דיכאון וחרדות

באפידורל תלדי בנים, ועם בוטוקס תתגברי על הדיכאון

גם אחרי לידה ללא כאבים בחסות האפידורל, עדין אישה עלולה להזדקק לטיפול רפואי. וגם: איך ייתכן שזריקות בוטוקס – המועדות במקור להעלמת קמטים – מצליחות לעזור ללוקים בדיכאון?

ד’’ר חנה קטן (צילום: יח"צ)ד’’ר חנה קטן (צילום: יח"צ)
אא

הרפואה המודרנית נטלה את רוב העוקץ מקללת חוה אמנו, אך חשוב לזכור שהלידה היא מסע שלא נגמר גם אחרי שהילד כבר יצא מרחם אמו

אין ספק שקללת אדם וחוה עברה מהפכה בדורו של משיח. הגבר המודרני נמצא במזגן מאחורי סטנדר או מחשב, וכל קשר בינו ובין "בזיעת אפיך תאכל לחם" הוא מקרי בהחלט. וגם אנחנו הנשים קוראות "בעצב תלדי בנים" ותוהות: בשביל מה לסבול אם יש אפידורל?

הרב בורשטין מסביר שבהכנסת הקטטר למרווח האפידורלי יוצאים ידי חובת הנגיעה בעצב, אבל גם בלי זה ברור שגם עם האפידורל הלידה היא מסע. גם מי שמחליטה לנצל את הכלים הנפלאים שעומדים לרשותנו בעידן הרפואה המודרנית, ויולדת תוך כדי לימוד פרשת שבוע עם רש"י, מגלה שיש המשך לתהליך. מתברר שלא מעט נשים סובלות מכאב לאחר הלידה. מחקר שבוצע על 160 אלף נשים מקליפורניה בשנים 2008‑2013 מצא כי יותר מעשרה אחוזים מהיולדות קיבלו מרשם למשככי כאבים. מסקנות המחקר אף הובילו את החוקרים לטעון כי יש מקום לניסוח המלצות הנוגעות לטיפול בכאב לאחר הלידה, זאת עקב הסיכונים הקשורים במנות יתר של התרופה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הקשיים של נשים אחרי לידה מוכרים לי מלפני שנים רבות, מהימים שבהם עבדתי בבית ההחלמה לנשים בטלזסטון, ולאחר מכן גם במעון צביה כרופאת נשים. גיליתי שם שהסיבה שרופא נשים מהמניין לא נתקל בבעיות הייחודיות לתקופת משכב הלידה, היא פשוט בגלל שהנשים בדרך כלל לא מגיעות אליו לספר לו. מכיוון שגם אני עברתי אי אילו לידות, הבעיות שהנשים הללו חוו לא היו זרות לי, ובכל זאת – כרופאה השיקוף של המצב הזה היה משמעותי.

הטיפול בנשים לפני, תוך כדי ואחרי לידה הוא דוגמה לחשיבות שביצירת רצף טיפולי, רצף שכיום נמצא במצב לא טוב. מערכות הבריאות בישראל בנויות כיחידות עצמאיות שאחראיות על המקטע הטיפולי שבו הן מעורבות, כאשר למשל בית החולים מתמקד בטיפול שנעשה בין כתליו, מבלי לעקוב אחרי מה שמתרחש לאחר שהמטופל עוזב את שעריו. החיפוי על המצב הבעייתי הזה נמצא ברפואה הקהילתית, כאשר מי שאמור להיות הציר המרכזי בשמירה על טיפול אינטגרטיבי ורציף הוא רופא המשפחה. ועדיין, צריך לשאוף למצב טוב יותר.

חלק מהשיפור בוודאי ייעשה באמצעות הטכנולוגיה. כך למשל השבוע התקיימה בירושלים תערוכה בנושאי טכנולוגיה ורפואה, והשורה התחתונה היא שהמהפכה הדיגיטלית סוללת את דרכה אל עולם הרפואה. אפליקציות חדשות צפויות לנטר את המצב הבריאותי באמצעות הקול, בדיקות הדמיה תתאפשרנה באמצעות הסמארטפון, תוצאות בדיקה של רמת הגלוקוז והאינסולין בחולי סוכרת ינוטרו אוטומטית וינותחו לשם טיפול מיטבי, וצפויות אפילו בדיקות שתן מיוחדות לזיהוי מוקדם של סוגי סרטן.

בנוסף לכך, באמצעות אפליקציה בטלפון החכם בצירוף חיישן מתחת לכרית, ניתן יהיה להעניק טיפול בבעיות שינה. תקשורת וידיאו תופעל לביצוע טיפולי פיזיותרפיה בבית, וטכנולוגיה מתחום המציאות הרבודה תירתם לשימושי הטיפולים הנעשים בתחומי השיקום. כך גם סוגיית הרצף הטיפולי תשתנה, בדיוק כפי שהטכנולוגיה שינתה את קללת אדם וחוה.

בוטוקס נגד דיכאון

שדה המחקר יכול לסייע לנו גם בתחום העבודה על המידות. מחקר שנעשה באיכילוב איתר מנגנון ביולוגי במוח המאפשר להתמודד עם כעס ומנבא תסמיני לחץ פוסט-טראומטי. באמצעות הדמיה מוחית תפקודית נמצא כי קיים מנגנון מוחי המקשר בין ניהול כעסים ובין התמודדות עם לחצים. הנבדקים במחקר התמודדו עם סיטואציות של כעס באמצעות משחק בין-אישי שכלל הצעות כספיות לא הוגנות, מלוות בפרובוקציות מילוליות של המציע.

המחקר נערך על חיילים קרביים בשתי תקופות שירות מלחיצות – בתחילת הטירונות ולאחר כשנה, בסיום אימון קרבי מתקדם. התגלה שהנתונים מתקופת הטירונות לגבי עוצמת הפעילות באזור קליפת המוח המצחית בזמן סיטואציה מרגיזה, ניבאה את הצלחת ההתמודדות הנפשית שלהם עם לחץ בזמן האימון הקרבי כעבור שנה.

בנוסף לשיטות הקשורות למנגנונים אלו במוח, מתברר שיש גם שיטות כירורגיות לטפל בכעס ובעצבות. מחקר שפורסם לאחרונה העלה כי הזרקת בוטוקס לשרירים שגורמים לגבות להתקרב אלו לאלו (כפי שקורה לנו בזמן מצבי כעס ולחץ), יכולה להביא להשפעה מיטיבה ומתמשכת בחולים הסובלים מדיכאון, שאינם בהכרח בעלי קמטי מצח בולטים. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, כשהאחת קיבלה זריקות בוטוקס ולשנייה ניתן פלצבו. בבדיקה שנערכה שבועות אחדים לאחר ההזרקה נראתה ההשפעה על הקבוצה שקיבלה את זריקות האמת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ועדיין, עם כל הרפואה והטכנולוגיה, הפתרון הטוב מכולם להתמודדות עם כעס, עצב ולחץ הוא להתמקד בהווה, בטוב ה'. לשמוח בעצם ההוויה, בקיום. מדובר בשיטת מודעות מאוד פופולרית היום – שיטת המיקוד. לא להביט קדימה וגם לא להסתובב אחורה. להיות בכאן ועכשיו. לעתים אני רואה נשים מגיעות אליי עם פרצוף של תשעה באב, ומגלה כי סימפטום עלום כלשהו שקרה להן קפץ במוחן עשרות שלבים קדימה, וכיד הדמיון הטובה עליהן הן הגיעו כבר לא פחות מאשר להר המנוחות.

וחשוב לעסוק בטוב, בנתינה. זה מרפא את הכעס, את הכאב ואת העצבות. העיקר לעוף, גבוה עד כמה שיותר.

תגיות:לידהאפידורלד"ר חנה קטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה