כתבות מגזין

ראש הממשלה בראיון יהודי: "בשבת אני עוזב הכל וניגש ללמוד את ההפטרה"

מהו המשפט שאמר הרבי מלובביץ לראש הממשלה נתניהו ומתווה את דרכו עד היום? מה נוהג ראש הממשלה לעשות מידי שבת עם בנו אבנר, ומהו סוד היהדות לפי דעתו? סופרי 'משפחה' חשפו זאת מעל דפי העיתון בראיון יהודי ולא פוליטי

ביבי נתניהו (צילום: פלאש 90)ביבי נתניהו (צילום: פלאש 90)
אא

בין הכתבות הרבות שפורסמו בעיתוני חג הפסח החרדיים בלטה כתבתם של העיתונאים יוסי אליטוב ואריה ארליך מעיתון  'משפחה'. השניים העניקו לקוראיהם ראיון ייחודי מאוד עם ראש הממשלה, אלא שלמרבה הפלא נתניהו לא שוחח על נושאים פוליטיים, אלא התמקד בנושאים יהודיים, וסיפר על הקשר שלו עם היהדות.

כחלק מכך בחר ראש הממשלה לפתוח את השיחה כשהוא הציג לפני צמד המראיינים ספר ביוגרפיה העוסק בתולדות חייו של אלכסנדר המילטון, מחשובי מנהיגי האומה האמריקנית. "הזדמן לי להשתתף לפני מספר חודשים במופע שהתקיים בארה"ב והמחיז את דמותו של המילטון", סיפר נתניהו. "בסיום המופע ניגשתי אל הבימאי וביקשתי ממנו להוסיף פרט חשוב למופע. סיפרתי לו על כך שקראתי כי המילטון נולד באיים הקריביים, וכשהיה ילד לא היו שם בתי ספר מסודרים. לכן הוא למד אצל אישה יהודייה מספרד. בין היתר, היא לימדה אותו לדקלם את עשרת הדיברות בעברית. אחד מבניו של המילטון  חשף מאוחר יותר שלמרות שאביו לא דיבר כמעט מעולם על ילדותו, דבר אחד הוא נהג לספר - בעודו ילד הוא שינן את עשרת הדיברות. כן, זה מה שהוא זכר מאז. את עשרת הדיברות, תורת הנצח של העם היהודי.

"גם לאחר שהמילטון מת נמצאו כתבים בהם נכתב בכתב ידו כי 'הסיפור של היהודים מההיסטוריה הקדומה שלהם, מהזמן העתיק לזמן שלנו, הוא לחלוטין מחוץ לנתיב הרגיל של ההיסטוריה. לפיכך אי אפשר שלא לחשוב ולהסיק באופן הגיוני שהייעוד של היהודים הוא ייחודי, שזה חלק מתכנית אלוקית גדולה".

 

נר של אמת – מפיץ אור למרחקים

חלקים נרחבים מן השיחה עם נתניהו נסובו על פגישותיו עם הרבי מלובביץ'. אין זה סוד שלראש הממשלה אשר שימש במשך מספר שנים כנציג האו"ם בניו יורק היה קשר מיוחד עם הרבי לפני מספר עשורים.

על הפעם הראשונה בה הם נפגשו סיפר נתניהו למראיינים: "זה היה בשמחת תורה תשמ"ה, זמן קצר אחרי שהתמניתי לשגריר של מדינת ישראל באו"ם. באחד הימים הודיעו לי שעומד להיות אירוע גדול אצל הרבי מלובביץ' וכמובן שביקשתי להשתתף. הגעתי בחצות הלילה לכתובת המפורסמת בבית הכנסת ב-770 איסטרן פארקווי שבברוקלין ניו יורק וזו הייתה הפעם הראשונה שפגשתי את הרבי. השעה הייתה מאוחרת, אבל בתוך האולם האווירה הייתה של אמצע היום. למעלה מ-5000 חסידים הצטופפו באולם וזה היה מדהים. לא האמנתי כמה אנשים יכולים להיכנס לאולם לא גדול במיוחד. הם פשוט עמדו זה מעל זה, על גבי פירמידות בנות כמה קומות".

ונתניהו המשיך לספר: "לאחר שנכנסתי פנימה אמרו לי להמתין מעט ולפתע נפתחה הדלת בקצה האולם וראיתי מעין שחזור של מעמד קריעת ים סוף, כאשר בתוך הדוחק העצום נוצר שביל אנושי. הרבי צעד באמצע ותפס מקומו על הבימה. האנשים שלצדי אמרו לי: 'גש אל הרבי'. היססתי מעט, כי חששתי להפריע לו, אבל הם דחקו בי לגשת אליו. ניגשתי ואמרתי לו: 'הרבי, באתי לראות אותך'. והרבי חייך ושאל: 'רק לראות? לא לשוחח'"

בסופו של דבר ציין נתניהו כי הם ניהלו שיחה של כ-45 דקות, כאשר הרבי מדבר עברית מעולה במבטא אשכנזי. "הרגשתי שלרבי יש עבורי את כל הזמן שבעולם. הוא שוחח אתי על תפקידי באו"ם ועל הדרך שבה אני צריך להציג את האמת של העם היהודי מול העולם. בשיחה היא הוא אמר לי: 'אתה הולך לבית החושך והשקר, זכור שגם באפילה הגדולה ביותר, כשאתה מדליק נר אחד של אמת הוא מפיץ אור יקרות שנראה למרחקים'. אין דרך מדויקת יותר  לתאר את האופן בו ראיתי את תפקידי באו"ם".

המפגש הבא של נתניהו עם הרבי מלובביץ' התקיים בסמוך להחלטתו לפרוש מהתפקיד באו"ם ולהצטרף למערכת הפוליטית בארץ. הרבי לא היה שבע רצון מכך והוא אמר לנתניהו: 'אתה תצטרך להיאבק עם מאה ותשעה עשר אנשים'. "בזמנו", הודה נתניהו, "התחזית שהרבי השמיע באוזניי לפיה אצטרך להיאבק עם מאה ותשעה עשר אנשים נשמעה לי כגוזמה או כבדיחה. אבל בהמשך למדתי שזו הגדרה מדויקת מאוד של תפקיד ראש ממשלת ישראל".

 

מתפנה מעיסוקיו ולומד את ההפטרה

ויש לו גם סיפורים אישיים על יהדות ואהבת הדת. "בכל שבת אני מתפנה מעיסוקיי", סיפר נתניהו למראיינים בגילוי לב, "אני קורא לבני אבנר ואומר לו: 'בוא נלמד את ההפטרה של השבוע'. ההפטרות של השבועות של הנחמות מיוחדות מאוד". (הכוונה לשבע הנחמות בין שתשע באב לראש השנה. מ.א).

נתניהו גם סיפר על אביו – פרופ' בן ציון נתניהו ז"ל, שנפטר בגיל 102. "ינקתי את האמונה עוד מהבית. אני זוכר שהוא אמר לי תמיד: 'כשאתה רואה שעון, האם ייתכן שאין שען שעומד מאחוריו? הרי וודאי שיש שען".

ביבי ואביו בן ציון זביבי ואביו בן ציון ז

ולסיום בחר נתניהו לספר על ביקורו ההיסטורי ורווי המשמעות במדינות אפריקה במהלך הקיץ האחרון. "שבע המדינות שהלכתי אליהן הן מדינות נוצריות, מחוברות מאוד למורשת שלנו. במהלך הפגישות אחד המנהיגים שאל אותי: 'מה הסוד שלכם? מה הדי אין איי של העם היהודי?' השבתי לו: 'אתה צריך להבין שהעם שלנו זה עם בעל גזע עתיק, עם ענפים שעולים לשמיים. כי יש אצלנו מדע וחדשנות שאלו הענפים שעולים לשמיים, אבל הכל מתחיל מהשורש. השילוב הזה של העבר והעתיד הוא שילוב מיוחד".

תגיות:ביבי נתניהוהרבי מילובביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה