כתבות מגזין

"הרפורמים והקונסרבטיבים מאיימים על הרצליה, ותושבי העיר אפילו לא מודעים"

אחרי שאלעד צדיקוב עשה מהפך בחייו וחזר בתשובה, הוא דואג כעת לתושבי הרצליה המאוימים על ידי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים. "הם מכניסים את התכנים שלהם לכל מקום בעיר, והתושבים אינם מודעים", הוא טוען, ומבטיח: "אמשיך להילחם, בכל מקום שבו אהיה"

אלעד צדיקובאלעד צדיקוב
אא

מאבק חד וחריף מתנהל בחודשים האחרונים בעיר הרצליה. מאבק נגד הזרמים הקונסרבטיבים והרפורמים שפרצו לעיר, ומאבק נגד ההתבוללות. מאחורי המאבק הזה עומד בגאון אלעד צדיקוב, חבר מועצה נמרץ מטעם סיעת דגל התורה.

קשה, קשה להאמין שצדיקוב, החדור באמביציה ובאמונה כה גדולה בצדקת דרכו כמו גם בערכים שהוא נלחם למענם, היה עד לפני כעשור מרוחק לגמרי מכל דבר שקשור ליהדות.

איך בכל זאת הוא הגיע למקום בו הוא נמצא כיום? כשאנו משוחחים אתו על כך, הוא שוטח באוזנינו סיפור מרתק: "הילדות שלי הייתה מצוינת, לא חסר לי דבר", הוא פותח ואומר, "לאחר שהתגייסתי שירתי במקום נחשב ביותר – הייתי קצין בשייטת 13. סיימתי תואר ראשון בהצטיינות במרכז הבינתחומי שבהרצליה וישר נשאבתי אל תוך תחום הקריירה המקצועית. עסקתי בתעשיית האופנה וראיתי הצלחה גדולה. התגוררתי בהרצליה פיתוח על חוף הים, הרווחתי הרבה כסף,  והכל היה טוב ונפלא".

אלא שמסתבר כי כל הזוהר הזה היה רק כלפי חוץ. צדיקוב מציין שכבר מאז היותו בצבא הוא הרגיש שמשהו אינו מספק אותו. "ככל שראיתי יותר את העולם כך התרבו אצלי השאלות והתהיות - מי ברא את כל הדברים האלו? למי שייך העולם? הבנתי שהתשובות לשאלותיי הן ברמה עמוקה יותר מרמת הפשט שאליה הורגלתי, אבל עדיין חסר לי משהו בכל הפאזל הזה".

צדיקוב המשיך את חייו ופיתח במרץ את תעשיית האופנה בה עסק, אך יחד עם זאת הוא חש כל הזמן את תחושת חוסר-הנוחות. "התחושה הזו הכתה בי שוב ושוב, בעיקר כאשר מתוקף עבודתי נדרשתי לתת חסות למותגי ספורט בתכניות שהוקרנו בשבת. הרגשתי שאני לא יכול לעשות זאת בשום אופן, אבל לא ידעתי להסביר לעצמי מדוע. במקביל, גם השתתפתי בסמינר והתחלתי לשמוע שיעורי יהדות. למרות זאת הייתי עדיין חילוני גמור. האמת היא שהרגשתי מזויף ומתוסכל".

 

הרגע בו החלטתי לשמור שבת

בצר לו החליט צדיקוב לצאת לטיול ברחבי העולם, כדי להשתחרר מעט מהמועקה שלפתה אותו. "הסתובבתי בכמה וכמה מדינות והגעתי בין היתר ללימה שבפרו. התגוררתי שם עם חבר, ובאחד הימים הכנתי מאכל בשרי וראיתי איך שחברי הטוב לוקח רוטב חלבי ומבקש לערבב אותו עם האוכל. עצרתי אותו בבהלה ואמרתי: 'אנחנו יהודים. איך אתה יכול לערבב בשר עם חלב?' הוא שמע אותי והתגלגל מצחוק – 'אתה אינטליגנט ששירת בשייטת! מה זה השטויות האלה של בשר וחלב?' זה הוביל אותי למחשבות נוספות, ודווקא שם, בפרו הרחוקה, התעוררו בי שוב ההרהורים".

זמן מועט לאחר מכן שהה צדיקוב בבית חב"ד בהודו. היה זה יום שישי בו הוא חגג בדיוק את יום הולדתו ה-29. במעין התקף של רוחניות הוא שכנע את עצמו: "תן לעצמך מתנה חד פעמית ותתחיל לשמור שבת", וכך התקבלה ההחלטה. "מעט לפני הדלקת נרות, התקשרתי לאמא שלי כדי לבשר לה על כך", הוא מספר, "אבל במקום שהיא תהיה מופתעת מכך שבנה מתחיל לשמור שבת היא התחילה דווקא לבכות והסבירה לי שבדיוק באותו יום היא החליטה להקפיד על כיסוי ראש. באותו רגע הבנתי שאני כבר לא לבד, יש לי שותפה, וזו הייתה בשורה כל כך משמחת".

צדיקוב שב ארצה ומאז הדברים התגלגלו במהירות. "התחתנתי עם אשתי, גם היא חוזרת בתשובה, מאזור השרון ומגיעה רקע דומה לשלי. עברנו את תהליך ההתחזקות יחד. זה לא קרה ביום אחד, אלא זו הייתה התקדמות איטית שנעשתה במשך מספר שנים, עם התבוננות עמוקה ומחשבה.  כיום אנחנו ברוך ה' נמצאים עמוק בתוך עולם התשובה, מגדלים ארבעה ילדים שלומדים במוסדות החרדיים בהרצליה, ורווים מהם הרבה נחת".

אך למרות האור הגדול והסיפוק הרב שחש צדיקוב בחייו, הוא מעיד כי בכל התהליך הזה לא היה שום דבר קל. "הייתי בחור חברותי ששמר על קשר עם הרבה מאוד אנשים מסביב, ופתאום כולם התחילו להסתכל עליי כמו עוף מוזר, כאילו שמשהו אצלי לא תקין. אני זוכר עד עכשיו את הטראומה שהייתה לי כשהגעתי לשירות מילואים ראשון כבעל תשובה עם כיפה וזקן. פתאום כולם השתתקו וגרמו לי להרגיש שאיבדתי את השפיות. הייתי מוכרח להילחם על מקומי, ולו כדי להוכיח לחברים שאני שפוי".

 

לא מפסיק למחות

אבל זירת ההתמודדות הקשה עוד יותר, התגלתה לו כאשר נכנס לפני כארבע שנים לכהן כחבר מועצה בעיריית הרצלייה. "נכנסתי לשם בעצם כדי לייצג את הציבור התורני שבעיר, אבל לא שיערתי שהאתגר יהיה כל כך גדול וכבד. כי העבודה בתחום אינה נגמרת", מציין צדיקוב.

בשבועות האחרונים עולה שמך כמי שמחולל מאבקים ומהומות...

"כן, זה נכון", הוא מסכים, "בימים אלו אנו נמצאים בלב-ליבו של מאבק לא פשוט. כי הרצליה מהווה קרקע פורייה לגידולי פרא רפורמים וקונסרבטיביים. אני מאוד מאוכזב מראש העיר, כי למעשה, הציבור הספרדי והמסורתי בחר בו והוא זה שהריץ אותו, אבל כעת הוא גורם באופן ישיר לפריצתו של הסטאטוס קוו".

למה אתה מתכוון?

"הרצליה החלה בשנה האחרונה להיות העיר הראשונה בישראל שמכשירה תחבורה ציבורית בשבת. בנוסף, העירייה מתקצבת בכל שנה מחדש פעילות רפרומית וקונסרבטיבית בתיכונים בהרצליה, ובכל שבת היא מפרסמת על 'קבלת שבת מוזיקלית', כאשר מדובר בשיבוש חמור של היהדות, כי מדובר בקבלת שבת של זרמים רפורמים וקונסרבטיבים, תוך כדי מוזיקה וחילול שבת מובהק".

וצדיקוב ממשיך לדבר בכאב: "יש גם אירועים שונים בעיר שגורמים לי להיאבק, כמו למשל מקרה בו מנהלת של אחד מבתי הספר הממלכתיים החליטה להעביר את טקס קבלת החומשים מבית כנסת אורתודוכסי לבית כנסת קונסרבטיבי. מה שמזעזע כאן הוא שבאגף החינוך בעירייה דווקא עודדו את זה. אבל הדבר הנורא ביותר, לדעתי, היה לפני מספר חודשים כאשר התברר שעמותת צדקה מטעם העירייה גייסה כספים כדי לעזור למשפחות נזקקות. אבל מאחר שהעמותה רצתה לחסוך כסף, היא קנתה בשר ממשחטה בטירה, שם אמרו להם שהם 'כשרים ללא תעודה'. במשך שמונה חודשים חילקו טריפות ונבלות לעניים בהרצליה, בלי שום כשרות או פיקוח וטרינרי".

רגע, וניסית לעשות משהו עם כל הדברים האלו?

"בוודאי. כבר כמה חודשים שאני מוחה על כל העוולות הקשות. אבל בעקבות המחאה שלי היו כאלו שדאגו לפטר אותי מהקואליציה העירונית. כך שנכון להיום אני נותר חבר מועצה, אך מחוץ לקואליציה".

צדיקוב מציין שמאוד חורה לו על כך, אך הוא בטוח שפעילותו לא תיפסק. "להיפך, יש דברים שאתה יכול לפעול למענם ביתר חריפות דווקא כשאתה נמצא מחוץ לקואליציה. אני לרגע לא חושב לעצור את הפעילות שלי".

ואתה אופטימי?

הוא מהרהר לרגע, ואז משיב: "כן, אני אופטימי. צריך להבין שהרצליה, למרות הסטיגמה שדבקה בה היא לא 'סמל החילוניות'. במרכז העיר ובמזרחה יש שכונות שברובן מסורתיות ויש בהן ציבור רב שמתחזק.  בפירוש יש כאן מהפיכה דתית. בהרצליה פיתוח הוקמה אפילו ישיבה בראשותו של הרב מאיר שמואלי. ראש הישיבה אמר לי פעם דבר יפה: 'אם ניקח את השם 'הרצליה' נראה כי יש מצד אחד 'הר', מהצד השני יש 'צל' ובסוף יש שם השם. התפקיד שלנו הוא להוציא את ההר ואת הצל, ולהשאיר את שמו של הקב"ה".

מלשכת ראש עיריית הרצליה נמסר בתגובה ל'הידברות': "מר צדיקוב, אתה צריך להחליט. 'דמוקרטיה' אינה אדרת שמתהדרים בה אך ורק רק כשהדבר מתאים ונח, אי אפשר לאחוז במקל משני הקצוות: מחד להפיץ דברי בלע חשוכים וגזעניים, הנוגדים כל ערך של שוויון, סובלנות וקבלת זכויות אדם, באשר הוא, ומאידך, להיתלות באילנה הגבוה של הדמוקרטיה ובזכות לחופש ביטוי ודיבור. בישיבת המועצה הסביר ראש עיריית הרצליה במפורש כי אין מקום בקואליציה לשותפות עם מי שמשתלח, משקר, משמיץ ומוציא דיבה רעה כנגד ראש העיר וכנגד הנהלת העירייה כולה. הדמוקרטיה היא מכלול של ערכים שיש לקבלם – שוויון זכויות, חופש ביטוי, חירות הפרט וסובלנות - ולאורם של ערכים אלו תמשיך מועצת העיר הרצליה להתנהל ולפעול".

תגיות:גמראשייטתמלחמת לבנון השנייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה