טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת במדבר: איך להשפיע ולקרב?

בדור שלנו, הדרך היחידה להשפיע ולקרב רחוקים היא באמצעות אהבה ומילים טובות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יצא לי לשוחח עם אישה שלאחר גירושים כואבים יצאה בשאלה. היא, שניהלה במשך עשרות שנים אורח חיים דתי, סיפרה שבעקבות לחצים גדולים שהפעיל עליה בעלה בכל הנוגע לקיום תורה ומצוות, הרגישה מחנק שהביא אותה "לשבור את הכלים".

בתחילת שיחתנו סיפרה ש"טוב לה" לחיות בדרכה שלה, בלי לחץ וללא כפיה. אולם עד מהרה הודתה בפה מלא שבעצם אין דבר טוב ונכון יותר מאשר ללכת בדרך ה', שמסייעת ליהודי להרגיש אהוב, בטוח ומוגן.

היא, שחיה בסתירה גדולה עם עצמה ומול בוראה, רוצה – אך לא בטוחה מה נכון, מחפשת – אבל לא יודעת באיזו דרך, מתגעגעת – אולם לא ברור לה אם שוב תעלה ותתקבל תשובתה. ובינתיים, היא תלויה בין שמיים לארץ, לא פה ולא שם. מרגישה שאין לה אחיזה בשום מקום.

לאחר שיחתנו הסקתי שכדי לזכות לקבל ולאמץ את התורה ללבנו ואת מצוותיה לחיינו, עלינו להתבונן במספר נקודות:

1. אומנם במעמד הר סיני כפה עלינו הקב"ה "הר כגיגית", אך בכל הנוגע אלינו - כפיה אגרסיבית על זולתנו עלולה להביא למרד ולכפירה.

הדרך היחידה להשפיע יראת שמיים ואהבת ה' היא באמצעות אהבה והעצמה. בדור עליו נכתב "ואין תוכחת" (סוטה), כל לחץ שמופעל בניסיון לגרום ליקרים לנו להתחבר לתורה ולשמור את מצוותיה – מביא להיפך הגמור. לצערי הרב, רבים וגדולים נכשלים בזה. הסוד לעורר עצמנו ולקרב אחרים לדרך ה' הוא כנאמר בשיר השירים: "יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ...", כלומר דרך חיבה, אהבה ומילים טובות ומעצימות עד בלי די: "כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, וּמוּם אֵין בָּךְ".

2. כל יהודי צריך לזכור שהקב"ה לא מוותר עליו, ומחכה שישוב גם אם סטה לחלוטין ותעה בדרכו. שנאמר: "זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה". הקב"ה זוכר לנו את כל אותם הרגעים בהם צעדנו אחריו ברצון ובדבקות, גם במדבריות הצחיחים והקשים ביותר בחיינו, ובאהבתו אותנו ממתין ומצפה ששוב נשוב.

3. אפילו יהודי שנראה רחוק מאוד ברצונותיו ובמעשיו מהבורא יתברך, האמת לאמיתה היא שבעומק לבו ונשמתו הוא בעצם מתגעגע ומייחל לרגע בו יזכה שוב "לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו" (תהילים כ"ז), כי כל נשמה זוכרת שזהו עונג שאין למעלה ממנו, בעולם הזה ולעולם הבא.

על כן, גם ברגעים בהם נראה שדרכנו לא זרועה ושטעינו "במדבר" כשה אובד, כל שעלינו לעשות הוא להסכים לפתוח את ליבנו, לשוב לנשמתנו, לעמוד תחת החופה בה מחכה לנו אהוב ליבנו, ולהתקדש במצוותיו. ואזי נזכה לקרבה מתוקה, משמחת ומלאת אהבה שאין כמוה בעולם, ככתוב: "מַה-יָּפִית, וּמַה-נָּעַמְתְּ אַהֲבָה בַּתַּעֲנוּגִים". חג שמח!

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:קירובפרשת במדבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה