חינוך ילדים

חינוך ילדים: ילדים לא קונים במאפיה

לא הכל קורה ביום אחד ואף לא בשנה אחת. צעד אחר צעד, עקב בצד אגודל, בסבלנות, ולפעמים באיפוק מרבי – זו הנוסחה שתוביל אותנו לאושר הגדול ביותר שלנו – בנים יציבים ומחונכים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זוג הורים, משה ודינה (שמות בדויים), כבר עמדו לצאת מחדרו של היועץ החינוכי שמשרדו היה ממוקם בקצה השכונה המקבילה לזו שלהם. רגע לפני שלחצו את ידית הדלת, פנתה הגב' דינה לבעלה והסיחה לפי תומה: "אז בעצם לא נראה שהצלחנו עם אף אחד... הא?".  "למה את אומרת כך?", שאל היועץ.

"כי יצחק, הבכור שלנו, זקוק לאבחון פסיכולוגי – כנראה שאיננו מבינים מה עובר עליו. ו...רבקה הקטנה זקוקה לתרפיה באומנות. מסתבר שהיא לחוצה מדי בשיעורים, וזה בא לידי ביטוי בפרט לקראת מבחנים. ויוסי הקטן זקוק לקלינאי תקשורת, בעיקר כדי לתקשר בינו לבין המורה בבית הספר. ועוד לא הזכרנו את שלמה, שמלבד העובדה שהוא נוטל 'ריטלין', גם המלצת לקחת אותו לטיפול רגשי כדי לחזק את הביטחון העצמי שלו...".

"אתם רציתם לקבל ילדים מן המוכן", אמר-קבע היועץ. "למען האמת, הרבה פעמים אני פוגש סוג מסוים של הורים שלא מחפשים לעשות עם ילדיהם שום דבר... רק לגדל ולרוות תמיד נחת! אני רק רוצה לספר לך", המשיך היועץ באותה נשימה, "הכרתי גם הורים אחרים, שהיו להם ילדים מושלמים... את בוודאי זוכרת את משפחת ב' שהיה להם ילד ממש מושלם, ומרוב שהוא היה כל כך מושלם – הוא כעת זכרונו לברכה... ממש נשמה טהורה וזכה שהשלימה את תיקונה והיוותה להורים תמיד נחת עד ש – . עליך לדעת", המשיך היועץ, "'אדם לעמל יולד'! נקודה. אין זה בטעות שהם אינם מושלמים. אנו נבחרנו להיות ההורים שלהם, כדי לעזור להם".

כולנו מבקשים שיהיו ילדינו בנים חכמים, נבונים, אוהבי ה' ויראי אלוקים, מאירים את העולם בתורה ומעשים טובים. אך ילדים לא קונים במאפיה. זו לא תוצרת מוכנה. זה גם לא בא בקלות. לפעמים יש את ה"ראשיתו מצער", אבל בסבלנות רבה נזכה ל"ואחריתו ישגה מאוד". לא הכל קורה ביום אחד ואף לא בשנה אחת. צעד אחר צעד, עקב בצד אגודל, בסבלנות, ולפעמים באיפוק מרבי – זו הנוסחה שתוביל אותנו לאושר הגדול ביותר שלנו – בנים יציבים ומחונכים! אך כדי להגיע לזה, חובה עלינו לבוא ולהתייעץ, בעיקר כאשר אנחנו מבחינים בתסמינים שאינם מוכרים לנו. כאן המקום להזכיר בעיה נפוצה – הורים שמחליפים יועצים כמו "זוגות גרבים". כל מי שאי פעם שמענו ממנו הרצאה, אנו לוקחים משם את המילים ש"נוחות לנו". חייבים להשקיע מחשבה רבה בזהות היועץ, עם דגש על זה שמכיר אותנו, מבין את הרקע שלנו. מלומד ובעל ניסיון מוכח. דווקא הוא, שעבר את הדרך ומשופשף בתחום, יכול לכוון אותנו, בסייעתא דשמיא כמובן, אל אשר עלינו לעשות. חשוב מאוד שהיועץ יהיה מישהו שמכיר את אורחות חיינו, וממילא יידע לתת עצות מועילות מחיי היומיום המוכרים.

בד בבד עלינו לחזק את הדימוי העצמי האישי שלנו, ולזכור תמיד: אם בורא עולם בחר בנו להיות הורים לילדים האלה דווקא, הוכחה היא שאנו מסוגלים לחנך אותם, ומסתמא קיבלנו יחד איתם גם את הכלים להבחין בין רע לטוב עבורם. לעולם לא נאבד את הביטחון העצמי בתפקידנו. נאמין ביכולתנו לשמש כהורים משפיעים, ונחוש בטוחים לסמוך על ההחלטות הטבעיות שלנו. בד בבד, כשאנחנו זקוקים לעזרה, ובפרט בעת משבר, מחובתנו להתייעץ עם איש חינוך מבין, כדי שיספק לנו עצות ופתרונות לחיים.

הרב אפרים אורשלימי הוא מנהל ת"ת "פרי תואר" – אלעד.

יום שידורים מיוחד בהידברות, חמישי הקרוב, 22.2: מומחי החינוך מגיעים לענות לשאלותיכם. הידברות מביאה אליכם את טובי המומחים בחינוך, עם קווים פתוחים למענה לכל שאלה. צפו במשדר החל מ-12 בצהריים ועד חצות, בערוץ הידברות, באתר הידברות ובצופיה. בהנחיית עדן ועודד הראל

תגיות:הורים וילדיםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה