לאישה

"כדי שהבית יהיה מסודר - מוכרחים קודם כל להתחיל לזרוק"

דבורה זולדן מגיעה מידי ערב לנשים כדי לעזור להן לסדר את הבית ובעיקר לארגן אותו. "המטרה שלי היא שכל אישה תצליח למצוא מקום לכל החפצים שלה, ולא פחות חשוב מכך – שהיא גם תצליח לזרוק דברים בלתי נצרכים", היא אומרת. ויש לה גם מספר טיפים למי שמחליטה כאן ועכשיו שברצונה לשמור על בית מסודר

בעיגול דבורה זולדן בעיגול דבורה זולדן
אא

דבורה זולדן אינה עוזרת בית, אבל בכל זאת היא מוצאת את עצמה מגיעה כמעט מידי ערב לבתים של נשים ברחבי הארץ, פותחת ארונות, שופכת חפצים, ממיינת, זורקת, ובעיקר עוזרת להשליט סדר במקום.

כשהיא נשאלת איך הגיעה לעבודה הזו היא מסבירה בפשטות: "זה התחיל בכך שנולדתי בשווייץ ואני כנראה טיפוס שווייצרי מתוקתק. תמיד אהבתי סדר. למרות זאת, אף פעם לא חשבתי שאני מיוחדת בזה, כי הכרתי את אמא שלי ואת האחיות שלי מקרוב, וכולן היו גם כן מסודרות כמוני".

אלא שלפני ארבע שנים הבינה דבורה שלא אצל כולם הסדר הוא דבר שמובן מאליו. "התקשרה אליי מישהי שלא הכרתי. היא אמרה לי ששמעה על כך שאני מאוד מסודרת, והיא זקוקה לעזרתי. שאלתי אותה במה אוכל לעזור, והיא סיפרה על כך שקנתה ארונות חדשים וברצונה לבוא לבית שלי כדי לראות איך נראים הארונות שלי מבפנים וללמוד ממני. זה היה נראה לי קצת מוזר, אבל אמרתי לה שהיא מוזמנת בשמחה. היא הגיעה ועברה בין חדרי הבית, ולאחר שהצגתי בפניה את הארונות והסברתי לה מה גרם לי לסדר אותם דווקא כך, היא אמרה לי: 'את חייבת להתחיל לעבוד בזה. את לא מבינה איך שזה יכול לעזור לאנשים'. אחר כך היא הזמינה אותי לביתה, כדי שאעזור לה בסידור הארונות. כך בעצם הכל התחיל".

 

סוד הסדר: לדעת לזרוק

מהר מאוד, כפי שמספרת דבורה, היא התחילה לקבל פניות מלקוחות נוספות ולגלות שבאמת קיים בציבור צורך עצום למענה שאותו היא מציעה. שמה עבר מפה לאוזן ודבורה גילתה שהיא מאוד מתחברת לעיסוק הזה. במהלך השנה האחרונה היא עלתה לארץ והחלה לשווק גם כאן את הרעיון. "זה לא שזה העיסוק היחיד שלי", היא מציינת, "במשך היום אני עובדת בעבודה משרדית מהבית, בשביל משרד בשוויץ. אבל בשעות הערב אני מגיעה בדרך כלל ללקוחות".

ומהו השירות שאת בעצם מציעה להן?

"זה משתנה מאוד מלקוחה ללקוחה. אני תמיד אומרת לנשים שמזמינות אותי – 'אני מוכנה לעשות כל דבר שקשור לסדר', אבל כל לקוחה רוצה משהו אחר וגם באה עם מושגים אחרים. יש כאלו שהבעיה שלהן היא בכך שהבית מאוד מבולגן, והן רוצות להיעזר בי כדי שלכל פריט או חפץ יהיה מקום משלו. לעומתן, יש לקוחות שאין להן בעיה של חוסר סדר, אבן הן רוצות שהכל יהיה פרפקט - שהקולבים יהיו זהים, שהקופסאות יהיו יפות ושכל מפה או מגבת יהיו מונחות בארון כשהן מקופלות כמו חיילים במסדר. יש גם כאלו שמזמינות אותי כשהן עוברות דירה ורוצות שמהרגע הראשון יהיה מקום מסודר לכל דבר בבית, ויש גם כלות שנכנסות בפעם הראשונה לביתן החדש ומבקשות לארגן אותו מהבסיס".

ודבורה מציינת שיש משהו אחד שמשותף כמעט לכולן: "לרוב הנשים שאני פוגשת קשה מאוד-מאוד לזרוק חפצים מיותרים. אז אני מסבירה להן בכל פעם מחדש שככל שיש לנו יותר חפצים בבית, כך נצטרך יותר מקום עבורם וזה גם ייצר יותר בלגן. לכן חשוב מאוד לדלל את החפצים בבית ולהשאיר באמת רק את מה שצריך

"יש ספר רב מכר אמריקאי שכתבה מארי קונדו, שהיא שם דבר בתחום של סדר וניקיון. בספר היא מסבירה למה כדאי לזרוק כמעט כל דבר שנמצא בבית. כך למשל היא טוענת שיש הרבה אנשים ששומרים את חוברות ההדרכה שמגיעות עם מכשירי חשמל ויכולים במשך שנים למלא בבית מדפים עם החוברות האלו, בזמן שאין בכך כל צורך. כיום הכל כתוב באינטרנט, וגם אם רוצים את זה בספר – הספרים האלו כוללים לרוב עמודים רבים כי הם מופיעים בכמה שפות, בזמן שאם נתלוש את השפה המוכרת לנו בלבד, נוכל לשמור שניים-שלושה דפים במקום חוברת שלמה. וזוהי רק דוגמא.

"גם אני באופן אישי נתקלת בלי סוף באנשים שפשוט קשה להם לזרוק. אני יכולה למשל לסדר להם את המחסן ולראות איזה מידנית מעוכה בפינה, והם יתעקשו: 'אולי נצטרך אותה בקיץ'. במשך עשר שנים הם לא סידרו את המחסן ולא ידעו על קיומה של המידנית. כעת היא מאובקת וקרועה, ובכלל לא בטוח שכשיגיע הקיץ הם בכלל יזכרו את קיומה, וגם אם כן, כמה זה כבר עולה? חמישה שקלים? הרי בוודאי שיותר הגיוני לזרוק".

ויש לה גם סיפור קשה מאוד שבו היא נתקלה: "הזדמן לי להגיע לבית של משפחה, שהאמא שם הייתה כנראה אספנית כפייתית והבית היה עמוס בכמויות אינסופיות של חפצים ולכלוך. למרות הניסיון שצברתי לא ידעתי איך להתמודד, אבל בסופו של דבר החלטנו שבכל פעם אגיע אליה לשעה, ומכל שעה כזו הייתי יוצאת לפחות עם ארבעה אשפתונים מלאים בחפצים בלתי נצרכים.

"הבעיה הייתה שכאשר האישה הזו גילתה שאני זורקת דברים ומתפנה מקום בארונות, אז היא מיד מילאה את המקום שהתפנה בעוד ועוד חפצים. בסופו של דבר לא הצלחתי להביא את הדירה הזו למצב שעליו חלמתי. אבל אני בטוחה שלמרות זאת עזרתי לה מאוד. אני זוכרת שבסיום העבודה שאלתי אותה: 'האם את נהנית לבסוף מכך שדברים רבים כל כך נזרקו?' והיא ענתה לי: 'האמת היא שאני עדיין קמה לפעמים בלילות כשאני סהרורית ומפחדת שאולי זרקנו משהו שבסופו של דבר אצטרך...'"

את רואה באופן כללי הבדל בין הלקוחות שלך משוויץ ללקוחות בארץ?

"לא, אין הבדל גדול, אבל מכיוון שלאנשים בשוויץ יש בדרך כלל יותר כסף, אז קל להם יותר לקנות ארונות איכותיים, סלסלות יוקרתיות וכלי אחסון מתאימים, ואילו בארץ אני לעתים קרובות מסדרת את הדברים בתוך קופסאות נעליים. זה גם המקום לציין שלפי דעתי, למרות שלא תמיד יש כסף, חשוב להניח את החפצים בקופסאות יפות, או בעיצובים נעימים לעין. זה לא מייקר משמעותית, וברגע שהכל יפה ומתאים, זה עושה חשק לשמור על הסדר".

 

סוף ניקיון במחשבה תחילה

כולנו כמובן רוצים בית מסודר ומאורגן, מה לדעתך מונע מאתנו להגיע לזה?

"אני חושבת שזה מתחיל בכך שרוב האנשים לא ממש אוהבים לסדר ולנקות. הם מסתכלים על זה כמטלה לא נעימה. בנוסף, יש לפעמים בעיה בכך שלא מבינים שסדר לא נהיה מעצמו וגם לא נשמר מעצמו. בשביל שהבית יישאר כל הזמן מסודר אנחנו צריכים לעבוד על זה ולהשקיע.

"לפעמים יש כאלו שמשקיעים בסידור הבית אבל תוך כדי כך הם מבלגנים אותו. אני מתכוונת לכך שהם למשל מארגנים מגירה, ובינתיים שופכים את כל התכולה שלה. אז נכון שבסופו של דבר המגירה הופכת להיות נקייה ומסודרת, אבל המון פריטים נוספים מסתובבים על רצפת הבית. אני אימצתי לעצמי כלל, וכאשר אני מגיעה ללקוחה, אני אומרת לה: 'אני לא עוזבת את המקום עד שכל החדר הזה פיקס'. אין מצב שבו אסדר פינה אחת ובינתיים הפינה השנייה תהיה עמוסה בחפצים".

ולכל אלו שהחליטו כאן ועכשיו לקבל החלטה על סידור הבית, מציינת דבורה עוד מספר טיפים חשובים:

  • החליטו על מקומות קבועים לחפצים - החוק הראשון בכל בית הוא שכל דבר צריך את המקום שלו. אם לא יהיה לחפצים מקום ברור, אז הם ינדדו כל הזמן מהשולחן בסלון אל השולחן במטבח וכל הזמן יפריעו לנו. חשוב לעצור ולומר: 'עכשיו אני מוצאת מקום לכל החפצים חסרי המקום האלו', ובאמת לעשות את זה. כי כשיש בסיס בהתחלה, אז הרבה יותר קל בהמשך.
  • פנו זמן – קשה לפעמים למצוא זמן כדי לסדר את הבית, אבל החליטו שאתם עושים זאת, אפילו במשך זמן קצר בכל יום. הפעילו טיימר על רבע שעה או על עשרים דקות ופשוט התחילו לסדר. אפשר להספיק המון.
  • שתפו את הילדים - כדאי מאוד לשתף גם את הילדים בסידור החפצים. אני אימצתי לעצמי כמה רעיונות עבור הילדים הפרטיים שלי. כך למשל אני יושבת על הספה ומסתכלת על משהו, ואז הילדים צריכים לחשוב על מה הסתכלתי ולמהר להניח אותו במקום. משחק נוסף שאני משחקת עם הילדים הוא 'משחק ההגרלות'. אנחנו כותבים על פתקים כל מה שצריך לסדר, ואחר כך כותבים בפתקים אחרים רעיונות לפרסים קטנים כמו: עדש, עשר אגורות, מנוחה של שתי דקות, וכדומה. כל ילד מוציא פתק בו כתוב את המשימה שעליו לבצע ואחר כך מוציא פתק מהערימה השנייה ומגלה את הפרס שבו זכה.
  • אל תשאירו מדפים ריקים - כדאי לדעת שמדפים ריקים בדרך כלל מתמלאים מהר מאוד בחפצים. לכן רצוי לא להשאיר מדף ריק בבית, אלא להניח שם עציץ קטן, או תמונה, או משהו שיימנע מאתנו להניח עליו שוב ושוב חפצים.
  • אל תניחו דברים בשקיות או בערימות - יש לכם שקית שצריכה להגיע לגניזה? קחו אותה לשם כעת. יש חפץ שצריך להגיע לבוידעם? טפסו על סולם והעלו אותו.
  • הקפידו על שמירת הסדר – המטרה היא כמובן שהסדר לא יהיה חד פעמי, אלא שהוא ימשיך ויחזיק מעמד. לכן המשיכו לפנות זמן בכל יום כדי לשמור על הסדר ולטפח אותו.

ליצירת קשר עם דבורה זולדן: zoldandavid@gmail.com

תגיות:ביתסדרארגוןנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה