טורים אישיים - כללי

כל האמת ורק האמת: למה באמת נעלמה דרדסית משלטי בני ברק?

הדרדסית נעלמה משלטי הפרסום בבני ברק – כביכול מתוך 'התחשבות בחרדים'. הסיבה האמיתית, מסתבר, היתה שונה לגמרי

  • ד' אייר התשע"ז
דרדסיםדרדסים
אא

מן הסתם שמעתם על שערוריית הדרת הנשים האחרונה: החרדים לא מגלים סובלנות אפילו כלפי דרדסיות מצוירות חמודות. או לפחות, כך ניסו לשכנע אתכם יחצ"ני הסרט החדש על הדרדסים.

הכל התחיל בסוף החודש שעבר, כשפרסומות לסרט הדרדסים החלו להופיע ברחבי הארץ. הם נתלו גם בבני ברק – בהבדל בולט אחד. בשלט הבני ברקי הופיעו רק הדרדסים ממין זכר – לא הדרדסית. בתקשורת נכתב כי חברת פורום פילים, המפיצה את הסרט, מסרה כי ההחלטה התקבלה כדי 'שלא לפגוע ברגשות תושבי העיר החרדית'.

התגובות הפבלוביות הצפויות לא אחרו להגיע. 'הארץ' היגג על שנאת הנשים החרדית, עיתונאיות מחו בזעזוע, ועד התקשורת העולמית והוליווד הגיעו הפרסומים הסנסציוניים על האופן בו עירית בני ברק ותושבי העיר התלוננו על 'הדמות הנשית הבלתי צנועה'.

אלא שעד מהרה קמו כמה עיתונאים חרדים והצביעו על חוסר ההיגיון: בעיריית בני ברק לא שמעו על שום תלונה נגד הדרדסית, חברת היח"צ סירבה לספק פרטים לגבי מקור התלונות המסתוריות, ואם זה לא מספיק – אף חרדי לא הצליח להבין למה הדרדסית, דמות ילדותית מצוירת, צריכה להפריע למישהו. חרדים אמנם מתנגדים לתצלומי נשים לא צנועות בפרסומות – אבל מכאן ועד צנזורה על דרדסית תמימה, ארוכה הדרך.

מי, אם כן, החליט לצנזר את הדרדסית? מתברר שההחלטה היתה של חברת היח"צ, שחיפשה דרך להעלות את המודעות לסרט ולהבטיח לו יחסי ציבור מעולים. ואיזו דרך טובה יותר יש מהכפשת חרדים?

"בשיווק הרבה פעמים מייצרים פרובוקציות, מבעירים את הרשת והמוצר מקבל פי אלף יותר חשיפה בכתבות ובפוסטים שנכתבים בעד ונגד", כתב איש התקשורת בניהו יום טוב בדף הפייסבוק שלו. "לא פעם עיתונאים חרדים מקבלים 'צילומי תועבה' או 'חשיפה של חילול שבת' מטעם יחצ"ני החברות בעצמם, שמתחננים לייצר פרובוקציה על רקע דתי, ולקבל תהודה ברשתות".

במילים אחרות, מי ידע שהציבור החרדי מהווה כזה מנוע צמיחה למשק? כל מה שצריך כדי לשווק מוצר בהצלחה זה ליצור פרובוקציה שתציג את החרדים באור שלילי, והופ! כבר לא מדובר במוצר סתמי אלא בעתידה של החברה הנאורה כולה. הסרט על הדרדסים הוא כבר לא רק בידור טיפשי לילדים – על כתפיו הקולנועיות הוא סוחב מאתיים שנה של מאבק פמיניסטי. מי יגיד לו לא?

את הטריק הזה, תהיו בטוחים, לא המציאו אנשי יחסי הציבור של הדרדסים. למעשה, הוא בכלל לא הומצא בישראל. אם רוצים ממש להתחקות על מקורותיו ההיסטוריים, צריך כנראה להגיע לרוסיה של ימי הצארים.

הרבה בעיות היו לה, לרוסיה הזו: איכרים החיים בעוני מחפיר ובורות מבישה, פערי מעמדות עצומים, כלכלה פרימיטיבית שלא מצליחה להשתלב באירופה, ושכבת אריסטוקרטיה כל כך מנותקת, שהמהפכנים הקומוניסטים לא נתקלו בקשיים מיוחדים במסעם להשמיד אותה עד תום. אבל עד למהפכה, היתה לשכבה השלטת הרוסית דרך אחת נהדרת לשרוד למרות המרירות של העם. לדרך הזו קראו: 'הכו ביהודים והצילו את רוסיה'. יש רעב? עוני? חוסר שוויון? בכל אשם מושק'ה היהודי. רוצים להציל את אמא רוסיה מהכוחות הזדוניים שמשתלטים עליה? הכו ביהודים!

מאז התקדמנו קצת. אנשי שיווק, ברוך השם, לא קוראים לחולל פוגרום בחרדים. במקום זה הם רק מנסים לחולל בהם פוגרום תקשורתי, להעלות אותם על גרדום דעת הקהל, ולהזכיר לכולם עד כמה הם בלתי נסבלים. זה אולי לא יפתור את הבעיות של המוצר שלהם – אבל ייתן לו סיכוי הרבה יותר טוב.

תגיות:בני ברקחרדיםשלט חוצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה