חדשות בארץ

מחקר שארך 18 שנים קובע: האוכלוסייה הצעירה בישראל הפכה לדתית יותר

מחקר רחב היקף בחן את העמדות האישיות והלאומיות של בני הנוער והצעירים של ישראל, וקובע: הדור הבא יותר דתי, פחות אופטימי ואיבד את האמון במוסדות הדגל של המדינה

  • י"ח אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר מקיף ושאפתני שנעשה בארץ בקרב צעירים ובני נוער במגזר היהודי והערבי, החילוני והדתי, המסורתי והחרדי, מספק הצצה לעולמו של הצעיר הישראלי החדש: שובר חזק ימינה, מתקרב לדת ופחות אופטימי לגבי עתידה של המדינה; לא מאמין למנהיגים, גם לא לבית המשפט ולשאר מוסדות המדינה, אבל בה בעת חש רצון נואש להשתייך; מודאג מהמצב הביטחוני, אבל בכל זאת חש כאן ביטחון ולא חולם לעזוב; והסכסוך הישראלי-פלסטיני? את זה הוא שם כרגע בצד. הרבה יותר דחוף לו להשיג דירה, ואם אפשר גם ליהנות קצת בחיים.

המחקר נערך מטעם מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן פרידריך אברט בישראל לאורך 18 שנה. זהו החלק הרביעי מתוך סדרה של מחקרים שנערכו אחת לשש שנים, החל משנת 1998. מטרתם היא לא רק לבחון את עמדות הנוער (גילאי 15-18) והצעירים (21-24) בישראל, אלא גם לבדוק כיצד כל דור צעיר שונה מקודמו. ממצאיו של המחקר פורסמו לראשונה ב'ידיעות אחרונות'.

אחד הממצאים הדרמטיים שעליהם מצביע המחקר הוא שהאוכלוסייה הצעירה היהודית הפכה לדתית יותר. בעוד שב-2004 יותר ממחצית ממנה הגדירו את עצמם כחילונים (54%). היום רק כ-40% מגדירים את עצמם ככאלה. גם שיעור בני הנוער והצעירים שמגדירים את עצמם כחרדים או כמסורתיים גדל באופן משמעותי. היום, 35% רואים עצמם כמסורתיים, בעוד שב-1998 רק 29% אחוז הגדירו עצמם כך, וב-2004 - 26%. מספר החרדים עלה מ-9% בלבד בשני הסקרים הקודמים ל-15% היום.

עורכי המחקר מסבירים כי יש 2 סיבות לכך. אחת: הילודה המוגברת בקרב חרדים ודתיים, ושנית: הצורך להגדיר את הזהות העצמית גורמת לצעירי חילוניים להתקרב לדת. "הנטייה לדת מעניקה עוגן וביטחון ומקלה את תחושת הבלבול שמאפיינת את הגילים האלה בעולם כולו", מסבירים החוקרים.

לדברי ד"ר שיינדלין, הקרבה או הריחוק מהדת חוזים במידה רבה עמדות ליברליות. "ככל שהחברה דתית יותר, היא הופכת לשמרנית יותר, ימנית בדעותיה", היא אומרת. "חשוב להדגיש שגם בתוך הציבור הדתי עשויים להיות פלגים שהם לא בהכרח ימניים, אבל כיוון שהמגזר הדתי בכללותו הולך וגדל מסיבות דמוגרפיות, הוא משפיע על החברה הישראלית ומטה אותה לכיוון עמדות הימין. הצעירים של היום, שעתידים להפוך לדור הבא של הישראלים הבוגרים, יהיו ימנים יותר, דתיים יותר ופחות ליברלים מקודמיהם".

עוד עולה מהמחקר כי יהודים צעירים חילונים מעולם לא היו פסימיים יותר לגבי עתידם מאשר כיום. הערבים, לעומתם, אופטימיים הרבה יותר בהשוואה לעבר, ורבים מהם מאמינים שביכולתם להגשים את מטרותיהם בישראל. עוד מצביע המחקר על קשר הדוק בין הגידול המתמיד בשיעור הצעירים היהודים המסורתיים והחרדים לבין הנטייה שהולכת וגוברת לעבר הימין הפוליטי. ממצא נוסף הוא שאזרחיה הצעירים של המדינה מאבדים עם השנים את אמונם במוסדות הדגל, כולל אפילו צה"ל.

תגיות:דתאוכלוסייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה