

"דוד המלך. גם מוזיקאי וגם משורר. מדינאי דגול ולוחם ללא חת. וגם כל יום הוא עשה תשובה. לא היה מנהיג כזה בהיסטוריה".

סיפור מעניין שקרה לך/היית שותף בו?

"לפני 15 שנה, כשהבן שלי נולד – אגב, נולד לי תינוק גם לפני כחצי שנה - מבחינתי חוויתי מעמד הר סיני. התגלות אלוקית שלמה וברורה. נכנסתי לחדר לידה, החזקתי אותו בידיים, וראיתי שלמות. הכל היה במקום. ברור. שלם. עיניים, אף מערכת עצבים, מחזור דם, מערכת חיסון. הכל מתחבר לגוף מושלם. ופתאום כשזה קרה אמרתי אני חייב לבחון מה קורה פה. זה לא מפץ גדול. אל תספרו לי סיפורים. כל תא יודע לאן הוא הולך. החיים האלה לא נוצרו מאליהם. ואז התחלתי לחפש ולשאול שאלות. התשובות שקיבלתי, הם עיקר המשמעות שיש בחיי כיום.

בעקבות המקרה הזה, אחרי כמה זמן חתכתי מהכל. וקיבלתי עלי מקווה, שלוש תפילות, זקן, ציצית וכו'. השארתי רק עבודות מזדמנות כדי לשלם מזונות, וכל היום למדתי. אחרי תקופה מסוימת, אמרתי לרב שלי שמצד אחי אני פה באוהלה של תורה מאוד מאושר, ומצד שני יש לי נטייה לעשייה ולקהל. הרב אמר לי שלכל אחד יש את התפקיד שלו. ואם יש לך כישרון מסוים, וה' גלגל אותך בדרך מסוימת, אז כנראה שהתפקיד שלך זה לעסוק בכך לשם שמיים, ועם מאמץ והשתדלות לעשות את הכל לפי ההלכה כמובן. אז היום אני היום רוכב על שני סוסים בו זמנית, שכל אחד מהם באופן טבעי קצת רוכב לכיוון אחר, ואני מנסה כל הזמן לכוון אותם כך שהם יהיו יחד".

תגיות:שאלון יהדותנתי רביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה