פעילות הידברות

חדש בהידברות: מענה הלכתי אנושי של ארגון "קו ההלכה" בשיתוף ארגון "הידברות". 073-333-3300

אתה נמצא בחדר לידה, שעה 2 לפנות בוקר, ומתעוררת שאלה הלכתית דחופה שאינה ניתנת לדחייה, אבל לאיזה רב ניתן לפנות בשעה כזו?... בעוד כמה דקות נכנסת שבת ולפתע הפסקת חשמל, מה מותר? מה אסור? איזה רב זמין כעת לשאלות בהלכה?... ארגון "קו ההלכה", בשיתוף עם ארגון הידברות, מקים רשת של בתי הוראה ובתי דין בכל הארץ, ומפעיל מענה טלפוני אנושי לכל שאלה הלכתית 24 שעות ביממה מצאת השבת ועד כניסתה.

  • י"ג ניסן התשע"ז
אא

במשך שנים לא מעטות פועל ארגון הידברות לסייע לאנשים בכל נושא, בכל שאלה, בכל בקשה. כחלק מן הסיוע הזה הוקמה, למשל, מחלקת "שלום בית" בהידברות, אשר מגיעה עד לאנשים באופן ישיר, ומסייעת בנושאים של שלום בית והקמת משפחה בצורה מעמיקה ומקצועית. גם בנושאים הלכתיים פועל הארגון כדי לתת מענה לשאלות של כלל הציבור, בנושאים של כשרות, שבת, דיני ממונות ועוד. לשם כך הוקם השירות "רב על הקו", בו ניתן מענה לפונים בטלפון ובוואצאפ, בכל נושא הלכתי.

בשיחה עם ר' יוסף עזרא, המשנה למנכ"ל, נחשפנו לצמיחתו של שיתוף פעולה נפלא בין ארגון הידברות לבין קו ההלכה.

מדוע החלטתם ליצור שיתוף פעולה שכזה?

"ריבוי הפונים למחלקות הללו הביא לעומס רב של עבודה, ולצורך חשוב במענה מורחב יותר. 'רב על הקו' היה אבן דרך, אותה הנחיל הרב זמיר כהן שליט"א אשר משמשת כרב אישי לשאלות בהלכה ואתחלתא ליצירת מענה רחב יותר.
"הפניות הרבות הביאו להכרחיות בהרחבת המענה, שיכיל בתוכו קו הלכה ברור לשאלות הרבות והדינאמיות, עם תשובות מרבנים חשובים אשר ישיבו באופן רציף בכל שעה ובכל נושא. בפגישה שנערכה בביתר בהשתתפות הרב זמיר, הרב ירון אשכנזי – המפקח הרוחני על הקו, הרב אליהו שושן – מנכ"ל קו ההלכה, ואנוכי, הוחלט על שת"פ נרחב בין הידברות לקו ההלכה, מה שיהווה, בע"ה, נדבך מוצק להתרחבות עבור הפונים במגוון רחב של נושאים.
"בעקבות זאת, הידברות וארגון 'קו ההלכה' יוצרים בימים אלו שיתוף פעולה חדש ופורה, להנגיש לציבור זמינות במענה הלכתי 24 שעות ביממה. כל אחד מעם ישראל, בכל מקום שהוא, יכול להרגיש בנוח להתקשר בכל עניין ובכל זמן, ולקבל דעת תורה נוספת, ללמוד ולקיים. הרב זמיר כהן רואה חשיבות גדולה בשת"פ הנוכחי המניב מענה מועיל ואיכותי לקהל הרחב".


פנינו אל מנכ"ל ארגון "קו ההלכה", הרב אליהו שושן, ואל המפקח הרוחני של הארגון, הרב ירון אשכנזי, כדי לשמוע על הפעילויות המגוונות והחשובות של ארגון "קו ההלכה".
 

במה עוסקת הפעילות שלכם, ומה היקפה?

"ארגון 'קו ההלכה' מאגד בתוכו שלשה ענפים מרכזיים, בראשם המענה ההלכתי שפועל ללא הפסקה, 24 שעות ביממה, על ידי רבנים מומחים הפוסקים על פי שיטתו ופסיקתו של מרן הרב עובדיה זצ"ל. המענה ההלכתי התקבל באהדה רבה בקרב הציבור עת הוקם לפני כשלש שנים, וכיום הרבנים עונים על למעלה מ-1000 שאלות בהלכה ביממה. כמו כן אנו עמלים כיום על הקמה של רשת בתי הוראה בכל רחבי הארץ, בראשות הגאון הגדול הרב משה פנירי שליט"א, ושל רשת בתי דין לענייני ממונות, בראשות הגאון הגדול הרב אלחנן פרץ שליט"א. הצורך בהקמת מענה זה היה רב. ישנו ציבור גדול של אנשים שאין להם מענה מסודר ומאורגן בהלכה, ואנו משתדלים למלא את החסר. עם הזמן נוצר הצורך בהקמת סניפים מקומיים למענה אזורי, ולכן התחלנו בהקמת הרשתות של בתי ההוראה ובתי הדין".

על מה מתבססים פסקי ההלכה שבארגון "קו ההלכה"? הרי ידוע שיש הרבה שיטות בהלכה. איך מחליטים לפי איזו שיטה לפסוק?

"המיוחד בארגון 'קו ההלכה' הוא, שכל הרבנים פוסקים לפי שיטתו של מרן הרב עובדיה, וכך זכינו שכמעט אין שינויים בין פסיקת רב אחד למשנהו. האדם השואל מעבר לקו מייחל ומצפה לקבל תשובה בהירה ואחידה, וזה מה שאנו משתדלים לעשות. לא לחינם אמרו חז"ל 'עשה לך רב והסתלק מן הספק'. כאשר ישנה גישה אחידה, אין ספיקות".

ועל אלו שאלות אפשר, בעצם, לקבל תשובות במענה ההלכתי של ארגון "קו ההלכה", בשיתוף עם ארגון "הידברות"?

"כדי לתת מענה מקצועי במגוון תחומים, ישנן כמה שלוחות במענה הטלפוני החדש שבשיתוף עם ארגון הידברות. שלוחה 1 היא למענה בהלכות הקשורות ליום יום, כהלכות שבת, טהרה, כשרות בשר וחלב, נדרים, אבלות וכו', הלכות חג בחג, מוקד טלפוני לפני צומות בשיתוף רופאים ועוד. שלוחה 2 היא למענה בדיני ממונות, השבת אבדה, הלכות גזלה, דיני ריבית ושטרות עיסקא, יעוץ עיסקי על פי ההלכה ועוד. שלוחה 3 היא למענה בנושאי שלום בית, על ידי יועצים של ארגון הידברות. שלוחה 4 היא לייעוץ ולהכוונה בנושאים כלליים, בכל תחום שאדם זקוק בו לייעוץ אישי. אין ספק ששיתוף הפעולה עם הידברות אפשר לנו להרחיב את המענה בקו ההלכה, ולהעניק לפונים מענה גם בנושאים כלליים אחרים.

 

כשהרב נמצא קרוב לבית

כפי שאמרתם, אתם מקימים רשת של בתי הוראה בראשות הגאון הרב פנירי. מה זה בית הוראה?

"בית הוראה הינו סניף מקומי, בו יושב רב מאותו אזור מגורים ועונה לשאלות המצריכות מענה אנושי, כגון שאלות של טהרת המשפחה שפעמים לא ניתן לפסוק דרך הטלפון, וצריך לשאול רב שיוכל לראות את השאלה. קו ההלכה המשותף עם הידברות נותן מענה מלא לכל שאלה שלא מצריכה פנייה אישית. אך עבור שאלות שמחייבות זאת, הצורך בהקמת רשת בתי הוראה היה גדול מאד. פעמים רבות התקשרו אנשים שהוצרכו לפסיקה מידית, ולא היתה לנו דרך לעזור להם. כיום, לאחר הקמתם של כעשרה בתי הוראה ברחבי הארץ, אנו רואים את הנהירה של הציבור לשאול את הרבנים, ומבינים עד כמה היה הדבר נצרך.

"תועלת נוספת, שמתאימה לציבור שאינו רוצה להיחשף בפני רב ובכל זאת זקוק לפסיקה, היא תיבת הדואר של בית ההוראה. כאשר ישנה שאלה שהשואל מתבייש להגיע עמה אל הרב, אינו רוצה להיחשף ואינו חפץ שהרב ידע מי הוא, יכול להניח את השאלה בתיבת הדואר בצירוף מספר טלפון. בשעות הפעילות של בית ההוראה, הרב חוזר אל השואלים ועונה להם כדין תורה בלי לדעת מי האנשים המשוחחים עמו כעת.

"כפי שאמרנו, אנו מעניינים לתת מענה בכל הארץ, לזיכוי הרבים. שיהיה לאנשים לאן לפנות, שיהיה להם רב שהם יכולים לפנות אליו, לסמוך עליו, לשוחח איתו. שיהיה אדם מאיר פנים. דרך זה נוכל להעביר את היופי של התורה לעם ישראל ביתר קלות. לשם כך אנחנו דואגים הן להקמת בתי ההוראה, והן לשיתוף הפעולה המבורך עם ארגון הידברות, בקו ההלכה".

אתם מקימים גם רשת של בתי דין, בראשות הגאון הרב אלחנן פרץ. מה ההבדל, בעצם, בין בית דין לבית הוראה?

"נכון, אנחנו מקימים גם רשת של בתי דין בכל הארץ. בית דין אמור לתת מענה לפן הממוני: עריכת שטרות עסקה, עריכת צוואות, בוררויות, פשרות ממוניות בין אנשים, פתרון של סכסוכי שכנים שקשורים לדיני ממונות וכן הלאה, כמובן על פי דין תורה. בית דין הוא מקום שמאויש בדיינים שמוסמכים לדון בדיני ממונות. זכינו להקים בחודשים האחרונים ששה סניפים, ועוד היד נטויה".

באלו ערים יש לכם בתי הוראה ובתי דין?

"זכינו להקים בתי הוראה ברכסים, קרית ים, טירת הכרמל, ראשון לציון, רחובות, בני ברק, ירושלים, אור יהודה, נתיבות, וכעת אנו מקימים בפתח תקוה וברמת גן. כמו כן, הקמנו בתי דין ברוב המקומות הנ"ל ובנוסף בעיר אשדוד ובית שמש. אנו מעוניינים להקים בתי הוראה ובתי דין בכל פינה בארץ, וננצל במה זו להודיע שמי שמעוניין לעזור בפתיחת בית הוראה באזור מגוריו, יוכל לפנות לארגון הידברות שיעביר את הפניה, או לפנות לאחד מן הרבנים המשיבים בבתי ההוראה הקיימים, ואנו נשתדל לתת מענה, אי"ה".

אלו מגדולי הרבנים עומדים אחר פעילות ענפה כזו?

"זכינו לברכתם של רבים מגדולי ישראל, כמו כבוד הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף, הגאון הגדול הרב שמעון בעדני חבר מועצת חכמי התורה, וכמובן הגאון הרב זמיר כהן שנתן את ברכתו ועידודו, ומשתתף עימנו כעת באופן נפלא בזיכוי הרבים. כמובן, הארגון כולו מנוהל בידי גדולי הרבנים: הגאון הרב משה פנירי, שמנווט בפועל את רשת בתי ההוראה ברחבי הארץ, שזכה להיות אחד מתלמידיו המובהקים של מרן הרב עובדיה וחיבר ספרים חשובים בהלכה, והגאון הרב אלחנן פרץ, שמנווט את רשת בתי הדין ברחבי הארץ והוא מגדולי הדיינים בדורנו, תלמידו המובהק של הרב חיים פנחס שיינברג, ומחבר ספרים חשובים בדיני ממונות".

ר' יוסף עזרא מוסיף: "בזכות שיתוף הפעולה של הידברות עם קו ההלכה, אנחנו יכולים היום לתת מענה לשאלות הלכתיות, הן הבסיסיות שבהן והן הסבוכות שבהן,אנו משקיעים בשיתוף הפעולה הזה, כדי שכל אדם בישראל יוכל לקבל תשובה לכל שאלה שמתעוררת אצלו".

איך מקבלים את המענה בפועל?

"ניתן להתקשר 24 שעות ביממה למספר הטלפון: 073-333-3300

תגיות:הלכותפעילות הידברותקו ההלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה