כתבות מגזין

ספר חדש על הרבי מלובביץ’ חושף: במשך עשורים הסתמכו מנהיגי המדינה על עצתו

ראש אמ"ן התכתב איתו בקודים במהלך מלחמת יום הכיפורים. יעקב פרי נפגש איתו מיד לאחר שהתמנה לראשות השב"כ. בנימין נתניהו קיבל ממנו הדרכה כיצד לייצג את ישראל באו"ם. 'ברגע האמת', ספרם החדש של שלום ירושלמי, יוסי אליטוב ואריה ארליך, מתאר את עומק הדיאלוג המדיני והבטחוני שהתקיים בין הרבי מלובביץ' ומנהיגי מדינת ישראל

  • ל' ניסן התשע"ז
אא

לא בכל יום מגיע ספר על רב לרשימת רבי המכר בישראל, אבל זה בדיוק מה שקרה לספר 'ברגע האמת – הרבי מלובביץ' והדיאלוג המדיני-בטחוני עם מקבלי ההחלטות בישראל'. על הספר, באופן ראוי לציון, חתומים שלושה כותבים: הפרשן הפוליטי הוותיק ואיש 'מקור ראשון' שלום ירושלמי – ולצידו יוסי אליטוב ואריה ארליך, שני עיתונאים מהשבועון החרדי 'משפחה' הנמנים על חסידות חב"ד.

"התחלנו לפני ארבע שנים להגות את הרעיון לספר", מספר אריה ארליך, אחד משני העיתונאים החב"דניקים השותפים בכתיבת הספר. "פנינו לאנשים, אספנו חומרים. אבל ככל שהתקדמנו בכתיבה כך חשבנו, יוסי ואני, שיהיה נכון ללהק גם פרשן פוליטי וותיק. משתי סיבות: ראשית, הספר לא מביא רק את הזווית החב"דניקית. בכל סיפור שאנחנו מביאים, חציו עוסק באירועים שקרו בישראל, בפוליטיקה ובצבא. שנית, רצינו שזה יהיה ספר לציבור הישראלי כולו, שיפנה לקהל גדול ככל האפשר".

 

למה בחרתם דווקא בשלום ירושלמי?

"שלום פרשן כבר ארבעים שנה, הוא חי מאד את ההוויה הישראלית. הוא גם בעל מוניטין, מה שבהחלט הוסיף לאופן בו הספר התקבל בציבור. כשפנינו לשלום עם ההצעה, לא היינו בטוחים מה הוא יחשוב על הרעיון לכתוב ספר על מנהיג רוחני חרדי, אבל הוא נדלק מהרגע הראשון. היה לנו שיתוף פעולה מאד פורה. כשאנחנו התלהבנו יותר מידי – שלום ידע לרסן אותנו. וכך גם להפך. עבדנו במשך שנה בהרמוניה ממש טובה".

הספר יצא לפני כחודש בהוצאת 'כנרת זמורה ביתן', הוצאת הספרים הגדולה בישראל. "גם שם, כולם אהבו את הרעיון של הספר מהרגע הראשון", מעיד ארליך.

בעולם חסידי חב"ד, כמובן, התקבל הספר באהדה גדולה. התגובה הזו לא הפתיעה את ארליך ועמיתיו, אבל הם כן הופתעו מעוצמת התגובה מהעולם הפוליטי. "בשבוע שעבר ישבנו שעה אצל הנשיא ריבלין, הוא התעניין בלי סוף והודיע שהוא מתכוון לקרוא בספר כל מילה. היינו אצל ראש הממשלה נתניהו, שגם התראיין בהרחבה לספר וסיפר לנו כיצד הדריך אותו הרבי לייצג את ישראל באו"ם. שמענו תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית. הספר מביע עמדות מאד נחרצות לגבי מה שמכנים בחב"ד 'שלמות הארץ', וזה כמובן לא הביא רק תגובות חיוביות. דן מרגלית, למשל, פרסם ב'ישראל היום' טור שבו הוא מותח ביקורת על הצעתו של הרבי מלובביץ', בימי מלחמת יום הכיפורים, לכבוש את דמשק מידי סוריה".

 

למה, באמת, הציע הרבי לכבוש את דמשק?

"את הסיפור הזה שמענו מפי יוסי צ'חנובר, בכיר במערכת הביטחון לדורותיה", מסביר ארליך. "הוא סיפר לנו שביום השני של המלחמה הוא קיבל שיחת טלפון מניו יורק – הרבי ביקש שימסור למשה דיין את המלצתו לכבוש את דמשק. הוא חיכה עד שדיין חזר משדה הקרב, ואז אמר לו: 'תזרוק אותי מהחדר אם אתה רוצה, אבל יש לי שליחות למלא', ואז הוא סיפר לו מה הרבי אמר. להפתעתו, דיין לא דחה את ההצעה על הסף. הוא הרהר בה, אבל לבסוף ביקש ממנו למסור לרבי מלובביץ' שיש בהצעה שתי בעיות: ראשית, אין לישראל מספיק חיילים לשלוח אל המתקפה הזו. ושנית – כיבוש כזה יכריח את ישראל להאכיל שלושה מיליון סורים. אגב, ברקורדים של דיוני הממשלה מאותה תקופה רואים שאכן דנו באפשרות לכבוש את דמשק.

"בכל מקרה, צ'חנובר סיפר בדיעבד הוא הבין שהרבי מלובביץ' התכוון לכיבוש טקטי קצר שיפעיל לחץ על סוריה, ויגרום לנסיגתה מהמערכה מה שהיה מפנה את ישראל למלחמה במצרים בלבד".

הרבי מלובביץ’הרבי מלובביץ’

 

היו סיפורים שנחשפו בתחקיר והפתיעו אפילו אתכם?

"היו הרבה תגליות מיוחדות במהלך התחקיר. ניסינו מאד להגיע לאנשים שהיו בצמתי ההכרעות בישראל בזמן אמת. במקרים של אישים שהלכו לעולמם כמו רבין ושמיר, דיברנו עם מקורבים ואנשי לשכה. ראיינו ארוכות את אליקים רובינשטיין, למשל, שהיה מזכיר הממשלה של שמיר. אבל אחד הראיונות המדהימים ביותר היה עם יעקב פרי, בעבר ראש השב"כ וכיום איש 'יש עתיד'. הוא סיפר לנו שבשנת 1991, קצת אחרי שמונה לראשות השב"כ, הוא טס לארה"ב כדי להיפגש עם מקביליו האמריקאים. באותה תקופה הוטל איפול מלא על השב"כ – אזרחי ישראל לא ידעו אפילו את האות הראשונה בשמו של ראש השב"כ, ולא ידעו בכלל על חילופי תפקידים בצמרת. אבל כשפרי נחת בניו יורק עטו עליו שני חסידי חב"ד ואמרו לו: 'מזל טוב על המינוי לראש השב"כ, הרבי רוצה לפגוש אותך'."

כשהוא תוהה מה עוד יודע עליו הרבי, יצא  יעקב פרי לפגישה עימו, פגישה שארכה 25 דקות. מתוכן, 15 דקות הוקדשו לסקירה של הרבי על איומי האיסלם הקיצוני. "הוא חזה את הפיגוע בנייני התאומים", אמר פרי לכותבי הספר. "בכלל, לולא ידעתי שמדובר באדם שמקדיש את רוב זמנו ללימוד תורה, הייתי סבור שמדובר באדם המקדיש את עיקר זמנו לקריאת דוחות מודיעין". את המפגש הוא סיכם: "באתי אליו מתוך מחשבה שהעולם הדתי הינו צר אופקים. כשיצאתי ממנו הבנתי עד כמה צר עולמי בהשוואה לעולמו של הרבי מלובביץ'".

ריאיון מפתיע אחר, מספר ארליך, התקיים באופן בלתי צפוי – בעיצומו של ביקור ניחומים.

"יוסי צ'חנובר הוא סרבן ראיונות סדרתי. כשפנינו אליו בבקשה שיתראיין עבור הספר הוא סרב, אמר שהוא לא מתראיין בכלל. אבל בתשרי השנה נפטרה ביתו של אליקים רובינשטיין אחרי מחלה קשה, והרגשתי צורך לבוא ולנחם – רובינשטיין שלח לי תיקונים לריאיון איתו ממש בימיה האחרונים. לקחתי איתי את שלום והלכנו לנחם יחד.

"בביתו של רובינשטיין שהה בדיוק יוסי צ'חנובר. אליקים רובינשטיין הציג אותנו וסיפר לו שאנחנו כותבים ספר על הרב מלובביץ' הוא שמע ואמר: 'בואו ואספר לכם כמה סיפורים על הרבי'. הפעלנו את הרשמקול והוא דיבר בערך חצי שעה. כשהוא סיים החלפנו טלפונים וסיכמנו שנתאם פגישה. אבל כשהתקשרתי אליו למחרת הוא כבר אמר: 'לא יודע מה עבר עלי שדיברתי אתכם. אתם יכולים להשתמש במה שכבר אמרתי, אבל אני לא מתראיין'..."

על אף שמדובר בספר שכבר כבש את רשימות רבי המכר, ארליך מדגיש שלא מדובר בסתם פרויקט עיתונאי מוצלח: "מבחינתנו, בכתיבת הספר היה ממד של שליחות. הספר הזה מראה כיצד מנהיג רוחני שקוע בתורה ידע הכל על מה שקורה. כמו ששלום ירושלמי אמר: אפשר להתפלא מאד מה משך מנהיגים אליו – כי הרי לא היתה להם טובת הנאה חומרית מהקשר עם הרבי. הוא לא התערב בפוליטיקה. אז למה ראש אמ"ן התכתב איתו בתור מלחמת יום כיפור, שרון התייעץ איתו בימיו כאלוף,, ומדינאים רבים ביקשו את עצתו? המסקנה היא שהרבי שימש משענת רוחנית עבורם, אולי המשענת היחידה שמצאו מחוץ לגבולות המדינה".

הספר צפוי להיות מתורגם באנגלית, אומר ארליך, ומשם השפעתו יכולה להגיע מעבר לזירה הפוליטית הישראלית. למעשה, כבר הגרסה העברית עושה את זה.

"דיוויד פדרמן, השגריר החדש של טראמפ, כבר קרא את הספר", אומר ארליך. "הוא אומר שהוא משנן את הטקסטים משם..."

עוד על הרבי מלובביץ', קורות חייו, פועלו והשפעתו, לחצו כאן.

תגיות:דמשקהרבי מילובביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה