טורים נשיים

חוקות החיים – איך תתחמקי ממלכודת דבש?

העולם מלא פיתויים הקורצים לך לבוא אליהם. על מה תתבונני כדי לשמור על עצמך?

  • ח' אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את מחפשת כוחות. איך תקבלי חיות בכל איברייך?

"אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם אֲנִי ה' אֱלֹקיכֶם". שבקיום החוקות אף על פי שאין טעמם נגלה, מכל מקום תזכה על ידם, להתהלך לפני ה' (כלי יקר).

את צועדת במעלה החיים, מחפשת את השביל שנסלל בדיוק עבורך. עיניך סורקות את מפת הדרכים ששלחו אליך, ונפשך לא מבינה מדוע עליך לפסוע בנתיב שהכתיבו לך. ישנם בשטח שבילים  הרבה יותר קלים למסע, ויתכן שתצליחי להגיע דרכם במהירות רבה יותר אל היעד. ככל שהמסע מתמשך – הלבטים נהיים קשים יותר. את מתלבטת האם כדאי להיצמד להוראות המפה ולתוואי המסלול, או לזרוק אותה וללכת על פי כיוון הרוח. מבט מהיר סביב מבהיר לך שנמצאים באזור מסלולים שקורצים לך הרבה יותר, ואת כמעט מתפתה ללכת אליהם, אבל משהו עוצר בעדך. את שמה לב לעובדה שבשעה שרגלייך צועדות בשבילים המסומנים, מלווה אותך אור אלוקי אוהב ומרגיע. ידיך אוחזות את המפה שקיבלת מבוראך, ואת ממשיכה את דרכך על פיה. יהיה מה שיהיה. קרבת אלוקים את מבקשת.

1. חוקת עולם. "וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ...וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה". תלמוד לומר והיתה זאת לכם לחוקת עולם בלא שינוי... והתורה מעידה שלא נשתנה הדבור... וזה בנין אב לתורתינו הקדושה שכולה היא מוצא פי ה' יחיה האדם חיי עולם בהגיגו בנועם עליון (אור החיים).

אהרון הכהן מצטווה על עבודתו ביום הכיפורים, והוא מקיים אותה כהלכתה, ואף נאמר כאן שעבודת יום הכיפורים היא לדורות, ותיעשה ללא שינוי כלל. כשאת נצמדת לציווי האלוקי בלי "לחפף", את מקבלת חיים ונהנית מנועם העליון.

2. חוקות הגויים. "וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ". שלא ירגיל אדם ללכת בדרך הזה עד שיהיה לו חוק (אבן עזרא).

הקדוש ברוך הוא מזהיר את ישראל שלא יעשו כמעשה אומות העולם, ובפרט שלא יהפך להם להרגל רע חלילה. אל תלכי ללמוד ממעשי הגויים, אפילו לא פעם אחת. הצרה היא שמתרגלים למתיקות המזויפת, שהופכת עבורך למלכודת דבש.

3. חוקת חיים. "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה'". כשהתורה אומרת כאן ״וחי בהם״, הרינו למדים מזה שמצווה נותנת חיים לכל האברים, שעל ידי המצווה נעשה האדם ״חי״, שלם בכל אבריו. (שפת אמת).

כתוב בספרים שיש לעשות המצוות מתוך רוח חיים והתלהבות, וזה הפתרון לעייפות שאת חשה לפעמים. כשאת מקיימת מצוה בהתלהבות, היא מחזירה לך אנרגיה וחיות לתוך אברייך.

4. חוקה שמורה. "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמַרְתִּי לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם". שמרו גם את המצות שצויתי לשמירה וגדר שלא תכשלו בכל אלה, כמו אסורי מאכלות וטומאת נדה וזבה ויולדת וזולתם, ובזה האופן לא תטמאו בהם (ספורנו).

מי ששומר על גדרי הטהרה הבסיסיים, לא יגיע לעשות תועבה. את זוכה לשמור על הלכותצניעות וטהרה, והן שומרות עליך, על קדושתך ועל אצילות ליבך.

יהי רצון שתלכי תמיד לאור המצוות, ותזכי להיות מרכבה לשכינה. יתהלך ה' לפניך ויטהר אותך כענן הקטורת מעל הכפורת.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:חוקיםיעל עט לויאחרי מות קדושים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה