חדשות בעולם

כוננות ספיגה מדינית: מה צפוי לישראל בעת ביקורו של טראמפ?

מטוסי התובלה הענקיים כבר נוחתים בנתב"ג ועליהם מאותו טונות של ציוד שישמש לביקור הנשיא האמריקני בישראל, אבל נדמה שהחששות המדיניים בירושלים כבדים פי כמה. סקירה מיוחדת לרגל ביקורו של טראמפ בשבוע הבא

  • כ' אייר התשע"ז
טראמפ ונתניהו בבית הלבן (צילום: פלאש 90)טראמפ ונתניהו בבית הלבן (צילום: פלאש 90)
אא

בשבוע הבא ינחת נשיא ארה"ב בישראל, והמערכת המדינית נכנסה לכוננות ספיגה. הבוקר (שלישי) הציג העיתון 'יתד נאמן' סקירה מקיפה אודות ההכנות הישראליות לביקור הנשיאותי.

שבוע נותר עד שדונלד טראמפ יגיע לביקור ראשון בישראל כנשיא ארה"ב. בערפל המדיני השורר סביב האיש שהחלטותיו ומניעיו נמצאים בערפל בלאו הכי, לא נותר לישראל בימים אלו אלא להתמקד בהיערכות הלוגיסטית העצומה שמבצע כזה דורש.

בימים האחרונים כבר החלה הרכבת האווירית מוושינגטון לנתב"ג, והיא כוללת כ-30 מטוסי תובלה אמריקאיים שינחתו כאן ובבטנם מאות טונות של ציוד, מכוניות ואנשים שיאפשרו את הביקור הנשיאותי.

מדובר במבצע לוגיסטי ענק, שכולל בין היתר את הבאתם לישראל של 56 כלי רכב ובהם 14 לימוזינות, כולל "החיה" – הלימוזינה המשוריינת של הנשיא. בנוסף, יביאו המטוסים האמריקאים 3 משאיות שמובילות זכוכיות משוריינות שיותקנו בחלונות המלון בו ישהה טראמפ. המשלחת האמריקנית כוללת כ-900 בני אדם: אנשי לוגיסטיקה, אנשי רפואה, מאבטחים, מומחי משבים, מתאמי ביקור ובעלי תפקידים בבית הלבן. הללו ילוו את הנשיא בביקורו מחוץ לארה"ב וידאגו שהביקור בישראל יעבור כמתוכנן.

20 אנשי השירות החשאי מלווים את הנשיא ואחראים לביטחונו, כשמשלחת תיאום כבר נחתה בישראל כדי לתכנן ולתאם את צרכי האבטחה במהלך הביקור. האמריקאים עובדים מול אגף האבטחה בשב"כ כדי להסדיר את כל התנאים בכל המקומות בהם יבקר הנשיא: ירושלים, בית לחם, מצדה ורמאללה.

ביום הביקור עצמו ינחת כאן ה"אייר פורס 1" – מטוס מדגם בואינג 747 שהותאם במיוחד כדי לשרת את מי שעומד בראש המעצמה הגדולה בעולם. מהמטוס הוא יכול לנהל את ארה"ב והעולם באמצעות מערכות תקשורת מוצפנות המתקדמות ביותר. המטוס עצמו מאובטח במערכות נגד טילים ושיבוש נעילת מכ"מ ומוגן גם מפני התקפות סייבר. עלות שעת טיסה של ה"אייר פורס 1" מוערכת בכ-200 אלף דולר.

ה"חיה" – הלימוזינה המשוריינת של הנשיא היא רכב כבד ממוגן מפני ירי, רימונים ומטענים, שעמיד מול כל התקפה ביולוגית וכימית ומצויד במערכות תקשורת, מיסוך עשן והתזת גז מדמיע – כל מה שיאפשר לנשיא לנוע בנוחות ובבטחה. ה"חיה" תנחת כאן בארץ בימים הקרובים ותעמוד לרשות טראמפ. עלות הביקור כולו תעלה למשלם המסים האמריקני כמאה מיליון דולר.

מלון המלך דוד, על כל 233 הסוויטות והחדרים שלו, ייסגר לטובת הביקור החל מ-21/5 בערב ויהפוך ליעד מבוצר עד לסיום ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל. המלון יארח את הפמליה הקרובה של הנשיא, ביניהם: בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר, מזכיר ההגנה של ארה"ב ג'יימס מאטיס, מזכיר המדינה של ארה"ב רקס טילרסון ועוד. בנוסף, רשת מלונות דן תציב לרשות הפמליה האמריקאית בת ה-1,000 משתתפים שתלווה את נשיא ארה"ב את כל חדרי מלון דן פנורמה ירושלים ודן בוטיק, הסמוכים למלון המלך דוד.

מלון המלך דוד (צילום: shutterstock)מלון המלך דוד (צילום: shutterstock)

אבל, ככל שמספר הימים לקראת ביקורו של טראמפ בישראל קטן – כך גדלות ההערכות השונות לקראת אופיו של הביקור ההיסטורי והיוזמות המדיניות שייתכן ויעלו בו. רמז עבה ליוזמות התקבל בסוף השבוע מיועצו של טראמפ לביטחון לאומי, שבתדרוך לעיתונאים הבטיח כי הביקור יהיה "היסטורי במלוא מובן המילה".

 

החששות המדיניים בירושלים כבדים: האם הנשיא יציג בביקורו משנה מדינית סדורה? 

כזכור, טרמפ צפוי לנחות בנמל התעופה בן גוריון ביום שני הבא, 22 במאי – וזאת בתום ביקור בערב הסעודית. על פי לוח הזמנים המתוכנן, צפוי טראמפ להספיק ב-24 שעות לסייר בבירה ובמצדה, לפגוש את נשיא המדינה ראובן ריבלין ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו. מקמאסטר, היועץ לביטחון לאומי, הסביר כי מטרתן של פגישות אלו היא "לתת משנה תוקף לקשר הבלתי ניתן לערעור בין אמריקה למדינה היהודית". היועץ הוסיף עוד כי בפגישתו של נשיא ארה"ב עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הוא "יביע בפניו את רצונו בהגדרה עצמית וכבוד לפלסטינים, ולכן יבקש להפגין בפני העמים במהלך הביקור את שאיפתו לכינון שלום צודק ובר קיימא".

למרות כל אותן הצהרות, מקמאסטר נמנע מלהתייחס לדיווחים על כוונה של טראמפ לכנס באותו החדר את נתניהו ואבו מאזן. "עדיין אין תכנונים סופיים לביקור. זה תלוי כמובן בנשיא ובשני המנהיגים".

באורח נדיר יחסית, קשת האפשרויות שעולות לגבי עמדת טראמפ לסכסוך במהלך ביקורו היא רחבה במיוחד ופתוחה להפתעות רבות. מה שברור בלבד הוא שאם לא יהיו שינויים בלוח הזמנים, משך הביקור כולו יהיה 26 שעות. גולת הכותרת של היממה תהיה במצדה, בנאום שיישא, אותו הגדירו האמריקנים כ"נאום חם ואוהד כלפי ישראל והעם היהודי".

(צילום ארכיון: shutterstock)(צילום ארכיון: shutterstock)

הביקור המסקרן ומגוון האפשרויות שהוא כולל מבחינה מדינית מעוררים עניין רב גם בעולם. עד כה דווח כי מאות עיתונאים מכל רחבי העולם צפויים להגיע לישראל במסגרת הסיקור. בין הרשתות המרכזיות שכבר הגישו בקשות לקבלת שירות מלשכת העיתונות הממשלתית: כתבי הבית הלבן של רשתות ה-CNN, פוקס ניוז CBS למד כתבי הבית הלבן של העיתונות האמריקאית הבכירה ובהם הניו יור טיימס, וושינגטון פוסט, וול סטריט ג'ורנל ורבים אחרים.

מלשכת העיתונות הממשלתית נמסר כי למעלה מ-200 בקשות של עיתונאים מרחבי העולם הוגשו אליהם עד כה לצורך סיקור הביקור. זאת בנוסף לכ-120 עיתונאים אמריקאים אשר יגיעו במטוס מיוחד בצמוד למטוס הנשיאותי. מרכז תקשורת מתקדם ימוקם עבורם במלון ממילא בירושלים.

אלפי שוטרים יאבטחו את ביקורו של טראמפ ויתגברו את הכוחות בירושלים. מבחינת המשטרה, מדובר בשבוע מורכב, ביום ראשון – יממה לפני תחילת הביקור- יתקיים אירוע של משרד התרבות לציון 50 שנה לשחרור ירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה, שרי הממשלה ועשרות אלפים. מיד לאחר הביקור, ביום רביעי, יציינו בירושלים את "יום ירושלים".

למרות שבתחילת דרכו נשמע טראמפ כמי שהחליט  לשחרר את פתרון שתי המדינות מצוואר ממשלת נתניהו, די מהר התחוור שהוא לא רק לא זנח את הרעיון – אלא אף משקיע בו לא מעט. בלשכת ראש הממשלה חוששים מכך, שכן טראמפ אמנם אינו מתעניין בפרטים, אבל הוא משוכנע שהוא יכול לסגור כל עסקה בעולם. נכון לעכשיו לא מסתמן כי הוא יציג בביקורו תוכנית מדינית סדורה, אך גורמים מדיניים מעריכים שהוא ינצל את הביקור כדי לצאת בהצהרה מדינית שתחזיר את הנושא הישראלי-פלסטיני לראש סדר היום.

תגיות:דונאלד טראמפביקור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה