בריאות ותזונה

סבתא עישנה בזמן ההריון? הנכדים יהיו בסיכון גדול יותר לאוטיזם

מחקר בריטי חדש מצא כי השפעותיו השליליות של עישון בזמן ההריון מגיעות עד לדור שלישי, ומעלות משמעותית את סיכון הנכדים ללקות באוטיזם

  • ז' אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנה תגלית חדשה ומטרידה במיוחד שממחישה את האמירה: 'אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה': מחקר של אוניברסיטת בריסטול שבדק 14,500 צעירים שנולדו בשנות התשעים, מצא שילדות אשר סבתם מצד אמא עישנה בזמן ההריון היו בסיכון גבוה יותר ב-67% ללקות במאפיינים מסוימים של אוטיזם, כמו מיומנויות תקשורת חברתית לקויות והתנהגויות חזרתיות.

בנוסף, צוות החוקרים מצא גם שאם הסבתא עישנה, היא הגדילה בכך ב-53% את הסיכון של נכדיה לקבל דיאגנוזה של אוטיזם. מכיוון שהיה מדובר בסך הכל ב-177 מהמשתתפים במחקר, החוקרים לא יכלו להגיע למסקנות ברורות לגבי הבדלים – אם ישנם – בין בנים ובנות ככל שמדובר בדיאגנוזה ברורה של אוטיזם. זאת בניגוד למספר הרב ביותר של משתתפים במחקר שהציגו מאפיינים של אוטיזם אבל לא אובחנו רשמית כאוטיסטים, שם ניכרה בבירור השפעה גדולה יותר על בנות.

התגלית לגבי קשר אפשרי בין עישון ואוטיזם אצל הנכדים היא חלק ממחקר ארוך טווח על השפעות העישון בהיריון על התפתחות הדור השלישי. מספר המקרים המאובחנים של אוטיזם עלה מאד בשנים האחרונות, ועל אף שאין ספק שהעלייה קשורה גם לכלי אבחון טובים יותר, החוקרים סבורים שגורמים סביבתיים אחראיים גם הם לקפיצה בשיעורי האוטיזם.

מחקרים קודמים שבדקו קשר בין עישון של האם ואוטיזם אצל התינוק לא הגיעו למסקנות חד משמעיות. באופן מעניין, דווקא בדיקה דור אחד קדימה הביאה את התוצאות הברורות – שהיו ברורות במיוחד כאשר האם עצמה (בניגוד לסבתא) לא עשנה בזמן ההריון.

"אנחנו יודעים שעישון יכול לפגוע ב-DNA או במיטוכונדריה, תחנת הכח שבכל תא", אומרים החוקרים. "למוטציות הראשונות לעיתים קרובות אין השפעה נראית לעין על האם, אבל האימפקט שלהן גובר כאשר היא מעבירה אותן לילדיה שלה".

במילים אחרות, אם חשבתם עד עתה שהימנעות מעישון וחשיפה לעישון בזמן הההריון חשובה למען הילדים שלכם, תדעו מעתה שהיא חשובה גם למען הדורות הבאים.

תגיות:עישוןאוטיזם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה