כתבות מגזין

"מי שמתמודד עם קושי נפשי איננו אדם פגום – הוא גיבור שקיבל שליחות גדולה"

אור הרניק, מנהל בית הספר ללימודי פסיכולוגיה מתוך תורה של מוסדות 'תורת החיים', מספר בריאיון ראשון על חזרתו בתשובה, שיטת בית הספר, הישועות שראה במו עיניו, ואלפי האנשים שבוגרי בית הספר זכו להחזיר להם את האמונה בטוב ה' ואת האור בעיניים

  • ח' אייר התשע"ז
אא

אחת הבשורות החשובות ביותר של דורנו, ולדעת רבים וטובים – החשובה ביותר, היא חזרתה של התורה לכל תחומי החיים. השראת השכינה חוזרת לאט אבל בטוח למגוון מישורי חיינו. בשנים האחרונות מתפתח מאד, בין השאר, תחום הטיפול בנפש לפי היהדות. יותר ויותר אנשים טוענים שלא יכול להיות מצב בו התורה שלנו, שרחבה היא מני ים, לא תציע פתרונות איכותיים לבעיות הגדולות של חיינו. ושתפקידנו הוא להפוך בה ולהפוך בה, עד שנמצא פתרונות אלה. במסגרת כך, נפגשתי עם אור הרניק, מנהל בית הספר להעצמה אישית והכשרת מטפלים של תורת החיים, העוסק בדיוק בעניין זה - הנחלת שיטות טיפול בנפש האדם, המבוססות על תורתנו הקדושה.

הקמפוס של בית הספר, אשר ממוקם בבית 'צבי מיתר' בישוב יד בנימין, הנו מאיר פנים ורחב ידיים. ההקפדה על ההלכה ניכרת למרחוק, בין היתר בהפרדה המוחלטת המתקיימת בין גברים לנשים.

אור הוא חוזר בתשובה, כמו רבים מבוגריו ומתלמידיו של בית הספר אותו הוא מנהל. "במקור אני מישוב נטף, הסמוך למבשרת ציון" אומר אור. "גדלתי במה שנקרא 'בית טוב', חילוני ושמאלני למהדרין. עד כמה? בוא נגיד שהיו אוכלים אצלנו לחם בפסח. באמצע השירות הצבאי, בנח"ל, שובצנו חברי הגרעין לשנת משימה בישוב ניצן, על מנת לעבוד עם הנוער מהישובים החילוניים של מגורשי גוש קטיף. עם זאת, היה משהו שמשך אותי דווקא לנוער הדתי, ובסופו של דבר אחרי מאמצים לא קטנים הצלחתי להשתבץ כמדריך נוער של היישובים הדתיים".

ובתוך כל זאת, מה גרם לך להתקרב לה'?

"היו כמה אירועים שהתניעו את המהלך. אחד מהם היה באחת השבתות בניצן, בה התארחתי לסעודת שבת אצל משפחה דתית בישוב. הם גרו בקרווילה, בית זמני ומתפורר, שהונח באזור מוזנח ולא מזמין. עם זאת, כשנכנסתי פנימה, הבית היה מלא אור, באופן שלא הכרתי לפני כן. המון ילדים, וצפיפות גדולה, אבל כל זה לא הפריע להם. להפך. הייתה שם אוירה משפחתית של עוצמות ואחדות וזה קסם לי. הרגשה שיש בתורה משהו מעבר, לא רק סיסמאות. היה אפשר לראות במוחש אנשים שחיים את מה שהם מאמינים בו. עם הזמן התחלתי לשבת בכולל נוער עם החניכים, לשמוע שיעורים, ולאחר מכן נשארתי עם רב הכולל לשאול את השאלות קשות. כל המציאות שם שידרה חיים של אמת פנימית. לראשונה ראיתי חבר'ה שיכולים להתפרע בבית ספר, אבל בערב לשבת ברצינות ואהבה עם הרבנים בכולל הנוער המקומי".

"לא הייתי במשבר או משהו כזה שהוביל אותי לכך, אבל השיח היה אמיתי ונוקב, ועם הזמן, ככל שהתברר לי שהתורה היא תורת אמת התחלתי להתקרב והבנתי שזאת דרך החיים הנכונה עבורי. מתוך כל התהליך הזה למדתי שככל שהאדם יותר כנה עם עצמו ויש לו את האומץ לשאול את השאלות ולחפש את התשובות, כך החיים שלו נעשים שמחים יציבים ושלמים יותר, וכך גם עובדת השיטה של בית הספר".

 

אור בקצה המנהרה

אז מה בעצם הייחודיות שלכם? יש המון מקומות שמלמדים בהם פסיכולוגיה.

"בית הספר שלנו הוקם לפני עשר שנים על ידי הרב שמואל טל, ראש מוסדות "תורת החיים", בעקבות צורך הולך וגובר מהשטח למתן תורני אמיתי לאתגרים שאיתם אנשים מתמודדים. ישנו קהל גדול ומאמין שמעוניין בפתרון מקצועי ואפקטיבי למצוקות נפשיות במבט אמוני. כשחושבים על זה, זהו דבר מאוד הגיוני ובסיסי בהסתכלות של אדם מאמין.

"בעצם הפסיכולוגיה במהותה היא לא 'חכמה' שעליה נאמר 'חכמה בגוים תאמין', אלא "תורה", שעליה נאמר "תורה בגוים אל תאמין", ולכן גדולי ישראל בכל הדורות התעסקו והדריכו בתחום הזה. אנו מאמינים שהתורה אינה מלמדת אותנו רק הלכות שבת, אלא היא נוגעת בכל התחומים. היא תורת חיים. ובוודאי שבתחום הרפואה ותיקון המידות. התורה היא אור בקצה במנהרה גם במקרים הקשים והסבוכים ביותר. ולכן אנחנו מלמדים איך לעבוד עם השיטה המרכזית של בית הספר שלנו, שיטת ההתבוננות".

מהי שיטת ההתבוננות?

"התבוננות, ביסודה, כפי שלימד אותנו הרמח"ל, היא עצירה של האדם ממרוץ החיים לצורך הקדשת זמן להסתכלות פנימית על חייו ומעשיו ולבחון אותם, האם כך הוא רוצה שייראו חייו. ועל האם מעשיו טובים. מתוך כך צריך אדם לחשוב איך הוא יכול להתקדם ולדייק את עצמו יותר. בבית הספר שלנו המושג הזה שוכלל ופותח, ובשביל להסבירו אתן הקדמה קצרה. מנגנון טבעי הקיים בכל אדם, הוא לפרש את המתרחש סביבו. ילד קטן שאביו מרבה לצעוק עליו, לא רק יתאר בראשו את האירוע, אלא גם יפרש אותו וינסה להסביר מדוע הוא קרה. ילד אחד יחשוב לעצמו – אבא צעק עלי כי הוא רשע. השני יחשוב – כי אני לא מוצלח וילד גרוע. השלישי – כי אבא התעורר על צד שמאל.

"וכך אדם צובר כל מיני תפיסות על כל דבר בחייו, על עצמו ועל הסובב אותו, שבמודע או שלא במודע מנהלים אותו. ילד שחושב שאבא שלו צעק עליו כי הוא לא מוצלח, כנראה שגם יבחר עבודה שמתאימה לאנשים שלדעתו הם לא מוצלחים או יתייאש מהר כשלא הולך לו, כי הוא לא מוצלח. ואז מתחיל מעגל שלילי. ההתבוננות היא שיטה של כמה שלבים שעוזרת לאדם להגיע להקשבה פנימית גבוהה, ולזהות את התפיסות הללו שמנהלות אותו, ולאחר מכן להתנתק מהם ולהחליפם בתפיסות אמיתיות וחיוביות".

ומהי ההכשרה שעוברים התלמידים שלכם במהלך הלימודים?

"חלק עיקרי מההכשרה של התלמידים היא עבודה אישית ועמוקה על עצמם, במטרה להגיע למודעות גבוהה למתרחש בנפשם, וללמידה הלכה למעשה כיצד עוברים שינוי פנימי. כמעט חצי משעות הלימודים מושקעות בסדנאות, שבהן התלמידים מגיעים למקומות עמוקים בנפש שלהם. אנחנו לא מכשירים מישהו אם אנחנו לא רואים שהוא עבר תהליך משמעותי בעצמו במהלך לימודיו. זו הדרכתה של תורה, וזה גם דבר פשוט: בשביל שאדם יבין את הסובבים אותו, הוא צריך קודם כל להבין את עצמו. אם לאדם יש בעיות של כעס או חוסר ביטחון והוא לא מצליח להתקדם ולפתור אותן, הוא גם לא יוכל לעזור לאחרים שסובלים מאותה בעיה".

וחוץ מזה, איזו עוד הכשרה עוברים התלמידים?

"חוץ מהכשרת התלמידים על ידי עבודה אישית הנעשית בליווי של צוות המרצים, מתקיימים לימודים תיאורטיים. התלמידים לומדים על מבנה הנפש, מקבלים מתווי טיפול מסודרים, עומדים על שורשים של תופעות נפשיות ועל דרכי הטיפול בהם, וכל זאת כדי להקנות להם היכרות עם נפש האדם כמו שרופא מכיר את מבנה הגוף".

נודע לי שיש למוסדותיכם גם 'מרכז טיפול'. מה תוכל לספר עליו?

"הרב טל הקים גם מרכז טיפול שמטפל בשיטה שלנו, ואנחנו עובדים עם המרכז בשיתוף פעולה מלא. במרכז יש נכון להיום עשרות מטפלים ומטפלות, מקצועיים ביותר, ומגיעות אליו מאות פניות בכל שנה. הרב טל בעצמו מאוד מעורה בכל מה שקורה, ומלווה את המרכז מקצועית ותורנית. המרכז נותן מענה בכל תחומי הנפש – העצמה אישית, שלום בית, חינוך ילדים, דיכאוןחרדות ועוד. כמובן שיש דיסקרטיות מלאה בכל התהליך הזה".  

 

הנס של שלום הבית

לצד הדברים הטובים הרבים שעולים בשיחה זו, ישנו קושי גדול וידוע במקצוע שאור בחר לעצמו. במהלך שיחתנו, הדברים צפים לא פעם מעל פני השטח. הסיפורים הקשים שמגיעים בקצב מסחרר למטפל בתחום הנפש, הם לרוב קשים לשמיעה. בעקבות כך, שאלתי את אור מאיפה הוא מקבל את הכוחות הדרושים לעיסוק מורכב זה. "אני באמת מאמין בכל ליבי, שבתורה נמצא הפתרון למצוקה הגדולה שהדור שלנו נמצא בה בתחום הנפש, ויש סיפוק ענק לראות את האמונה הזאת מתגשמת, ולראות שאנשים עוברים שינויים ענקיים בחייהם. מחיים של סבל וקושי רב, לחיים של שמחה ואור, והכל מתוך התורה".

תוכל לתת לנו דוגמא לסיפור אחד שאיתו נפגשת? כמובן באנונימיות.

"זכור לי במיוחד אחד המטופלים של המרכז שהגיע אלי וסיפר לי את סיפורו. אשתו שלחה אותו אל מרכז הטיפול בגלל שבשלב מסוים בקשר שלהם, היא הבינה שמשהו בהתנהגות שלו לא בסדר. לטענתה הוא היה מאוד שקט לפני החתונה, הם נפגשו תקופה קצרה, התחתנו, ולאחר מכן היא נכנסה מהר להריון. כעת, לדבריה, כשהיא שמה לב שהשקט וההקשבה הרבה ששידר בפגישות בעצם מסתירים מאחוריהם חוסר יכולת לתקשר וליצור שיחה פשוטה, ולא רק זאת – היא שמה לב שהיא שואלת משהו אחד והוא עונה על משהו אחר. בקיצור, היא פשוט רוצה להתגרש.

"מתוך הטיפול שבו התחיל, הסתבר שהוא חוה טראומה קשה בעבר, ולמעשה פיתח בתת מודע מנגנון שיכחה. הסיבה שהוא לא הצליח לנהל שיחה ולענות לעניין הייתה שתוך כדי שיחה הוא היה שוכח על מה הוא מדבר, ובגלל הפחד שלו, שהדבר יתגלה, הוא ניסה לזרום בשיחה למרות שלא זכר מה נאמר קודם לכן.

"כמובן שאי אפשר לספר את כל התהליך שעבר אותו בחור על רגל אחת, אבל רק אומר שבסופו של תהליך, הוא מסתכל על עברו, ומצליח להכיל את מה שעבר. הזיכרון הטבעי חזר אליו, והשיח איתו נעשה זורם ונעים. ב"ה אותו מנגנון שלילי עבר. ותשמע, לראות אדם שאחרי כל הקשיים והייסורים שעבר, חוזר לתפקד, מרים את עצמו ואת ביתו, מקבל כלים וכוחות, והכל בדרכה של תורה - זה הדבר הכי מספק שיש".

בסיבוב קצר שעשיתי בבית הספר, הרגשתי אופטימיות כללית באוויר. אולי זה קשור לשיטה שלכם בכללותה?

"נכון. צורת ההסתכלות על קשיים, שמאפיינת את השיטה שלנו, היא עוד דבר שלדעתי מאוד מייחד את בית הספר. ההסתכלות שלנו היא שלמטופלים אין במה להתבייש או להרגיש לא בסדר בגלל הקשיים שאיתם הם מתמודדים. וגם אם כרגע יש להם התמודדות שלאחרים אין והיא מאוד גדולה, זה ממש לא אומר שהם פגומים או אבודים חס וחלילה. להיפך. הם גיבורים שקיבלו משימה גדולה מריבונו של עולם, וזה שהם עובדים על עצמם זה דבר עצום ויקר.

 "וזה דבר פשוט ביהדות, שכל התמודדות שאדם מקבל לא הגיעה סתם, אלא היא לטובתו ובשביל להצמיח אותו, וממילא נגזר מזה הסתכלות אופטימית שבכל דבר ב"ה אפשר לטפל. וב"ה, באמת יש סיעתא דשמיא רבה, ובמקרים רבים אנשים פשוט מקבלים את החיים שלהם בחזרה: את הנישואין, את היחסים, את הפרנסה, את השלווה, את האמונה, את הביטחון בה', את אהבת ה', את אהבת עצמם. וזה מה שבעיקר מה שמניע אותנו להמשיך ולהשקיע כל כך הרבה כוחות נפש בדבר היקר והגדול הזה".

כתובת מייל של בית הספר: jfschool1@gmail.com 

תגיות:שליחותפסיכולוגיההתמודדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה