זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: מחמאות – למה צריך אותן?

למה חשוב כל כך להחמיא לבעל? ואיך עושים את זה בצורה נכונה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האדם, מטבעו, זקוק לשמוע חיזוקים למעלותיו ולמעשיו הטובים. דברי שבח ומחמאות יוצרים תחושה נעימה בלב השומע, מחזקים את האהבה שבין המשמיע לבין השומע ומעודדים המשך עשייה מתוך שמחה.

ואם כך בכל אדם מצוי, על אחת כמה וכמה שהבעל, אשר אחריות מקננת בלבו על שלומה וטובתה של רעייתו, חש גאווה וסיפוק מלא כאשר הוא רואה ושומע אותה שמחה ומרוצה ממעשיו, ואפילו גאה בו. לכן, בעל ששומע דברי שבח ומחמאות מאשתו, נעשה פורח ומאושר, אוהב ונקשר, ומקבל מרץ עצום לפעול ולעשות בכל כוחו רק למענה ולמען המשפחה.

כיצד מחמיאים?

בדרך כלל, גבר אינו זקוק לאריכות דברים ולהסברים נרחבים אודות מעלותיו ושבחיו. לעיתים הוא אפילו עלול לחוש הכבדה מריבוי מילים. דברי הערכה ושבח כנים ומחמאות אמיתיות על פעולותיו, כישרונותיו, יוזמותיו ועשייתו למען האשה ולמעם המשפחה, מחוללים פלאות בנפש האיש.

עם זאת, מלבד מילות השבח והנימוס השגרתיות, כמו: תודה, מעריכה מאד, עזרת לי, עבודה נפלאה, אתה בעל מסור, אתה בעל אוהב, ודומיהן, טוב להיות מידי פעם יצירתית במקצת כמו: "יש לך ידי זהב – בכל תיקון בבית אתה מוצלח! אתה יסודי, מהיר, ועושה עבודה נקיה באופן מעורר התפעלות!". או בעת מעשה מיוחד שעשה עבורה, והתאמץ רבות כדי לעשותה מאושרת, היא מגיבה בהתפעלות כנה: "איזה טוב לב נדיר ומיוחד! יש לך לב זהב!". ואם יש ממש בדברים הבאים, טוב שתוסיף: "ואני יודעת שקיבלת את הלב הטוב והמיוחד הזה מאמך!". אין לאשה מושג כמה הכרת הטוב ולב אוהב מתפתח בלב הבעל לרעייתו, כאשר הוא שומע ממנה דברי שבח לאמו. שתיהן יקרות לו בחייו, ומשאת נפשו היא שיאהבו ויחמיאו זו לזו.

עיתוי וכמות המחמאות

גם בזמנים טובים, בשעה שלא נראה לעין שיש צורך להשקיע ולפייס, יש לזכור שמחמאה יוצרת "פלוס" בנפש השומע, וביקורת – "מינוס". ומשום כך, נפש המקבלת מחמאות בנדיבות מסוגלת גם לשמוע ולקבל ביקורת. כי בדיוק כמו בבנק, כשמפקידים כסף בחשבון, יש מהיכן למשוך.

וכשם שיש מטבע זר, שאחד ממנו שקול כנגד כמה מטבעות מקומיים, כמו הדולר ששווה כמה שקלים, כך ביקורת פוגענית אחת שקולה כמחמאות רבות, ובכוחה למחוק מהמאגר כמה וכמה מחמאות. 

לכן, כלל ברזל בשלום בית: על כל חמש מחמאות, ביקורת אחת לכל היותר. רק כך יש "יתרה בחשבון". אחרת, מושכת האשה סכום גדול מייתרת חובה. והריבית שתשלם – עלולה "להורידה מנכסיה" ולמוטט אותה בחיי הנישואין.

ואין בזה הפרזה כלל, שכן בעל שמקבל ביקורות במינון מופרז, נעשה מריר, מתוסכל ועצבני, ועלול בתגובתו למוטט את שלום הבית עד כדי גירושין. ואפילו כאשר הביקורת נאמרת לפי כל הכללים שלמדנו בשבועות הקודמים, עדיין אין להפריז בה.

ומה באשר למספר המחמאות הנדרשות בכל יום?

יש הרגילים בדברי שבח ומחמאות בכל עת על כל דבר שראוי לתת עליו מילה טובה, ואינם זקוקים לעורר את עצמם להחמיא ולשבח. אולם זוגות שאינם רגילים בכך, ייקחו לעצמם את הכלל הבא:

כאשר נפגשים שוב לאחר כל פרידה זמנית, כגון יציאה לעבודה, שינה בלילה, יציאה לפגישה או לקניות, יש להחמיא או לבטא הכרת הטוב במהלך השהיה המשותפת, לפחות פעם אחת. לפיכך, יש להרגיל את עצמנו לחוש חובה, מיד לאחר כל חזרה מפרידה זמנית, ליישם אתגר מוסרי זה המוטל עלינו.

לא נח, או שאין חשק? מי אמר שצריך להחמיא רק כאשר נח ורק כשיש חשק?

כשם שקיום מצוות קידוש בשבת וברכת המזון וכל המצוות אינו דבר התלוי במצב הרוח, כך הכרת הטוב וגילויי הערכה לבעל הינם מחויבות גמורה ואינם תלויים במצב הרוח.

מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן: המדריך המלא לנישואין מאושרים, לרכישה חייגו להידברות שופס: 073-222-12-50

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:סוד הנישואיןמחמאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה