חדשות בעולם

מסמכים סודיים של האו"ם חושפים: העולם ידע על זוועות השואה, והעדיף לשתוק

ארכיון סודי של האו"ם הפך לגלוי, והמסמכים שהוסתרו בו במשך 70 שנה - מתגלים לעיני כל. המסמכים מציגים ראיות חותכות לכך שכבר בשנת 1942, המדינות ארה"ב, בריטניה ורוסיה - ידעו מה מתרחש על אדמות אירופה העשנות, על רדיפת הנאצים ועל הירצחם של מיליוני יהודים - אך העדיפו להעלים עין, ולשתוק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העיתון הבריטי 'אינדפנדנט' פרסם היום (ג') ראיון מיוחד שנעשה עם מחבר הספר 'זכויות אדם לאחר היטלר' - פרופ' דן פלש, שהצליח להתחקות אחר מסמכים סודיים של האו"ם, שהוסתרו מעין הציבור במשך 70 שנה. המסמכים מציגים ראיות חותכות לכך שכבר בשנת 1942, המדינות ארה"ב, בריטניה ורוסיה - ידעו מה מתרחש על אדמות אירופה העשנות, על רדיפת הנאצים ועל הירצחם של מיליוני יהודים - אך העדיפו להעלים עין, ולשתוק. 

בראיון עמו סיפר פלש כי אחת הדוגמאות שאותן הוא מציג בספרו הם דברי השר קרנבורן, שהיה חבר קבינט המלחמה בבריטניה. "אסור להחשיב את היהודים כמקרה מיוחד", התבטא קרנבורן בשלהי שנת 1942, כאשר הידיעה אודות גורלם של יהודי אירופה הגיעה לאוזניו. "בריטניה כבר עמוסה במהגרים, ולא ניתן לקלוט עוד", אמר. 

לדברי פלש, שמשמש כיום כפרופ' ליחסים בינלאומיים ודיפלומטיה באוניברסיטת לונדון,  בין כל המסמכים הסודיים שהועברו לידי האו"ם - נמצא גם כתב אישום משנת 1944 נגד הצורר אדולף היטלר ימ"ש, בגין פשעי המלחמה שביצע. 

מסמך אחר שאיכשהו מצא דרך לגניזה ונחשף רק בימים אלו הוא דין ודברים בין הרברט פל - אחד הנציגים האמריקניים שניסו להביא פושעי מלחמה נאציים לדין במסגרת וועדה מיוחדת שיזם האו"ם, לבין קולגות אנטישמיות שבלמו את מאמציו ואף הצליחו לסכל אותם. אותן קולגות, כך מסתבר, היו מודאגות שמא היחסים הכלכליים בין גרמניה לארה"ב, יפגעו באם יוגשו כתבי אישום נגד פושעי המלחמה הגרמנים (או כך לפחות טענו כלפי חוץ).

בספרו חושף פלש את המסמכים הסודיים, שהוסתרו מעין החוקרים במשך למעלה משבעים שנה. לא כולם ידעו על קיומם, אך גם בעבור מי שידע - הייתה זו משימה כמעט בלתי אפשרית, להניח את ידו עליהם. "כל מי שרצה לבדוק את המסמכים, היה צריך לקבל אישור ממשלתי ממדינת מוצאו, וכן אישור של מזכ"ל האו"ם בכבודו ובעצמו", אומר פלש. הדבר הזה הסתיים לאחר ששגרירת ארה"ב האחרונה באו"ם, סמנת'ה פאוור - השיגה את האישור להנגיש את הארכיון החסוי לציבור הרחב, באופן כזה שכל מי שמעוניין בבדיקת המסמכים - יוכל לעשות זאת ללא כל עכבות.

תגיות:יהודיםעולםמנהיגיםשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה