חדשות בארץ

טראמפ בישראל: אילו נושאים יעמדו במוקד הביקור המתוקשר?

אחרי שהשטיח האדום יקופל, יעלו על הפרק הסיבות העיקריות לביקור: רצון לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלשתינים ולחזק את שיתוף הפעולה הסוני-ישראלי כנגד איראן

  • כ"ו אייר התשע"ז
אא

מדינת ישראל לא ממש יכולה להתחרות בתמונות המרהיבות שהנפיק ביקור טראמפ בערב הסעודית. אף אחד לא מנסה לארגן עבור הנשיא האמריקאי ריקוד חרבות, ואין כאן שום ארמון מוזהב שבו ניתן לשכן אותו. טראמפ אמנם יתאכסן במלון המלך דוד, על חמשת כוכביו, אבל הסעודה הרשמית עבורו תיערך במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, מעון שהצורך הנואש שלו לשיפוצים הפך וויראלי במערכת הבחירות האחרונה בזכות הסרטון שהנפיקה אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, ובו היא מציגה לעולם את הרטיבות בקירות, החורים בשטיח, והעליבות הכללית של חלקים מהמשכן הרשמי.

אבל אם בדימויים ויזואליים ישראל לא יכולה להתחרות בסעודיים, במידת העניין שמושך הביקור בעולם יש לנו בהחלט מה למכור. טראמפ מגיע לכאן כדמות חידתית, נשיא שהצהרותיו לגבי כל דבר, כולל ישראל, משתנות כל מספר חודשים. בנוסף, הוא מגיע לכאן בתור נשיא שבקושי השלים מאה ימים בבית הלבן, וכבר הוא רדוף שערוריות באופן חסר תקדים.

לפחות את אחת השערוריות הללו הוא לא יוכל להשאיר בבית. הסערה שפרצה בשבוע שעבר סביב הידיעה שטראמפ הדליף מידע מסווג לרוסיה כשנפגש עם שר החוץ הרוסי לברוב תרדוף אחריו לכל פגישה רשמית בישראל, בעקבות הפרסום שישראל היתה המקור למודיעין המסווג, וכי חייו של מרגל שישראל מפעילה בדאע"ש נתונים בסכנה עקב פטפטנות היתר של הנשיא.

מלבד הבהרות בנושאי מודיעין וניסיון להרגיע את קהילת המודיעין העצבנית, שלפי דיווחים זרים זעמה מאד על ההדלפה, טראמפ צפוי להעלות לדיון את רצונו להשיג הסכם שלום סופי בין ישראל לפלשתינים. בביקורו של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בבית הלבן בחודש שעבר, התבטא טראמפ כי: "בואו נראה אם אנחנו יכולים למצוא את הפתרון. בכנות, זה משהו אולי לא כזה קשה כמו שאנשים חשבו במשך השנים. אבל אנחנו צריכים שני פרטנרים שמוכנים לעסקה".

הימין הישראלי, כזכור, קידם בברכה את בחירתו של טראמפ לנשיא. טראמפ לא רק הבטיח להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים –הבטחה סטנדרטית של מועמדים רפובליקנים שמופרת באופן קבוע כשהם כובשים את השלטון – הוא גם הקיף את עצמו בצוות יהודי אורתודוקסי. השגריר לישראל, דויוויד פרידמן, הוא איש עם דעות ימניות מאד, ולשליח המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, יש ילדים שלומדים במוסדות דתיים-ימניים בירושלים.

אבל על אף הצוות הידידותי לישראל וההבטחות שפיזר טראמפ, ראש הממשלה ואנשיו יודעים שהם לא יכולים לנוח על זרי דפנה. נטול הישגים מבית, טראמפ רוצה להביא פרס נוצץ מהביקור שלו, וחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלשתינים הוא האופציה הקורצת ביותר עבורו. כחלק מהניסיון להשיג את היעד הזה, הוא אירח בחום את עבאס בחודש שעבר, דאג להבהיר דרך אנשיו שהשגרירות נשארת בתל אביב, ויועציו נמנעו באופן בולט מלענות ישירות לשאלות עיתונאים שניסו לברר האם הממשל מאמין כי ירושלים שייכת למדינת ישראל.

יוזמת השלום אותה ינסה טראמפ לקדם במהלך ביקורו בארץ היא ככל הנראה יוזמת השלום הערבית משנת 2002, תוכנית של הליגה הערבית המציעה כי ישראל תיסוג מרמת הגולן וכל שטחי יהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, ובתמורה יושג הסכם שלום עם הפלשתינים וכל מדינות ערב ינרמלו את יחסיהם עם ישראל.

פקידי ממשל סעודיים, שהיו בין הוגי היוזמה, הזכירו אותה במפורש במהלך ביקורו של טראמפ. בנוסף, שר החוץ הסעודי אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו האמריקאי כי: "אנחנו מאמינים שלנשיא טראמפ יש את הכוח וההחלטיות הנחוצים, וממלכת ערב הסעודים מוכנה ומזומנה לעבוד עם ארצות הברית כדי להביא שלום בין הישראלים והפלשתינים".

לטראמפ ולסעודיה, יש לציין, יש אינטרס נוסף לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים. הן הממשל האמריקאי והן זה הסעודי רואים באיראן את האיום העיקרי על האזור. התקדמות במשא ומתן בין ישראל והרשות תחזק את הציר הסוני-ישראלי שארה"ב רוצה לראות כאיזון להתחזקות האיראנית במזרח התיכון.

תגיות:ביקור הנשיאדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה