חדשות מדע וטכנולוגיה

מתמטיקאים מצהירים: מסע בזמן הוא דבר אפשרי...'באופן תיאורטי'

קבוצת מתמטיקאים הצליחה להוכיח כי מבחינה תיאורטית אין מניעה לבנות מכונת זמן שתחזיר את נוסעיה אל העבר. מבחינה פרקטית? זו כבר שאלה אחרת לגמרי

  • ז' אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ספרי מדע בדיוני רבים מתמקדים סביב מכונת זמן או מסעות בזמן, שמחזירים את גיבוריהם אל מעמקי העבר. אבל האם אכן מדובר במדע בדיוני? מחקר מתמטי של מתמטיקאים בכירים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית ומאוניברסיטת מרילנד, קובע כי 'אין שום סיבה מתמטית שתמנע בנייה של מכונת זמן המאפשר לחזור בזמן'.

במאמר שפרסמו בכתב עת מדעי הציעו המתמטיקאים מודל מתמטי אפשרי למכונת זמן. "מדובר בקופסא שתאפשר לאלה שבתוכה לנסוע אחורה וקדימה דרך הזמן והמרחב, כפי שהם מתפרשים על ידי צופה חיצוני" כותבים החוקרים.

מה דרוש למכונת זמן? ובכן מכונה כזו תצטרך לעוות את רצף מרחב-זמן – הקשר בין הזמן וממדים פיזיים של היקום . איך זה יכול להיות? ובכן, בעבר הוכח שכוחות גרביטציה עצומים כמו אלה המופקים מחורים שחורים יכולים להאט את הזמן, והמודל המתמטי של החוקרים מבוסס על רעיון כזה: כוח עוצמתי מאד שיחולל הפרעה במרחב-זמן ו'יהפוך את הזמן למעגל עבור הנוסעים'. במילים אחרות, המשתמשים במכונת הזמן יהיו מסוגלים לנסוע במהירות גבוהה יותר ממהירות האור וכך להגיע אל העבר.

נשמע מרשים? הכל בתיאוריה, אל תשכחו. מבחינה מתמטית אולי אין סיבה שלא יהיה אפשר לבנות מכונת זמן, אבל מבחינה פרקטית, מודים החוקרים, לא ניתן לעשות זאת. "בעוד שמתמטית הדבר אפשרי, אנחנו זקוקים לחומרים שיכופפו את רצף מרחב-זמן, וטרם גילינו את החומרים האלה", אומרים החוקרים בצער.

חכו עם תכנון המסע למאה התשע עשרה, בקיצור. עוד חזון למועד

תגיות:מתמטיקהמדעמסע בזמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה