טורים נשיים

עטרת מלכות – מי נותנת לך כבוד?

יום הנישואין הוא משמעותי בחייך. מי היא 'שומרת הראש' שמתלווה אליך מליל החופה ואילך?

  • ז' סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בני משפחתך זקוקים לך. איך תתני להם הגנה?

"כִּי נֵזֶר אֱלֹקיו עַל רֹאשׁוֹ".בֹּא וּרְאֵה כַּמָּה הַמִּצְווֹת מְעַטְּרוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, וַהֲלֹא גִּדּוּל שֵׂעָר נִוּוּל הוּא לָאָדָם, וּלְפִי שֶׁהוּא מְגַדְּלוֹ לְשֵׁם שָׁמַיִם קְרָאוֹ הַכָּתוּב עֲטָרָה לְרֹאשׁוֹ. וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה. לִמֵּד עַל בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּהְיוּ מְכַסּוֹת רָאשֵׁיהֶן (מדרש רבה).

עד לפני יום חתונתך היו מחלפות ראשך וקצוות תלתלייך גולשים משני צידי פניך, נחים ברַכּוּת על עורפך ומתנפנפים להם ברוח. שערותיך היפות היו בנות טיפוחיך. שערך כעדר העיזים, היה מקור לגאוות התדמית ומקום להתגדר ולהתגנדר בו. ובשעה שנישאת לאישך, משוש ליבך ומאור עיניך, נשאת את ראשך השמימה. עמדת ועקדת צמותיך סביב לראשך, עטפת אותם ברדידי שש וארגמן, אצבעותיך קשרו להם חבלי משי  וכך בבת אחת, קיבלת את המראה המחודש שלך שילווה אותך מעתה, למשך כל ימי חייך. מעת לעת כשיצרך בא לתעתע בך, פעם אחר פעם, באומרו כי חבל על יופייך שנעלם לו, אל תוך מטפחתך. רגע לפני שהוא מצליח לפתות אותך להאמין לדבריו הכוזבים, את דוחה אותו בשתי ידיך ונושאת בגאון את נזר האלוקים שעל ראשך. הוא הוא הכתר המלכות שלך. המצווה היקרה הזו, מעטרת את פנייך ונותנת לך חן אצילי ויופי טהור, היישר מן השמים.

1. כתר תורה. "נָשֹׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן גַּם הֵם לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם". ואילו היה נותן הארון לגרשון הבכור הייתי אומר שבעבור הבכורה מנאו תחילה ולא הייתי תולה החשיבות במשא הארון על כן מסר הארון אל קהת ומנאו תחילה וידעו הכל ליתן כבוד לתורה ולקרא לקדוש ה' מכובד לקדשו בכל דבר שבקדושה (כלי יקר).

בני קהת נושאים את ארון ה', לכן נכתבו ראשונים, לפני הבכורים, בני גרשון כי התורה קודמת אפילו לבכורה. וכל הרוצה ליטול אותה יבוא וייטול. כיסוי הראש שלך הוא קודם כל, כבוד לתורה שציותה אותך על כך כדי לתת לך כתר זוהר ואור על קודקודך.

2. נזר כבוד. "וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן אֶת הָאִשָּׁה לִפְנֵי ה' וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה". סותר את קליעת שערה, כדי לבזותה, מכאן לבנות ישראל שגלוי הראש גנאי להן (רש"י).

הכהן פורע את שער ראשה של האישה הסוטה כדי לגרום לה בזיון. גילוי הראש הוא גנאי וזילות לאישה. לעומת זאת, כששערך מכוסה את מכובדת ומתייקרת.

3. עטרת מלכות. "לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לְאָחִיו וּלְאַחֹתוֹ לֹא יִטַּמָּא לָהֶם בְּמֹתָם כִּי נֵזֶר אֱלֹקיו עַל רֹאשׁוֹ". ודע כי כל בני אדם עבדי תאוות העולם והמלך באמת שיש לו נזר ועטרת מלכות בראשו כל מי שהוא חפשי מן התאוות (אבן עזרא).

הנזיר, שמתנזר מתאוות עולם הזה, הוא כמו מלך – ולכן ראוי לעטרת מלכות. כשאת נמנעת מלהראות את יופי שערך לעיני הכל, את ראויה לכתר מלוכה על ראשך.

4. רדיד הכפרה. "וַיַּקְרִיבוּ נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל רָאשֵׁי בֵּית אֲבֹתָם הֵם נְשִׂיאֵי הַמַּטֹּת הֵם הָעֹמְדִים עַל הַפְּקֻדִים". ומצד מה שהיו כך הקריב כל אחד מהם בעד שבטו ואנשיו כי מצד מה שעמדו על הפקודים הרגיש כל אחד מהם בשבטו שקצתו חשוד בעבירות ומצד מה שהיו נשיאים הסכימו לעמוד בפרץ ולהקריב קרבנות לכפר בעדם (ספורנו).

נשיאי השבט היו מוכנים להקריב קורבנות בעבור אנשי השבט שלהם כדי לכפר בעדם. מצוות כיסוי הראש גם היא כקורבן שאת מקריבה כדי לכפר בעדך ובעד בני ביתך היקרים. היא שומרת עליכם מכל פגע רע ומכל פורענות.

מסופר על אישה שנכדה הקטן היה חולה אסטמה. באחד הלילות חלמה שבני בלייעל לוקחים אותו, והיא התחננה אליהם שישאירו אותו והיא מקבלת על עצמה כיסוי ראש. ואכן, בחלום החזירו לה את הנכד. כשהתעוררה, זכרה את החלום וקיימה את נדרה. היא זכתה לכסות את ראשה, ומיד לאחר מכן נרפא נכדה ממחלתו.

יהי רצון שנזר המלכות סביב לראשך יעטר אותך בשפע ברכות. ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום בביתך, במשכנך ובתוך ליבך.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:פרשת נשאכיסוי ראשיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה