טורים נשיים

פרשת במדבר: סגולה חביבה – מי סופר אותך בכלל?

את מרגישה קטנה מול כל האנושות. איך תגלי את ערכך מחדש?

  • כ"ט אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אלוקינו, בורא כל העולמות כולם ומחייה אותם באופן תמידי. מה התחביב שלו?

"אֵלֶּה פְּקוּדֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְבֵית אֲבֹתָם כָּל פְּקוּדֵי הַמַּחֲנֹת לְצִבְאֹתָם".בּוֹא וּרְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הַמָּקוֹם, שֶׁהֲרֵי כָּתַב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חֶשְׁבּוֹן יִשְׂרָאֵל אַרְבַּע פְּעָמִים בַּדְּגָלִים, שְׁתֵּי פְּעָמִים בִּפְרָט וּשְׁתֵּי פְעָמִים בִּכְלָל, וְעוֹד מָנָה כָּל דֶּגֶל וְדֶגֶל בִּכְלָל וּפְרָט, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה הָיוּ חֲבִיבִין לְפָנָיו, שֶׁהֵם הָיוּ צִבְאוֹתָיו וְרוֹצֶה לִמְנוֹתָן כָּל שָׁעָה, כְּאָדָם שֶׁיֵּשׁ לוֹ סְגֻלָּה חֲבִיבָה עָלָיו בְּיוֹתֵר וְהוּא מוֹנֶה וְחוֹזֵר וּמוֹנֶה עַד כַּמָּה פְּעָמִים, כְּדֵי שֶׁיֵּדַע חֶשְׁבּוֹנָהּ וְיִשְׂמַח בָּהּ עַל כָּל מִנְיָן וּמִנְיָן. כָּךְ הָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׂמֵחַ בִּזְכִירַת מִנְיַן יִשְׂרָאֵל לוֹמַר כָּךְ צְבָאוֹת יֵשׁ לִי בְּעוֹלָמִי שֶׁעוֹשִׂין רְצוֹנִי וּמִתְנַחֵם בָּהֶם. (מדרש רבה).

יום יום את עומדת מול המראה שבביתך. עיניך מביטות בשאט נפש אל בבואתך הניצבת שם, ופיך לא מפסיק לילל ולהטיח כנגדה. מי את בכלל? מה את שווה בסך הכל? מי סופר אותך כאן בעולם? השאלות הללו, שנזרקות לחלל אין ספור פעמים, צורבות את לשד עצמותייך. אישוניך המבוהלים הניבטים מולך מספרים לך עד כמה שוט ההלקאה העצמית מייסר את נפשך, שמחפשת לה אהבה. ובינתיים, חופן הקדוש ברוך הוא את נשמתך בידו הרכה, ומונה אותך פעם ועוד פעם. הוא אוחז בך כמרגלית יקרה, מגלגל את טוב ליבך בין אצבעותיו וסופר שוב ושוב. יוצר העולם שמח בך ומתנחם על ידך. הוא מתפאר בך, לאמור כי את שייכת לצבא היקר והאהוב שלו. זכית להיות חלק מפסיפס מרהיב של עושי רצונו. אשרייך. טוב הוא חלקך, נעים גורלך ויפה ירושתך.

1. צבא השמים. "מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן". מה ענין יוצא צבא להשראת השכינה, שהיה צורך מספר זה לידע כדי שיהיו דוגמת צבאות של מעלה. שישראל נקראו צבאות כדרך שהמלאכים נקראו צבאות (כלי יקר).

ספרו את עם ישראל כדי להשוות אותו לצבא השמים. כנגד כל אחד מישראל יש מלאך בעליונים. ערכך לא יסולא בפז, שכן במקביל אליך יש מלאך שמימי שפועל ומשפיע על העולם על פי מעשיך.

2. גיבורת כוח. "וַיִּהְיוּ בְנֵי רְאוּבֵן בְּכֹר יִשְׂרָאֵל תּוֹלְדֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת לְגֻלְגְּלֹתָם כָּל זָכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כֹּל יֹצֵא צָבָא". לומר שלא היה אחד מכל הבאים לכלל המספר שלא היה ראוי לצאת בצבא אלא כולן גבורי כח, וזה נס (אור החיים).

הקדוש ברוך הוא נותן לכל מי שפקדו אותו – שיהיה גיבור כוח, ודבר זה הוא נס מעל הטבע. גם לך ה' דואג באופן אישי, ומזרים באבריך כוחות, כדי שתוכלי לתת הלאה לאחרים.

3. סופרים אותך. "אֵלֶּה פְּקוּדֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְבֵית אֲבֹתָם כָּל פְּקוּדֵי הַמַּחֲנֹת לְצִבְאֹתָם". כאשר היו ביום שהתפקדו והנה בעשרים יום לא מת אחד מהם וזה דבר פלא (אבן עזרא).

במשך כל ימי המפקד והספירה של העם, לא מת אף אחד מהרבבות שהיו שם. הפלא הזה נעשה כדי שכל איש יוכל להיספר. החשיבות שלך כפרט מתוך הכלל היא עצומה, כן, גם אותך סופרים.

4. תני כתף. "מִבֶּן שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וָמַעְלָה וְעַד בֶּן חֲמִשִּׁים שָׁנָה כָּל בָּא לַצָּבָא לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד". העיר בזה שאין בכללות מעשה בני קהת עבודה, לצד שהארון הוא אדרבה נושא את נושאיו ואין עושין בו אלא מלאכה. (אור החיים).

לוי, שתפקידו לשאת את הארון, לא נקרא "עובד" אלא "עושה מלאכה", כי ארון ה' הוא זה שמרים את אלו שמרימים אותו. הם רק צריכים לתת כתף. תפקידך הוא ענק. עליך לשאת את תורת ה' ולקיים את מצוותיה, אבל הפלא הוא שאת תתני רק כתף, תרצי לעשות ולקיים – ותראי עזרה ענקית מן השמים.

יהי רצון שקול האלוקים ידבר אליך גם ביובש המדבר, ויישא את ראשך להביט קדימה ולראות את היופי במשמרת חייך.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:ספירהפרשת במדבריעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה