חדשות בארץ

​השגריר החדש בראיון ראשון: אין לנו שום דרישה להקפאה ביו"ש

דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל שנכנס אתמול לתפקידו החדש, בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי. לדבריו, "הישראלים יהיו מרוצים מנאומו של טראמפ"

  • כ"א אייר התשע"ז
דיוויד פרידמן (צילום: חדשות 2)דיוויד פרידמן (צילום: חדשות 2)
אא

דיוויד פרידמן, שנכנס אתמול לתפקיד שגריר ארה"ב בישראל, העניק ראיון מיוחד ל"ישראל היום". בראיון הראשון לכלי תקשורת ישראלי, אמר פרידמן כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ יגיע לישראל בשבוע הבא "ללא תכנית מדינית ספציפית או מפת דרכים" וכי "אין שום דרישה מישראל להקפאת הבנייה בהתנחלויות".

"הנשיא הבהיר כי מה שהוא רוצה לראות בהתחלה זה את הצדדים יושבים יחד ללא תנאים מוקדמים ומדברים, בתקווה שהדבר יוביל לשלום", אמר פרידמן. "ארה"ב לא תכתיב כיצד אתם צריכים לחיות כאן ביחד, זאת תצטרך להיות ההחלטה שאתם תחליטו לבד".

השגריר החדש ציין כי מעורבותו של הנשיא טראמפ כבר בתחילת כהונתו בנושא הישראלי-פלשתיני מלמדת כי הוא מעוניין לקדמו. "אין ספק שנגמרה המדיניות של אובמה ושהשינוי הוא דרמטי", הסביר. "האזור סבל מכיוון שארה"ב לא הובילה. הנשיא בא לתקן את הנתיב הזה".

פרידמן ציין כי הוא לא מעוניין לדבר בשם הנשיא על מדיניותו בעניין הבנייה בירושלים או בהתנחלויות. "אבל אם תסתכל על מה שנאמר על ההתנחלויות עד כה, העמדה שלו היתה שונה באופן מהותי מזו של אובמה", אמר למראיין. "הוא לא אמר שההתנחלויות הן מכשול לשלום. הוא לא אמר שהוא מעוניין בהקפאה. הוא אמר שהוא רוצה להגיע להבנה עם הממשלה בישראל לגבי איך יעסקו בנושא ההתנחלויות. אני חושב שהנסיבות שונות לגמרי".

"הנשיא מודע לעובדה שהממשלה הישראלית צריכה למצוא מקום חלופי למפוני עמונה. גם בתקציר של השיחה של הנשיא עם אבו מאזן לא ראיתי שהוא אמר דבר בנושא ההתנחלויות. בשנת 2009 הילארי קלינטון דרשה הקפאה מוחלטת של ההתנחלויות, ובסוף אבו מאזן עדיין לא הגיע לשולחן המשא ומתן. כעת אין לנו שום דרישה להקפאת התנחלויות ואבו מאזן מעוניין להיפגש עם נתניהו ללא תנאי מוקדם".

עוד הוסיף כי "אני לא יודע אם ישראל אי פעם תצטרך לבצע ויתורים. קשה כעת לענות על השאלה הזאת".

לסיכום אמר השגריר כי הוא מאמין ש"הצדדים צריכים לרצות להגיע להסכם, ולא הנשיא האמריקני. אנו יכולים רק לעזור. ההחלטות יהיו של הצדדים. לא נכריח איש לעשות מה שאינו רוצה לעשות, או לדרוש ממנו לאמץ גישה ספציפית. הנשיא טראמפ טוב בניהול משא ומתן ואני מאמין שהוא יכול להוביל את הצדדים להגיע להסכמות ושהם יהיו מרוצים מהתוצאה. טראמפ גם הביא לגישה פרקטית, ששונה מהגישה התיאורטית של קודמיו. זה לא אומר שהוא מסוגל לעשות קסמים, אבל הוא כן יכול להוביל את הצדדים למצוא מכנה משותף, לפחות בשלב הראשון".

 

"הביקור בכותל והשיחות עם ראש הממשלה – כדי להוכיח שהוא פרו-ישראלי"

השגריר לא ענה באופן חד-משמעי על השאלה אם האמריקנים יעבירו את השגרירות לירושלים, ובתשובה לשאלה בנושא אמר, "אני יודע שהנשיא מתייעץ בעניין עם כל מי שרלוונטי לקבלת ההחלטה. זו החלטה שלו ואני אשאיר לו להתבטא בנושא בזמן המתאים. אני הבעתי את דעתי בנושא באוזניו, אבל דעתי היא אחת מני דעות רבות שהוא שומע. תפקיד הנשיא הוא להאזין לכל הדעות ולהחליט לעשות את מה שנכון לעשות".

הנשיא האמריקני צפוי לבקר בכותל המערבי, ועל כך אמר השגריר כי "הביקור בכותל, הנאום והשיחות עם ראש הממשלה - הכל וריאציות של אותו הרעיון, שלפיו הנשיא מנתק את מה שהיה בשמונה השנים האחרונות וכעת הוא ייתפס גם בפועל וגם בתודעה כפרו-ישראלי". באשר לנאום הצפוי של טראמפ במוזיאון ישראל, אמר השגריר כי "אני מניח שהנאום הצפוי יהיה מאוד חיובי והישראלים ירגישו טוב לגביו".

באשר לתקרית השבוע שבה הצוות שמכין את הביקור של טראמפ טען כי הכותל הוא בגדה המערבית, ענה השגריר כי מדובר בתקרית חסרת משמעות: "התקרית הזאת היתה אי-הבנה בין האנשים שהיו שם. ומה שחשוב יותר, אם זה אכן נאמר, מי שאמר את הדברים לא אמר זאת בשם ארה"ב ולא ייצג את מדיניותה. התקשורת לא עשתה צדק בעניין. ניפחו את הדברים".

השגריר הוסיף עוד כי בכוונתו לבקר גם ביהודה ושומרון ולהיפגש עם מתנחלים. לדבריו, העובדה שהוא אמריקני יהודי וגם דתי "לא יוצרת שום קונפליקט". "נבחרתי לתפקיד כי לנשיא יש אמון בי והוא מעריך את המחויבות שלי. ההחלטה למנות אותי כשגריר היתה יותר מכל דבר אחר הצהרת תמיכה בישראל. זאת היתה המטרה שלו. נקווה שכשאסיים את שירותי כאן אנשים יסכימו שההחלטה למנות אותי חיזקה את ישראל".

בנושא ג'ונתן פולארד, ששוחרר מכלאו לאחר שהואשם בריגול לטובת ישראל אך שוהה בארה"ב ללא אפשרות לעזוב לישראל, אמר השגריר כי "האמת היא שעדיין לא דיברתי בנושא זה עם הנשיא. באופן אישי אני חושב שפולארד סבל מספיק. אני חושב שצריך לאפשר לו להגיע לישראל. אני חושב שצריך לתת לו את האפשרות לבקר בישראל כל עוד הוא בריא מספיק כדי להגיע לכאן. אבל שוב, כלל לא דיברתי בנושא עם הנשיא".

תגיות:טראמפדיוויד פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה