זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: תיירת או מרגלת?

כאשר אנו חושבים על בן או בת הזוג, האם אנו עושים זאת על מנת למצוא יתרונות, או דווקא חסרונות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נתבונן במוסר השכל גדול לשלום בית, ולחיים בכלל, מפרשת המרגלים.

הקב"ה אומר למשה רבנו: "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן" (במדבר יג, ב). הציווי לא נאמר בלשון ריגול – "וירגלו" את ארץ כנען – כפי שכתוב במרגלים ששלח יהושע (יהושע ב, א), אלא "וְיָתֻרוּ" אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן.

במילים אלה הבהיר הקב"ה למשה מה יהיה תפקידם של האנשים שישלח לסייר ולראות את הארץ, ולחזור ולדווח לעם.

ישנו הבדל יסודי בין תייר לבין מרגל. שניהם עוברים ממדינה אחת למדינה אחרת, ומטרת שניהם לטייל, לראות ולצלם במחשבתם ובמצלמתם מקומות שונים במדינה בה הם מבקרים. אולם הבדל גדול יש ביניהם. התייר מחפש ומצלם את כל המקומות היפים והטובים של הארץ, ואילו המרגל מחפש ומצלם דווקא את כל המקומות הפגומים, את החסרונות ונקודות התורפה של הארץ, כדי שמשם יוכלו שולחיו להילחם ולהכניע את המדינה.

הקב"ה אומר למשה: "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים 'וְיָתֻרוּ' אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן", תדריך אותם להיות כתיירים, הרואים את הטוב שבארץ, ולספר לבני ישראל כמה טובה הארץ, ובכך לעודדם להיכנס בשמחה. שהרי אצלי, בורא העולם, אין הבדל בין אם יש בארץ נקודות תורפה שמשם היא תהיה נוחה להיכבש, לבין אם תושביה מתגוררים בערים בצורות המוקפות חומות ענק.

אך השליחים הלכו לארץ ישראל לא על דעת לתור, אלא על דעת לרגל ולחפש חסרונות. ומה היה סופם? מתו במיתה משונה, וגם על כל ישראל נגזר לנדוד במדבר ארבעים שנה (במדבר י"ד, ל"ד-ל"ז).

ומכאן מוסר השכל גדול לאדם בחיי היום יום.

בכל בעל יש מעלות ויש חסרונות. כאשר מחשבת האשה עוברת לדון בבעלה (ולהפך), היא דומה באותה שעה לאדם העובר ממדינה למדינה. טרם כניסתה למחשבות אלו ולדיון זה, תשאל נא את עצמה: "כבכל אדם, גם בבעלי יש יתרונות ויש חסרונות. על דעת מה אני מתחילה לחשוב עליו ולהחליט איזה בעל יש לי, על דעת להיות תיירת, או להיות מרגלת?!".

יש אשה הרואה את המשך העיסוק של בעלה בענייני העבודה ואת שקיעתו בשיחות טלפון עם לקוחות גם כשהוא בבית, ואומרת לעצמה: "כמה חסר לב ורגש הבעל הזה כלפי משפחתו!". ויש אשה הרואה בכך את עמלו למען פרנסת הבית מתוך מסירות למשפחה, גם בזמן שהוא אמור לנוח בביתו. זו מחמיצה פנים וכעוסה בתוכה, וזו מחמיאה לו בלבה, ומודה לה' על שזכתה בבעל אשר מסור כל כך לרווחת המשפחה.

מנגד, יש בעל הרואה את טרחתה העצומה של אשתו למען הוריה הזקנים, או למען אחד מהם החולה או הבודד, כאי התחשבות בו ובצורכי הבית, ויש הגאה ברעייתו טובת הלב, שמוותרת על חיי נוחות אישיים ועל שעות שינה ועבודה למען הוריה. ואם בכל זאת נראה שישנה פגיעה אנושה במשפחה עקב הפרזת יתר, יש לפתוח בעיתוי הנכון במילות שבח על ההערכה הגדולה על טוב הלב כלפי הוריו, ואז יש להציג במילים עדינות ביותר את המצוקה, לייעץ ברגישות גבוהה להתייעץ עם רב ולקבל דעת תורה היכן הגבול, ושוב לסיים בדברי שבח.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה