פרשת אחרי מות-קדושים

הטור המאויר לפרשת אחרי מות: ילדים אוהבים לסחוב בזקן של אבא

מדוע נקראו פאותיהם של התימנים "סימנים"? ומדוע אין עוד עם אחד בעולם שהולך עם פאות ארוכות?

(איור: ר’ עמית יעקוביצקי)(איור: ר’ עמית יעקוביצקי)
אא

כשהגיעה, ב"ה, העלייה הגדולה מתימן, ועל ראשם של העולים התנוססו מה שנקראו "הסימנים", ראה אותם הגר"י זילברשטיין, ואמר להם: אתם יודעים למה הפאות שלכם מכונות ככה? אומרת התורה: "ואבדתם בגויים", והמדרש אומר שעם ישראל הם בגדר אבדה... ואבידה עם "סימנים" – אין הבעלים מתייאשים! וזאת הסיבה שקראו חכמי תימן לפאות "סימנים", לרמז שכל עוד יש סימנים, אזי הצורה היהודית מתקיימת, וממילא לא צריך להתייאש!

ברוך ה', כיום אפשר לראות הרבה סוגי פאות! פאות מסולסלות, פאות ישרות, פאות קצרות, מאחורי האוזן, לפני האוזן ואפילו מסביב לכל האוזן! יש גם כאלה שאין להם אפילו פאות...

לפי הפאות יכולים לדעת מאיזה מגזר אתה מגיע: אם אתה חסיד, או תימני, או ליטאי... אבל גם הנושא הזה כבר נהיה פרוץ. הכל כבר התערבב. אפשר לראות אשכנזי עם פאות של תימני, תימני עם פאות של ליטאי, ספרדי עם פאות של ברסלב שמגיעות לו עד הברכיים, ועוד ועוד.

חשבתי פעם, איזה חסד עשה איתנו הקב"ה בעניין הפאות. אין עוד עם אחד בגויים שהולך עם כזאת תספורת! יש כאלה שיש להם קוקו מהצד, יש כאלה עם קוקו מלמעלה, יש עם קוקו מקדימה ויש גם סתם כאלה שהם 'קוקויים'. אבל שערות ארוכות שיורדת מהראש לפני האוזן, אני חושב שאין איזה איש אופנה אחד בעולם שיחשוב על כזה חידוש!

ועוד שמתי לב להשגחה גדולה באותו עניין, שזה המקום היחיד שגם אלו בינינו שמקריחים – במקום הזה תמיד נשארות שערות, זאת כדי שנוכל לקיים את המנהג העתיק! אשרינו...

 

השורה התחתונה:

"לֹא תַקִּפוּ פְּאַת רֹאשְׁכֶם, וְלֹא תַשְׁחִית אֵת פְּאַת זְקָנֶךָ".

פעם הוכיח החזון איש באהבה אבהית ובעקיפין אברך צעיר שהיה נוהג לגלח את זקנו. תיכף שנולד לו הבן הראשון, אמר לו החזון איש: "ילדים קטנים אוהבים לסחוב בזקן של אבא...".

בבריאה אנו רואים שהקב"ה הטביע בחיות, שהזכרים הם בעלי צבעים יותר מרשימים ויפים מהנקבות מבחינה חיצונית, נוצות צבעוניות, רעמה, וכו'... וראיתי כתוב שכך גם אצל בני האדם: הזקן של האדם הוא הרושם שחתם בו הקב"ה, שיבדיל אותו מן הנשים. וכך גם כתוב בזוהר הקדוש, שהזקן נותן לאדם הוד והדר בחינת דיוקנא קדישא... ואם הקב"ה נתן – למה להוריד?!

כתוב בספר "מעשה איש" בשם החזון איש, שצריכים לגדל זקן לא מטעם איסור השחתה, אלא מפני שהוא כלבוש ישראל, ואין לשנות. צריך לעמוד בתוקף, ולא להתאים את עצמו לעולם, ולא לעשות פשרות. גילוח הזקן הוא רק תופעה של הזמן האחרון, וזהו סימן של קלקול!

תגיות:פרשת אחרי מות קדושיםהטור המאויר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה