יום הזיכרון

מצמרר: הבן שנהרג התגלה בחלום ומסר מספר טלפון

בלילה הנוראי בו התרחש אסון המסוקים התגלה אלחנדרו הופמן, מהרוגי התאונה, לאמו, ומסר לה מספר טלפון. חודש לאחר מכן היא העיזה לחייג, ומן העבר השני קיבלה את התגובה המפתיעה ביותר בחייה

אלחנדרו הופמן ז"לאלחנדרו הופמן ז"ל
אא

אסון המסוקים. מי מסוגל לשמוע את צמד המילים הקשות הללו מבלי להצטמרר? עשרים שנה חלפו מאז אותו לילה שחור משחור, בו שני מסוקי יסעור של חיל האוויר הישראלי התנגשו מעל עמק החולה בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל, חטיבת גולני, חיל השריון ומיחידות נוספות למוצבי צה"ל שבדרום לבנון. באירוע הטראגי נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים.

אולם מסתבר כי בנוסף לצער, לדמעות האינסופיות ולעשרות המשפחות השכולות שנוספו לעם ישראל, הוביל האסון גם לסיפור מופלא ומעורר מאין כמוהו. סיפור אשר גרם לשתי משפחות שכולות להתעודד ולו במעט ולהצליח לרומם אותן טפח ואולי טפחיים מתוך האבל הבלתי נתפס.

מדובר במשפחת הופמן, המתגוררת במטולה, אשר בנה אלחנדרו בן ה-21 שירת באותה תקופה כחייל צה"ל ונהרג באותו אסון, ובמשפחת ירושלמי, אשר בנה אבי נהרג אף הוא בעודו חייל.

 

מספר הטלפון המסתורי

אליסיה הופמן, אמו של אלחנדרו, הייתה זו שחשפה את הסיפור המרגש שחוותה לאחר פטירתו של בנה.

זה התחיל כבר בשעה הראשונה שלאחר תאונת המסוקים המחרידה. אליסיה סיפרה שמיד לאחר שהודיעו שהקווים פתוחים ושהחיילים יכולים ליצור קשר, היא המתינה עשר דקות, וכשראתה שבנה לא מתקשר היא הבינה באופן ברור שזהו זה, אין למי לצפות יותר. אלחנדרו, או כפי שכונה בפי כל - אלה, לא ישוב יותר.

היא גם הסבירה שהדבר היה כה ברור עבורה מכיוון שבנה, בתקופת שירותו הצבאי, היה נוהג להתקשר אליה מידי יום כדי להודיע לה היכן הוא נמצא ולהרגיע אותה בכך שהיא לא צריכה לדאוג. הוא היה ילד אחראי ולא היה יום שבו הוא לא התקשר. גם כשהיה בתוך שטח לבנון או במקומות אחרים, הוא תמיד הצליח ליצור קשר ולהודיע: "אמא, אל תדאגי הכל בסדר". כעת הוא לא עשה זאת, ובאמת, כעבור מספר דקות הגיעה גם בשורת האיוב הרשמית – אלחנדרו היה על אחד משני המסוקים, אשר איש מאלו שנסעו בהם לא שרד. 

לאחר הבשורה, כפי שציינה אליסיה, חלפו שעות ארוכות עד לזיהוי הסופי של הגופה ולקביעת מועד הלוויה. באותן שעות איומות מכל, תוך כדי הציפייה הנוראית לזיהוי הסופי, בכתה אליסיה בלי הפוגה, ומתוך הבכי הזה נרדמה מותשת.

וכאן מגיע הסיפור המצמרר – בחלומה ראתה האם את בנה אלחנדרו כשהוא מחזיק בידיו טלפון סלולרי חדש ומבקש ממנה לרשום מספר. כשהתעוררה זכרה את החלום לפרטי פרטים וכן גם את מספר הטלפון שאלחנדרו מסר לה, והיא רשמה אותו על פתק. באותם רגעים היא החליטה שלא לעשות אתו דבר, אולם כעבור שלושים יום, אחרי גילוי המצבה, היא חייגה ביד רועדת את הספרות שהופיעו על הפתק ומן העבר השני השיב לה קול של אישה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אליסיה פתחה ואמרה לה: "שלום לך, הבן שלי נהרג באסון המסוקים וחלמתי שהוא מוסר לי את מספר הטלפון שלך". ואז השתרר שקט מן העבר השני של הקו. היה זה שקט מוחלט ולאחריו פלטה האישה שהתגלתה לאחר מכן בשם שפרה פרנקל מכפר ביל"ו: "אוי ואבוי, החבר שלי נהרג בתאונת מסוקים בשנת 82", והשיחה הסתיימה.

 

הפסקתי לפחד מהמוות

הפעם הבאה שבה נפגשו שתי הנשים הייתה שתים עשרה שנה לאחר מכן, במפגש יזום שהוביל ערוץ 2 והתקיים בבית משפחת הופמן במטולה. למפגש התלוותה לשפרה גם רחל ירושלמי, אחותו של החבר ההרוג אבי ירושלמי. על אף שתים עשרה השנים שחלפו מאז האירוע בו נהרג אלחנדרו ו-27 השנים שחלפו מאז שנהרג אבי, היה ניתן לחוש את הכאב העצום שקיים עדיין בחלל.

ראשית כל התבררו העובדות הבלתי ניתנות לעיכול - אבי ירושלמי, אחיה של רחל וחברה לשעבר של שפרה, שימש כנווט מסוקים בחיל האוויר והוא נהרג בתרגיל באזור ירוחם. הפרט המצמרר שחשפו רחל ושפרה הוא שאבי כלל לא היה אמור לטוס באותו יום, אלא חבר שלו ביקש ממנו להתחלף, וכך יצא שהוא עלה לטיסת המוות.

מקום נפילת המסוק מאז שנת 1997 (צילום: פלאש 90)מקום נפילת המסוק מאז שנת 1997 (צילום: פלאש 90)

אי אפשר גם שלא לשים לב לדמיון המפתיע בין תאריכי הנפילה של המסוקים. אלחנדרו נפל בתאריך כ"ח שבט ואילו אבי בכ"ה שבט.

רחל, אחותו של אבי, סיפרה: "זוהי סיטואציה הזויה, לחשוב על כך שאולי אלחנדרו ואבי נפגשו בעולם האמת, אבל כששמעתי את הסיפור בפעם הראשונה, הרגשתי כאילו שהאח שלי חוזר אליי ומתקשר איתי באיזו צורה. זה עשה לי טוב".

"התחושה שלי הייתה שדרך מספר הטלפון הזה העביר לי בני מסר ברור של: 'אמא, אני בסדר'", הוסיפה אליסיה באותו מפגש, "התחושה שלי היא שיש המשכיות, שזה לא נגמר. אחרי שהקליפה הולכת הנשמה נשארת, ואת זה", היא אמרה לשפרה בהתרגשות, "את נתת לי. ברגע שציינת את המשפט: 'אוי ואבוי, החבר שלי נהרג בתאונת מסוקים', הבנתי הכל. כי אלה תמיד הודיע לי איפה הוא נמצא, והפעם, דרך החלום הוא בחר בך, כדי שתודיעי לי על כך.

"איבדתי את הפחד מהמוות", היא חתמה את דבריה, "כי מוות נראה אומנם כמו דבר מפחיד, אבל עכשיו כשאני מבינה שזה לא הסוף, אני הרבה פחות מפחדת".

תגיות:חללי מערכות ישראלאסון המסוקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה