חדשות בעולם

הכירו את האברך החרדי וגר הצדק מירושלים, שיתמודד בבחירות לנשיאות קונגו

האברך החרדי וגר הצדק אליהו פנחס שדי, או בשמו האחר קיטוקו סדאיי מארה – נולד לפני 36 שנה בקונגו שבאפריקה, וצפוי להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות המדינה. בראיון מיוחד מספר שדי על הטריגר להתגייר, על הקרבה לפוליטיקה ועל ההחלטה להתמודד על הנשיאות, דווקא בארץ מוצאו

אליהו פנחס שדי (צילום מסך ערוץ 1)אליהו פנחס שדי (צילום מסך ערוץ 1)
אא

אליהו פנחס שדי – אברך וגר צדק חרדי שמתגורר ברובע היהודי בירושלים, יתמודד בבחירות הבאות על נשיאות קונגו, ארץ מוצאו. שדי, או בשמו האחר קיוטוקו סדאיי מארה, נולד לפני 36 שנה בקונגו, אך בגיל שמונה עזב אותה ביחד עם הוריו לטובת מגורים בצרפת – שבה גם גילה את היהדות, והחליט להצטרף אל שורותיה. היה זה בגיל 20. 

שדי פנה למכון הראשי לגיור בצרפת, אך לא במהרה נענה בחיוב. "בתחילה ניסו לדחות אותי, כפי שמורה ההלכה", סיפר בראיון ל'בחדרי חרדים'. "אולם אחרי שהתעקשתי, אושר לי להתחיל בתהליך הגיור. היה לי מסלול אחר בדת. מצאתי יהודים והתחלתי להבין שיש היסטוריה. התחלתי להתאהב קצת, התחלתי לקרוא קצת תורה והבנתי שהגיור היה הדרך שלי".

וכך, במשך שנה שלימה למד את מכמני היהדות ונושאי המצוות השונים, עד שזכה לתואר הנכסף 'יהודי' ועלה לארץ ישראל. "אני מאושר שהגעתי ליהדות האמיתית", הוא אומר כיום. "לא חשבתי לרגע ללכת לרפורמים או לקונסרבטיבים. הם לא מקובלים על כולם, וזה לא בא בחשבון".

זמן קצר לאחר מכן, פגש בארגון יהודי שבו התנדב – בחורה חרדית מצרפת, והשניים נישאו בפתח תקווה ועברו להתגורר ברובע היהודי בירושלים. "רציתי את המקום הכי קדוש, שנותן רוגע לנשמה", סיפר שדי כשנשאל מדוע בחר לגור דווקא שם.

"אין בעיה שיהודי חרדי יכהן כנשיא מדינה אפריקנית"

אל העולם הפוליטי התוודע שדי בגיל ההתבגרות, ועד מהרה הבין שזהו ייעודו והחליט ללמוד את הנושא לעומקו. מה הפלא אפוא שהחליט לבסוף להתמודד בבחירות על הנשיאות בקונגו, מטעם 'המפלגה הסוציאליסטית' – שחרטה על דגלה להילחם באבטלה ולהבטיח את ביטחון תושבי קונגו כמו גם את הצלחתם.

לטענתו, סיכוייו להיבחר טובים, ולו רק בשל העובדה שבחר לשוב אל ארץ מוצאו ולסייע לאזרחיה, למרות שהוא יהודי חרדי (שיכל בנקל להשקיע את מרצו בבחירות בארץ). "המצב הפוליטי בקונגו לא מזהיר", הוא מסביר מדוע החליט לעשות כן. "הנשיא הנוכחי שלה מכהן בתפקידו כבר 17 שנה, למרות שהחוק מגביל אותו ללא יותר משתי קדנציות. הוא מצליח לשרוד בתפקיד כי הוא משחד אנשי אופוזיציה ומפעיל עליהם מניפולציות. המצב הזה הוא מסוכן, וגם פוגע בכלכלה של המדינה ובמצבה הסוציאלי. לאנשים שם אין מה לאכול, אין להם אפילו חינוך, אפילו בריאות – אין להם שום דבר".

לדברי שדי, אין שום בעיה עם זה שיהודי חרדי יכהן כנשיא במדינה אפריקנית. נהפוך הוא. אם ייבחר, הוא מתעתד לטוס על ציר ישראל-קונגו מדי שבוע. "אין בעיה עם היותי יהודי חרדי, ואני מתייעץ עם הרב שלי בכל נושא הלכתי. לישראל יש כוח חזק בקונגו. אם ישראל רוצה לעזור לעם שלנו, ישראל יכולה לעשות דברים טובים בשבילנו", אמר. "גם אם איבחר ואופיע בישראל עם מטוס נשיאותי ויקבלו אותי בשטיח אדום – תמיד אשאר אליהו פנחס הפשוט, שזוכר מהיכן הוא הגיע".

צפו בראיון המלא עם אליהו פנחס שדי, בערוץ הראשון:

(קרדיט: ערוץ 1)

תגיות:חרדיגר צדקנשיאותקונגו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה