מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך נכנסו הדינוזאורים לתיבה, האם מותר לקפל כביסה בשבת, ומתי נפטר דוד המלך?

מקבץ שו"ת 42# –השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

  • כ"ז אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. באיזה יום נסתלק דוד המלך ע"ה, ביום שבת או ביום שבועות?

דוד המלך ע"ה נפטר בחג השבועות שחל בשבת.

מקורות: ראה בתלמוד בבלי מסכת שבת (דף ל' ע"א ועמוד ב') שדוד המלך נפטר בשבת, ע"ש. וראה בירושלמי מסכת ביצה (פרק ב' הלכה ד') ומסכת חגיגה (פרק ב' הלכה ג') שדוד מת בעצרת, ע"ש, ונמצא לפי זה שנפטר בחג השבועות שחל להיות בשבת. וכן הוא מפורש במדרש רות רבה (פרשה ג' פרק ב'), שדוד מת בעצרת שחל להיות בשבת, ע"ש.

* * *

2. ידוע שהמושג זמן שייך רק לדברים חומריים, כלומר ללא חומר לא היה זמן וכו' (כבר אמר זאת הרמב"ם בסיפור בראשית על הפסוק בו נברא העולם "ויהי אור...", שהזמן התחיל כאשר נברא העולם, כלומר כשהתחיל החומר). השאלה שלי היא איך למרות הידיעה הזאת חז"ל אומרים ש"יום" (מושג של זמן) אחד של ה' שווה לאלף שנים? הרי לא שייך לשייך לה' מושג של זמן בגלל שאין לו לא גוף ולא צורה חומריים.

לא מדובר במאמר חז"ל, אלא בפסוק שכתב דוד המלך ע"ה בספר התהילים: "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבר ואשמורה בלילה" (תהילים צ', ד').

פסוק זה ממחיש לנו עד כמה גדול אלוקים ואדיר לעומתנו, ואינו דומה לאדם כלל, כפי שכותב דוד המלך בפרק אחר: "ואתה הוא ושנותיך לא יתמו" (תהילים ק"ב, כ"ח).

אלוקים, כמובן, נצחי ולא תלוי בזמן, ועל כן רואה מתחילת העולם ועד סופו כפי שנאמר בנביא: "מי פעל ועשה, קורא הדורות מראש – אני ה' ראשון ואת אחרונים אני הוא"! (ישעיהו מ"א, ד'). אלוקים רואה את כל הדורות.

עם זאת נראה לי שמצאתי יישוב לשאלתך:

אפשר לומר שרק לאחר שאלוקים ברא את מושג הזמן, וברא את בני האדם, מאז ועד היום ניתן להמחיש אלף שנה "כיום אתמול כי יעבור". ואציע את הפירוש הבא על דרך משל: כשם שאדם מתכנן את השבוע שלו מראש, ומחליט מה יעשה עבור סוף השבוע, כך להבדיל אלוקים רואה עד סוף כל הדורות, ועל כן מתכנן את ההיסטוריה האנושית מראש לאלפי השנים הבאות.

אולי אפשר לומר שהביטוי "אלף שנים" נועד לתאר פרק זמן גדול מאוד בהיסטוריה שלנו, אותה אלוקים מתכנן בעבורנו מראש, או רואה בה תקופה אחת בהתקדמות האנושית. כפי שאמרו חז"ל על פי הפסוק בתהילים:

"אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב (ששת אלפים שנה העולם יתקיים ואלף שנה ישבות עם בוא גאולתו) שנאמר: 'וְנִשְׂגָּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא'.

אביי אמר: תרי חרוב (כלומר, אלפיים שנה העולם ישבות לאחר גאולתו) שנאמר (הושע ו', ב') 'יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו'.

תניא כותיה דרב קטינא, כשם שהשביעית משמטת שנה אחת לז' שנים, כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה (כלומר הביאו ראיה מהשמיטה שרק אלף שנה ישבות העולם לאחר גאולתו), שנאמר: 'ונשגב ה' לבדו ביום ההוא', ואומר 'מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת' - יום שכולו שבת, ואומר 'כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבֹר'.

תנא דבי אליהו: ששת אלפים שנה הוי עלמא (העולם יהיה קיים במצבו הנוכחי): שני אלפים - תוהו, שני אלפים - תורה, שני אלפים - ימות המשיח" (סנהדרין דף צ"ז, ע"ב).

אלוקים ברא את העולם בשישה ימים, ונח ביום השביעי. יש לכך משמעות גם בהיסטוריה של העולם, ובמהלכים שבהם אלוקים מקדם את האנושות לקראת גאולתה – גם תהליך זה ייעשה ב"שישה ימים", שהם ששת אלפים שנה. מכאן שהביטוי "אלף שנים בעיניך" מתאר את תכנון ההיסטוריה בשלבים, כאשר כל שלב הוא בן אלפיים שנה.

אם נביט על ההיסטוריה של העולם, נראה שהאמונה אכן מתקדמת בשלבים לקראת הגאולה, כאשר כל צעד אורך בין אלף לאלפיים שנה. אלוקים יתברך הוא ששולט בהיסטוריה ומקדם את האנושות כולה אל תכליתה. אם נביט על אנשי העבר, נראה שרוב האומות היו עובדות פסלים ואלילים, אך בזכות התורה הן התקדמו לאמונה באלוקים אחד. אין זה צירוף מקרים שספר התורה הפך לספר המפורסם והמשפיע ביותר בעולם כולו, ושעם ישראל הוא העם המדובר ביותר בעולם. כל האומות התוודעו לרעיון המשיח והגאולה, במטרה שכאשר יגיע המשיח האמיתי לעולם ויגאל את עם ישראל ויבנה את בית המקדש – גם כל העולם כולו יזכה להיגאל ולעבוד את ה' שכם אחד. כך ניבאו הנביאים בתנ"ך, שעם בוא הגאולה השלמה, כל העולם יכיר את ה', יהיה שלום עולמי, והכל יעלו קרבנות לבית המקדש. ראה כאן הרצאה על נבואותאחרית הימים והגאולה.

אך תהליך היסטורי זה מתרחש בשלבים המתקדמים לפי הרצון האלוקי. כל ההיסטוריה שלנו היא בעיני הא-ל יתברך כמו שבוע אחד, שכל יום ממנו הוא אלף שנה עבורנו.

* * *

3. ידוע שאחרי הפטירה שואלים את האדם אם נשא ונתן באמונה, קבע עיתים לתורה, וציפה למשיח. מה שואלים את הנשים לגבי קביעות העיתים לתורה?

עד כמה שידוע לא נתבאר אם שואלים אישה בבית דין של מעלה "קבעת עיתים לתורה". ומכל מקום, יתכן שגם אותה שואלים בדומה לשאלה זו אם הקפידה ללמוד תורה מידי פעם כדי לדעת איך לקיים את המצוות שהיא חייבת בהם.

כי אף על פי שנשים לא מחויבות במצות תלמוד תורה, וממילא אינן חייבות לקבוע עיתים לתורה – מכל מקום גם הנשים חייבות ללמוד את הדינים השייכים להם (וכמו שכתב הרמ"א ביורה דעה סימן רמ"ו סעיף ו'. וראה עוד מה שהביא בזה בספר הליכות עולם חלק ח' עמודים שפ"ד-שפ"ה. ולגבי אם נשים חייבות לחזור ולשנן את הדינים ששייכים להם – ראה בשו"ת מהרי"ל החדשות סימן מ"ה, ובספר בתורתו יהגה חלק א' עמוד קפ"ז הערה 100).

* * *

4. במסגרת לימודי עלי לקנות חוברת מאישה שמכינה את החוברת. עלות החוברת גבוהה ויש לי אפשרות לצלם מחברה, ובכך להוזיל משמעותית את עלות החוברת. אך אסור להעתיק, יש על זה כל הזכויות שמורות. בעלי לא מוכן לשלם על החוברת, ומבקש ממני לצלם. מה עלי לעשות? האם לצלם אף על פי שאני יודעת שזה גזל?

אם הוא רוצה שתגזלי – את אסורה לגזול. אם הוא חושב שמותר – שילך לשאול רב ירא שמים.

* * *

5. האם מותר לקפל כביסה בשבת?

אסור לקפל בגדים בשבת משום שזה נחשב לתיקון הבגד. וכן אם הקיפול נעשה לשם שימוש ביום חול, יש בזה איסור נוסף של מכין משבת לחול.
 
אמנם באופן כזה שאת לא מקפידה כלל על צורת הקיפול, וכל הכוונה היא רק כדי להקל על סידור הבגד במקומו (ואין כוונה כלל לפשט את הקפלים של הבגד), אז מותר לקפל כביסה בשבת, ובתנאי שזה נעשה לצורך השבת. וגם אם רק מפריע לך לראות את אי הסדר של הכביסה שמונחת ללא קיפול, אזי הקיפול נחשב לצורך שבת, והוא יהיה מותר בתנאי שאת לא מקפידה על צורת הקיפול וכנ"ל.
 
מקורות: יעוין בשלחן ערוך אורח חיים (סימן ש"ב סעיף ג') ומשנה ברורה (שם), ושמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק ט"ו סעיף מ"ט) וארחות שבת חלק א' (עמוד תי"ד הערה קל"ד).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. ראיתי את ההרצאה "הרב זמיר כהן – העימות בין הדת למדע", ויש דבר שלא ממש הבנתי ואשמח מאוד להסבר. האם כשהתבקש נוח להעלות זוגות-זוגות של בעלי חיים לתיבה, נכללו בכך גם הדינוזאורים? ואם כן, זה זוג מכל סוג של דינוזאור? וכן, כיצד זה מתיישב עם מימדי התיבה?

לא כל הדינוזאורים היו ענקים. דינוזאורים היתה משפחה גדולה של זוחלים בגדלים שונים. גם התנין המצוי שייך, למעשה, למשפחת הדינוזאורים, ומכאן שלא כל הדינוזאורים נכחדו במבול.

חז"ל כינו את חיות הענק שחיו לפני המבול בשם "ראמים", ואלה ככל הנראה הדינוזאורים. המדרש מספר שנח לקח עמו לתיבה שני גורי ראמים קטנים. מאחר שהיו גורים, נכנסו לתיבה (זבחים קי"ג, ב'), ויש שם הסבר שהחזיק אותו מצד התיבה.

המלבי"ם על פרשת נח מסביר שרוב חיות הענק נכחדו במבול, כי לא התאימו לחיות לצד האנושות בעולם שלאחר המבול.

* * *

7. הכרתי בחור באתר הכרויות ותכננו להיפגש. הוא אמר שיתעכב מעט, לכן סיכמנו שכאשר יצא – יודיע לי, שאדע לצאת גם. לאחר שעה של המתנה שלחתי הודעה, והוא לא ענה, לכן הסקתי שיש בעיה ושכנראה לא יגיע, כיון שהשעה נעשתה מאוחרת. לאחר כשעתיים קיבלתי ממנו טלפון. לא הספקתי לענות, והוא שלח לי הודעה שהוא יוצא. עניתי להודעה שלא יצא, כיון שכבר מאוחר ולא אוכל להגיע. אז הוא ענה כי הוא כבר במקום (נסיעה של 30 דק'). הסברתי כי כבר מאוחר, והעניין בעייתי, ובתגובה קיבלתי תגובה זועמת על כך שאני "מבריזה" ושאדע ואבין שהוא יקפיד עלי. חשוב לי לצין שאיני יודעת את מקום מגורו המדויק. שלחתי הודעת סליחה והסבר של הסיטואציה מנקודת מבטי, אך איני מקבלת תשובה, מה עלי לעשות בנידון?

אין כל צורך בבקשת סליחה. את נהגת כשורה ולא הוא.

* * *

8. רציתי לשאול אם יש בעיה ללכת לקולנוע. אני כמובן לא מדברת על סרטים חסרי צניעות, בזה אין לי כל שאלה, אלא לחוויית הקולנוע, אפילו סרט מצויר לילדים, לצורך העניין?

הרי זה מושב לצים, ואסור ללכת לשם בשום מצב שהוא. כך ניסתה לשכנע נעמי את רות וערפה לשוב מאחריה: אמרה לה בתי, אין דרכן של בנות ישראל לילך לבתי תיאטראות ולבתי קרקסיאות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. ברור לי שקיום העולם הוא ע"י כך שבע"ח מתקיימים ע"י שאוכלים אחד את השני. אך מדוע הבורא לא עשה שזה יהיה ללא כאב לנאכל? הרי "ורחמיו על כל מעשיו"?

"ורחמיו על כל מעשיו" הוא מידת הרחמים של בורא עולם, אשר מקיים את כל המינים בטבע, ומקיים את גלגל החיים. נא לראות הסבר מלא:

https://www.hidabroot.org/article/212673

עם זאת, צריך להבין ששאלות של מוסר וצדק קיימות רק אצל בני האדם, שניתנה להם מהבורא תכונת הרחמים (עובדה שחתול שרואה את חברו נדרס על הכביש אינו מתייחס אליו ואינו מיילל בגללו).

תכונה חיובית זו של הזדהות עם השני (הרחמים שקיבלנו בלבנו) יכולה להוביל בטעות להאנשה מוגזמת של חפצים ובעלי חיים.

עובדה פשוטה היא שבעלי החיים אינם חושבים את המחשבה שחשבת, כי אין להם יכולת חשיבה עצמית משלהם. הם פועלים על פי אינסטינקטים (תכונות מולדות על פיהם פועלים באופן אוטומטי), הם מודעים רק להווה, והנם חלק בלתי נפרד מהטבע הסובב אותם. הזברה לא שואלת את עצמה מדוע האריה טורף אותה, בדיוק כשם שהיא לא שאלה לפני כן מדוע היא אוכלת עשב. היא חלק בלתי נפרד מהעולם הסובב אותה – העשב והארץ והשמים, ופועלת בדיוק כמותם. אנו שרואים אותה נטרפת מדמיינים את עצמנו בעורה, כאילו היתה אדם בדמות זברה, כשבפועל בראשה לא קיימות מחשבות אנושיות.

נא לראות כאן תשובה בהרחבה: "מדוע בעלי חיים סובלים בטבע?"

עם זאת, יש אומרים שעם בוא הגאולה כל העולם ישתנה ויעלה מדרגתו, עד שיגור זאב עם כבש, כפשוטו, כבימי האדם הראשון בגן עדן, כך שלא נידרש עוד לראות מראות כואבים בטבע. חטאי האנושות הורידו גם את הבריאה, וכך גם את ההתייחסות שלנו לבריאה, הגורמת לנו לצער. כשעוונות אלה יתוקנו, גם יחסנו לבריאה יתוקן, ולא נכאב עוד בצער זה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. רציתי לדעת האם יש בעיה מבחינה הלכתית לעשות 2 חורים לעגיל באוזן אחת.

מותר לבת לשים שתי עגילים באוזן אחת. כמובן יש רק להקפיד שלא יראה בולט וחריג, כי אז יש בזה בעיה משום חוסר צניעות.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה